هوآوی میت ۳۰، به اندروید وصل نمی‌شود

هوآوی میت ۳۰، به اندروید وصل نمی‌شود

هوآوی اخیرا گوشی میت۳۰ خودش را بدون هیچ اپلیکیشنی از گوگل معرفی کرد، در حالی که امید‌های زیادی داشت که این گوشی بتواند در بازار کشور‌های اروپای‌غربی حسابی موردتوجه قرار بگیرد و فروش خوبی داشته باشد.

کد خبر : ۷۳۷۲۱
بازدید : ۱۳۱۰۷
میت ۳۰، قربانی یک جنگ تجاری
در ماه‌های اخیر و به‌دنبال جدی‌تر شدن جنگ تجاری آمریکا و چین، تحریم‌هایی علیه بعضی شرکت‌های چینی اعمال شدند که در نتیجه آن‌ها مشخص شد دسترسی شرکت بزرگ هوآوی به سیستم‌عامل اندروید امکان‌پذیر نخواهد بود.
همین موضوع سوالات و ابهام‌های مختلفی را درباره ادامه حیات تجارت بزرگ و سودآور موبایل این شرکت ایجاد کرد و در همین زمان زمزمه‌هایی هم درباره سیستم‌عامل اختصاصی هوآوی شنیده شد. به‌نظر می‌رسید رویای قدیمی مدیران هوآوی برای تبدیل شدن به اپل چینی به واقعیت نزدیک می‌شود.

با این اوصاف بود که هوآوی در نیمه تابستان امسال به‌طور رسمی از سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام هارمونی رونمایی کرد. در همین مراسم بود که مدیران هوآوی اعلام کردند علاقه‌ای به محدود کردن سیستم‌عامل خودشان ندارند و به همین دلیل هارمونی را تا یک سال آینده به‌صورت یک پروژه متن‌باز ارائه می‌کنند تا شرکت‌های چینی دیگری مانند شیائومی و اوپو هم فرصت همکاری با هوآوی و استفاده از هارمونی را داشته باشند.
این در حالی بود که در همین زمان شایعاتی هم درباره دسترسی کاربران به این سیستم‌عامل از اوایل سال میلادی آینده شنیده می‌شد. حالا، اما یکی از مدیران ارشد شرکت هوآوی اعتراف کرده است که ساخت سیستم‌عامل هارمونی که قرار بود جایگزین اندروید در محصولات این شرکت شود، سال‌ها طول خواهد کشید.

موقعیت پیچیده «هارمونی»
از ماه می‌گذشته که هوآوی در فهرست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت، تلاش‌هایش برای بیرون آمدن از زیر سایه سنگین این تحریم‌ها را آغاز کرد. در نهایت این شرکت در تابستان امسال اعلام کرد که توسعه نسخه فعلی پلت‌فرم هارمونی از دو سال پیش آغاز شده و امسال به‌دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا سرعت گرفته است.
هوآوی همچنین اعلام کرد که نسخه دوم سیستم‌عامل هارمونی در سال ۲۰۲۰ و نسخه سوم آن نیز در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد. حالا، اما «جوی‌تان» معاون بخش روابط‌عمومی شرکت هوآوی در گفتگو با فایننشال تایمز اعلام کرده است که این موقعیت پیچیده‌ای بود و ساخت جایگزینی برای سیستم‌عامل اندروید می‌تواند سال‌های سال طول بکشد.
گواه این موضوع هم گوشی جدید میت‌۳۰ این شرکت است که اخیرا معرفی شده و هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های گوگل روی آن وجود ندارند و کاربران آن حتی نمی‌توانند به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل هم دسترسی داشته باشند.

جوی تان در پاسخ به این سوال که آیا ساخت هارمونی سال‌ها طول می‌کشد، گفت: «بله. ما باید راهکار‌های جایگزینی برای آن اکوسیستم پیدا کنیم، اما این کار زمان نسبتا زیادی می‌برد. اندروید کاربران زیادی در اروپا و منطقه جنوب‌شرق آسیا دارد و آن‌ها به استفاده از اپلیکیشن‌های پرکاربرد گوگل در گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا عادت دارند.»
در واقع گفته‌های جوی‌تان، اظهارنظر «ریچارد یو» رئیس بخش مصرف‌کنندگان هوآوی را تکذیب می‌کند. یو مدتی پیش اعلام کرده بود که سیستم‌عامل هارمونی برای صادرات از اوایل سال میلادی آینده یعنی سال ۲۰۲۰ آماده است و گوشی‌های مبتنی‌بر این سیستم‌عامل از چند ماه آینده به بازار می‌آیند.

این تولیدکننده چینی در ماه‌های اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و ظاهرا مقامات آمریکایی قرار نیست از فعالیت‌های این غول مخابراتی چینی هیچ چشم‌پوشی بکنند و به‌شدت آن را زیر نظر دارند. آن‌ها معتقدند که تجهیزات هوآوی می‌توانند برای جاسوسی استفاده بشوند و به همین دلیل امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازند.
دولت ترامپ در ماه می‌هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داده است؛ این به معنای آن است که هر شرکتی که بخواهد با هوآوی معامله تجاری انجام بدهد، باید از دولت آمریکا مجوز لازم را دریافت کند.

میت ۳۰، قربانی یک جنگ تجاری
اما جنجالی‌ترین تاثیر این لیست سیاه آن بود که قرار شد گوگل دیگر اجازه استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدماتش را به شرکت هوآوی ندهد. به این ترتیب بود که هوآوی اخیرا گوشی میت۳۰ خودش را بدون هیچ اپلیکیشنی از گوگل معرفی کرد، در حالی که امید‌های زیادی داشت که این گوشی بتواند در بازار کشور‌های اروپای‌غربی حسابی موردتوجه قرار بگیرد و فروش خوبی داشته باشد. با این همه، همچنان دسترسی به خدمات و اپلیکیشن‌های گوگل یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کاربران را به خرید گوشی‌های اندرویدی ترغیب می‌کند.

به این ترتیب در حالی که گوشی میت‌۳۰ هوآوی بدون دسترسی به اپلیکیشن‌های پرکاربرد گوگل مانند اپ جست‌وجو، جی‌میل و نقشه گوگل معرفی شد، هوآوی نتوانست امکان دسترسی کاربران این گوشی به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل یعنی گوگل‌پلی را هم برقرار کند؛ فروشگاهی که مهم‌ترین مرجع دسترسی امن کاربران اندروید به اپلیکیشن‌های مورد نیازشان است. در حالی که گوشی‌های قدیمی‌تر هوآوی هنوز به خدمات و اپلیکیشن‌های گوگل دسترسی دارند، اما گوشی میت‌۳۰ تنها یک نسخه متن‌باز از اندروید را اجرا می‌کند.

تحلیلگران ارشد بازار هم اظهارنظر اخیر جوی‌تان را تایید کرده‌اند. «توماس هاسون» معاون ارشد و یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی بزرگ Forrester، در این مورد می‌گوید: «عرضه جایگزینی برای اندروید تحت‌عنوان نسخه سازگار با موبایل سیستم‌عامل هارمونی، برای هوآوی زمان‌بر است، اما در نهایت این شرکت ناچار است برای حفظ اکوسیستم رقابتی‌اش در بازار و البته حفظ برند و شرکای تجاری‌اش، به یک تصمیم عملی برسد.»
هاسون با اشاره به اینکه تاخیر در روند توسعه سیستم‌عامل هارمونی نتیجه مستقیم جنگ تجاری آمریکا با چین است، اضافه می‌کند: «هر تاخیری در عرضه هارمونی می‌تواند فروشندگان را از فروش گوشی میت‌۳۰ منصرف کند. اگر کاربران نتوانند به‌راحتی به اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌شان مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، اسنپ‌چت، یوتیوب، گوگل‌مپ و... دسترسی داشته باشند، فروشندگان در بعضی از کشور‌های اروپایی احتمالا در پذیرش فرصت توزیع و فروش دستگاه‌های همراه شرکت هوآوی، تردید خواهند کرد و این در نهایت می‌تواند به تجارت بزرگ موبایل‌های هوآوی ضربه جبران‌ناپذیری بزند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید