مراقبت از نوه‌ها شما را جوان نگه می‌دارد

مراقبت از نوه‌ها شما را جوان نگه می‌دارد

مراقبت از نوه‌ها احتمالاً باعثِ ارتقا اعتماد به نفس آن‌ها شده و به آن‌ها کمک می‌کند دوباره احساسِ جوانی کنند.

کد خبر : ۷۵۳۷۷
بازدید : ۱۰۹۱۶
مراقبت از نوه‌ها شما را جوان نگه می‌دارد
فرادید | دانشمندان می‌گویند: پدربزرگ، مادربزرگ‌هایی که از نوه‌هایشان مراقبت می‌کنند کمتر احساس تنهایی می‌کنند؛ زیرا مراقبت از نوه‌ها حلقه روابط اجتماعی آن‌ها را گسترش می‌دهد.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، تقریبأ از ۴۰۰۰ پدربزرگ و مادربزرگ درخواست شد به سؤالاتی از قبیل: اینکه «با چند نفر در زندگی احساس نزدیکی می‌کنید؟»، پاسخ دهند. پاسخ‌دهندگانی که از نوه‌هایشان مراقبت می‌کردند کمتر از دیگران احساسِ تنهایی و بی‌کَسی می‌کردند و دوستانِ بیشتری برای صحبت کردن داشتند.

محققان نوشتند: مراقبت از نوه‌ها احتمالاً باعثِ ارتقا اعتماد به نفس آن‌ها شده و به آن‌ها کمک می‌کند دوباره احساسِ جوانی کنند. این پژوهش در دانشگاهی در هامبورگ در آلمان انجام شد. در این پژوهش دقیقأ ۳۸۴۹ پدربزرگ و مادر بزرگ که در زمان شروعِ پژوهش در سال ۲۰۱۴ میانگین سنی‌شان ۶۶ سال بود، شرکت کردند.
بیشتر بخوانید:

از میان مشارکت‌کنندگان در پژوهش کمتر از یک-سوم (۱۱۲۵ نفر) گفتند که نقشی فعال در مراقبت از نوه‌های خود دارند. بیش از نیمی از این تعداد زن بودند؛ ۸۰ درصد متأهل بودند و با همسرانشان زندگی می‌کردند.

از مشارکت‌کنندگان درخواست شد میزانِ موافقت خود را با گزاره‌هایی که در پرسشنامه وجود داشت با عددگذاریِ ۱ تا ۴ نشان دهند. ۴ نشان می‌داد که آن‌ها قویأ با گزاره مخالف هستند. این گزاره‌ها شامل این موارد بود: «آدم‌های زیادی اطرافم نیستند، ولی من احساس راحتی دارم»، «من معمولأ احساسِ طردشدگی دارم»، «من احساس می‌کنم که تنها رها شده‌ام.»

امتیاز بالاتر نشان‌دهنده درجاتِ بالاتری از تنهایی ادراک‌شده و انزوای اجتماعی بود. در بین مادربزرگ و پدربزرگ‌هایی که از نوه‌های خود مراقبت می‌کردند، میانگینِ امتیازِ تنهایی ۱.۷ و میانگین احساسِ انزوای اجتماعی ۱.۶ بود.

پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که نقشِ فعال در مراقبت از نوه‌های خود نداشتند، میانگینِ احساسِ تنهایی‌شان ۱.۸ و احساسِ انزوای اجتماعی‌شان ۱.۶ بود.

در این میان، پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که وظیفه مراقبت از نوه‌هایشان را داشتند، حداقل با یک نفر و حداکثر با ۶ نفر رابطه اجتماعی داشتند. تفاوت امتیازات بسیار ناچیز است. اما کارشناسان می‌گویند این تفاوت نشان می‌دهد مراقبت از نوه‌ها می‌تواند اثرات مثبت بر سلامتی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها داشته باشد.

نویسنده ارشد این مقاله، اِلِنور کوئِرک، می‌گوید: «یاری رساندن به خانواده برای آنکه بتواند بین کار و تهیه مایحتاج خانواده تعادل برقرار کند، احتمالأ باعث تقویتِ اعتماد به نفس پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌شود و همچنین می‌تواند روابط مثبتی را بین آن‌ها و نوه‌هایشان ایجاد کند.»

«علاوه بر آن، مراقبت از نوه‌ها حلقه اجتماعی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را گسترش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد فرصت‌های بیشتری برای برقرای رابطه با سایر والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها داشته باشند.»

این یک مطالعه توصیفی است و به دنبال تعیین روابط علی نبوده است. حتی ممکن است پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که در ابتدا احساسِ تنهایی کمتری در زندگی می‌کردند؛ بیشتر به مراقبت از نوه‌هایشان تمایل نشان داده باشند.

منبع: The DailyMail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید