راهنمای گام به گام ساده برای نوشتن رزومه؛ چگونه رزومه بنویسیم؟
اگر به دنبال شغل هستید و میخواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفینامهی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید یا در حقیقت باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید. در ادامه به سوال چگونه رزومه بنویسیم؟ پاسخ خواهیم داد.
کد خبر :
۷۷۷۲۳
بازدید :
۱۰۸۹۶
فرادید | رزومه یا CV که همان اول حروف کلمه لاتین Curriculum Vitae است به معنی دوره زندگی ست و دقیقا همین مفهوم را هم باید ارائه دهد. CV یک مدرک مختصری ست که خلاصهای از گذشته، مهارتهای حرفهای موجود، تخصص و تجربههای شماست. هدف از ارائه رزومه نشان دادن این است که شما مهارتهای لازم (و برخی از مهارتهای مکمل) برای انجام کارهایی که درخواستش را می کنید و مدعی آن هستید، دارید. به معنای واقعی کلمه شما استعدادها، مهارتها و تخصص خود را به نمایش می گذارید و در ویترین می چینید.
به گزارش فرادید، رزومه کاری تبلیغی است که محصولش شما هستید. هدف شما از این تبلیغ این است که محصولتان را به مدیران استخدام شرکتها بفروشید - که به این معنی است که برای مصاحبه شما را دعوت کنند. برای دستیابی به این هدف، به رزومۀ خود به عنوان یک ابزار بازاریابی بنگرید. بدون آن قطعا موفق نخواهید شد. با این حال صرف داشتن یک رزومه برای دعوت به مصاحبه کافی نیست. مدیران استخدام به رزومههای خوش فرم که جزئیاتشان جلب توجه میکند جذب میشوند. اطلاعات آماری نشان میدهد که ۸۰% رزومهها در کمتر از ۱۰ ثانیه مردود میشوند.
برای اینکه خود را از سیل جمعیت متقاضی استخدام جدا کنید، ضروری است که بدانید دقیقا چه اطلاعاتی را در رزومه خود قرار دهید تا به سرعت تواناییهای شما را نمایش دهد. در غیر این صورت حتی قبل از اینکه مدیر استخدام تمام مهارتها و تجربیات شما را ببیند، ممکن است رزومه شما مردود شود.
این مراحل را دنبال کنید تا یک رزومه( CV) عالی تهیه کنید و امیدواریم به شغلی که می خواهید، برسید.
قسمت اول
قسمت اول
۱_ بدانید که یک رزومه ( CV) عموما شامل چه اطلاعاتی است.
بیشتر رزومه شامل اطلاعات شخصی شما، تحصیلات و مدارک تحصیلی، تجربه کاری شما، علایق و دستاوردهای شما، مهارتها و تحقیقات شما می باشد. همچنین افراد باتجربهای رزومه شما را با شغلی که متقاضی آن هستید، تطبیق میدهند. برای تهیه رزومه از یک قالب مدرن، اما حرفهای استفاده کنید. با تمام این تفاسیر قالب و چهارچوب معینی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، تمام این پروسه به شما، شخصیتتان، خواست و سلیقه شما بستگی دارد.
۲_ شغلی که متقاضی آن هستید را در نظر بگیرید.
در مورد شرکت مورد نظر تحقیق کنید. یک رزومه خوب باید با شغل و مخصوصا شرکتی که متقاضی آن هستید کاملا متناسب باشد. باید در نظر بگیرید که شرکت چه کاری انجام میدهد؟ چشمانداز و اهداف شرکت شامل چیست؟ دقیقا دنبال چه شغلی هستند؟ شغل موردنظرشان چه مهارتهایی را می طلبد؟ اینها همه مواردی هستند که باید هنگام نوشتن CV در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید.
۳_ برای اطلاعات بیشتر درباره CV، به وب سایت شرکت مراجعه کنید.
ببینید اطلاعات خاصی وجود دارد که از شما بخواهد در CV خود آن را ذکر کنید. ممکن است دستورالعملهای خاصی در صفحه درخواست کار ذکر شده باشد. همیشه این گزینه را جهت اطمینان دو بار بررسی کنید.
۴_ لیستی از کارهایی که انجام داده اید تهیه کنید.
اینها میتوانند هم مشاغل کنونی شما باشند و هم مشاغلی که در گذشته مشغول آن بوده اید. برای این مشاغل تاریخ شروع به کار و خاتمه کار را ذکر کنید. حتی اگر لازم دیدید دلایل اتمام یک کار را هم ذکر کنید تا دید بهتری به رزومه شما بدهد.
۵_ سرگرمی و تفریحاتی که مورد پسندتان است را ذکر کنید.
علایق یا سرگرمیهای منحصر به فرد باعث میشود موضع شما مشخص شود. حواستان به نتیجه گیریهایی که ممکن است از سرگرمیهای شما حاصل شود، باشد. سعی کنید سرگرمیهایی را معرفی کنید که شما را به عنوان یک فرد تیم محور به تصویر میکشد، نه به عنوان یک فرد منفعل و خودرای. شرکتها کسی را میخواهند که با دیگران خوب کار کند و در صورت لزوم می تواند مسئولیت آنها را برعهده بگیرد.
سرگرمیها و علاقههایی که به فرد دید مثبتی میدهد: کاپیتان تیم فوتبال، برگزاری یک مراسم خیریه برای یک پرورشگاه، دبیر شورای دانش آموزی مدرسه.
سرگرمیهایی که دلالت بر یک شخصیت منفعل و انزواطلب را دارد: تماشای تلویزیون، حل معماها، مطالعه. اگر میخواهید یکی از این موارد را عنوان کنید، دلیل قانعکنندهای برای این تصمیم داشته باشید. به عنوان مثال، اگر متقاضی اشتغال در یک انتشارات هستید، چیزی را در این زمینه قرار دهید: من از مطالعه آثار نویسندگان بزرگ ایرانی مانند محمود دولتآبادی و هوشنگ مرادی کرمانی لذت میبرم چرا که فکر میکنم نوشتن آنها یک دیدگاه منحصر به فرد متعلق به فرهنگ ایرانی را برای ما به نمایش می گذارد.
سرگرمیها و علاقههایی که به فرد دید مثبتی میدهد: کاپیتان تیم فوتبال، برگزاری یک مراسم خیریه برای یک پرورشگاه، دبیر شورای دانش آموزی مدرسه.
سرگرمیهایی که دلالت بر یک شخصیت منفعل و انزواطلب را دارد: تماشای تلویزیون، حل معماها، مطالعه. اگر میخواهید یکی از این موارد را عنوان کنید، دلیل قانعکنندهای برای این تصمیم داشته باشید. به عنوان مثال، اگر متقاضی اشتغال در یک انتشارات هستید، چیزی را در این زمینه قرار دهید: من از مطالعه آثار نویسندگان بزرگ ایرانی مانند محمود دولتآبادی و هوشنگ مرادی کرمانی لذت میبرم چرا که فکر میکنم نوشتن آنها یک دیدگاه منحصر به فرد متعلق به فرهنگ ایرانی را برای ما به نمایش می گذارد.
۶_ لیستی از مهارتهای مربوط به خود را تهیه کنید.
این مهارتها معمولاً شامل مهارتهای محاسباتی است (مثل مهارت در اکسل، ورود پرس و ..)، یک سری از مهارتها را بصورت هدفمند عنوان کنید، مثل زبانهایی که توانایی مکالمه دارید و یا چیزهای خاصی که شرکت به دنبال آن است.
مثال مهارتهای هدفمند: اگر متقاضی نویسندگی روزنامه هستید، در این زمینه عنوان کنید که به ویرایش و منبعگذاری مسلط هستید. اگر متقاضی کار برنامه نویسی هستید، ذکر کنید که با JavaScript کار کردهاید.
قسمت دوم: نوشتن رزومه
مثال مهارتهای هدفمند: اگر متقاضی نویسندگی روزنامه هستید، در این زمینه عنوان کنید که به ویرایش و منبعگذاری مسلط هستید. اگر متقاضی کار برنامه نویسی هستید، ذکر کنید که با JavaScript کار کردهاید.
قسمت دوم: نوشتن رزومه
۱_ برای رزومه خودتان یک قالب ایجاد کنید.
آیا قصد دارید هر بخش را داخل یک خط بنویسید؟ آیا تصمیم گرفته اید که هر بخش را در کادر مخصوص خود قرار دهید؟ آیا میخواهید تمام اطلاعات خود را لیست کنید؟ فرمتهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک حرفهای تر به نظر میرسد. بیشتر از یک برگه پشت و رو استفاده نکنید.
۲_ نام، آدرس، شماره تلفن و ایمیل خود را در بالای صفحه ذکر کنید.
این نکته که نام خودتان را یک سایز بزرگتر از باقی متن بنویسید، نکته قابل توجهی ست، زیرا برای مصاحبه کننده مهم است که بداند رزومه چه کسی را در دست مطالعه دارد. بستگی به شما دارد که چگونه این اطلاعات را قالب بندی میکنید.
در فرمت استاندارد بهتر است نام شما در مرکز صفحه است. آدرس منزل شما باید در قالبی در سمت چپ کاغذ ذکر شود. شماره تلفن و ایمیل خود را در زیر آدرس منزل خود قرار دهید. اگر آدرس دیگری دارید، این آدرس را در سمت راست کاغذ لیست کنید.
در فرمت استاندارد بهتر است نام شما در مرکز صفحه است. آدرس منزل شما باید در قالبی در سمت چپ کاغذ ذکر شود. شماره تلفن و ایمیل خود را در زیر آدرس منزل خود قرار دهید. اگر آدرس دیگری دارید، این آدرس را در سمت راست کاغذ لیست کنید.
۳_ یک پروفایل شخصی بنویسید.
نوشتن این قسمت در رزومه یک موضوع اختیاری ست برای اینکه به بررسی کننده تان فرصت دهید نگاه عمیق تری نسبت به شما داشته باشد. در اینجاست که مهارت ها، تجربیات و خصوصیات شخصی خود را کاملا نشان می دهید. نوشتارش باید مصمم و دارای اصالت باشد. از کلمات مثبتی مانند "سازگار"، "اعتماد به نفس" و "مصمم" استفاده کنید.
مثال پروفایل شخصی رزومه( CV) برای یک شرکت نشر: یک تازه فارغ التحصیل پرشور که به دنبال یک ویراستاری در سطح آماتور است که از مهارتهای سازمانی و ارتباطی که به عنوان کارآموز تابستانی در باشگاه خبرنگارن جوان برگزار شده است، بهره میبرد.
مثال پروفایل شخصی رزومه( CV) برای یک شرکت نشر: یک تازه فارغ التحصیل پرشور که به دنبال یک ویراستاری در سطح آماتور است که از مهارتهای سازمانی و ارتباطی که به عنوان کارآموز تابستانی در باشگاه خبرنگارن جوان برگزار شده است، بهره میبرد.
۴_ یک بخش خاص برای تحصیلات و مدارک تحصیلی تان ایجاد کنید.
این بخش میتواند در ابتدای رزومه( CV) شما باشد یا میتوانید پس از سایر بخشهای لیست آن را قرار بدهید. ترتیب بخشها به عهده شماست. روند تحصیلی خود را به ترتیب زمانی معکوس ذکر کنید. با دانشگاهی شروع کنید که الان در حال تحصیل هستید یا به تازگی از آن فارغ التحصیل شدهاید و مرحله به مرحله به عقب برگردید. نام دانشگاه خود، تاریخی که وارد دانشگاه شده اید، دفعاتی که شاگرد الف. شدهاید یا استعداد درخشان بوده اید.
مثال: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، معماری ۹۶-۹۲ موضوعات کار شده من عبارتند از: معماری غرب، معماری ایران از دوره سامانیان و عصر صفوی و قاجار. در امتحانات سال دوم معدل الف. را به دست آوردم.
مثال: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، معماری ۹۶-۹۲ موضوعات کار شده من عبارتند از: معماری غرب، معماری ایران از دوره سامانیان و عصر صفوی و قاجار. در امتحانات سال دوم معدل الف. را به دست آوردم.
۵_ بخشی را برای تجربه کاری خود ایجاد کنید.
این بخشی است که در آن شما باید تمام تجربه کاری مرتبط خود را ذکر کنید. نام شرکت، محل شرکت، سالهایی که در آنجا کار کرده اید و کارهایی که انجام داده اید را ذکر کنید. با جدیدترین کار خود شروع کنید و رو به عقب بروید و آنها را ذکر کنید. اگر یک لیست طولانی از تجربه کاری دارید، فقط تجربیات مربوط به شغلی را که درخواست می کنید، قرار دهید.
مثال: مجله جوانان امروز، خبر جنوب، مهر ۹۶ تا فروردین ۹۸،
مثال: مجله جوانان امروز، خبر جنوب، مهر ۹۶ تا فروردین ۹۸،
۶_بخشی را برای مهارت ها و دستاوردهای خود ایجاد کنید.
در این بخش مواردی که در مشاغل قبلی خود به دست آورده اید و مهارتهایی که از طریق تجربیات خود به آن رسیده اید، لیست میکنید. این قسمت همچنین بخشی است که شما هر یک از کارهای منتشر شده خود، سخنرانیهایی که داشته اید، کلاسهایی که تدریس کرده اید و ... را فهرست میکنید.
دستاوردهای مثال: با موفقیت پروژه فروش یک کتاب قدیمی از نسخه خطی گرفته تا انتشارش را به دست آوردم. دریافت مجوز در ویرایش کپی از روزنامه اطلاعات.
دستاوردهای مثال: با موفقیت پروژه فروش یک کتاب قدیمی از نسخه خطی گرفته تا انتشارش را به دست آوردم. دریافت مجوز در ویرایش کپی از روزنامه اطلاعات.
۷_ بخشی را برای علاقه مندی های خودتان ایجاد کنید.
شما باید خصوصیاتی را ذکر کنید که بعنوان نقطه قوت و مثبتی در شما به نظر بیایند. چندین موردی که علاقه دارید و در مرحله اول روی کاغذ نوشته بودید را انتخاب کنید.
۸_ بخشی را برای سایر اطلاعات ایجاد کنید.
اگر شکاف قابل توجهی در CV شما وجود دارد یا اطلاعات دیگری وجود دارد که میخواهید آنها را به اشتراک بگذارید، آن را در این بخش قرار دهید. این نوع اطلاعات میتواند شامل ترک کار برای مراقبت از کودکان یا موارد دیگر باشد.
به عنوان مثال: من دو سال از مسیر شغلی مورد علاقه خود در زمینه انتشار برای آموختن زبان انگلیسی در برزیل از طریق برنامه TEFL فاصله گرفتم. آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم به من کمک کرده است تا ظرافتهای این زبان را بهتر بشناسم.
به عنوان مثال: من دو سال از مسیر شغلی مورد علاقه خود در زمینه انتشار برای آموختن زبان انگلیسی در برزیل از طریق برنامه TEFL فاصله گرفتم. آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم به من کمک کرده است تا ظرافتهای این زبان را بهتر بشناسم.
۹_ یک بخش برای مراجع ایجاد کنید.
این مراجع شامل افرادی است که شما در گذشته با آنها کار کردهاید مانند اساتید، کارفرمایان قبلی و ... که کارهای شما را دیدهاند و میتوانند به طرز موثری از موارد مثبت شما حمایت کنند. شرکتی که متقاضی آن هستید ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار قبلی خود با این منابع تماس بگیرد. شما باید با شخصی که مایلید بعنوان مرجع ذکر کنید قبل از فهرست کردن صحبت کنید. بهتر است در آخر دوباره بررسی کنید که هنوز هم همان تعداد را داشته باشید. با ارائه یک مرجع خوب به شرکت متقاضی نشان میدهید که شما چه نوع فردی هستید. نام و اطلاعات تماس کامل این افراد (از جمله شماره تلفن و ایمیل آنها) را یادداشت کنید.
قسمت سوم: نهایی کردن رزومه
۱_ املا و دستور زبان خود را بررسی کنید.
املای ضعیف سریعترین روش برای رد شدن شماست! اگر رزومه( CV) شما شلخته یا دارای غلطهای نگارشی و املایی باشد، کارفرمایان احتمالی شما تحت تأثیر قرار نمیگیرند. دوبار (و حتی سه بار) بررسی کنید که نام شرکت را به درستی بیان کرده اید و همچنین نام هر شرکتی که در گذشته برای آنها کار کرده اید.
۲_ از کلمات و صفات تکراری کمتری برای اثبات خودتان استفاده کنید.
رزومه هایی که مختصر و مفید نوشته شده اند بهتر از رزومه هایی( CV) طولانی اند که دارای اطلاعات تکراری هستند. به یاد داشته باشید که خودتان را تکرار نکنید.
۳- رزومه ( CV) خود را در جایگاه آن شرکت متقاضی بخوانید.
نظر شما در مورد چیدمان و اطلاعات نوشته شده در آن چیست؟ آیا به چشم شما به عنوان یک رزومه حرفهای میآید؟
۴ـ به شخص دیگری مراجعه کنید تا رزومه ( CV) شما را بخواند.
فردی که رزومه تان را میخواند چه نظری دارد؟ چه چیزی میتواند اضافه یا حذف شود؟ آیا اگر صاحب شرکت بود با این رزومه شما را استخدام میکرد؟
۵ـ سایت شرکت و قسمت درخواست کار را بررسی کنید.
نگاه کنید آیا موارد دیگری وجود دارد که مایلید آنها را همراه با CV خود ارسال کنید. شرکتها ممکن است درخواست نامه یا نمونه کارهای شما را بخواهند (مانند مقالاتی که ممکن است نوشته باشید).
نکات
سعی کنید از هر جهت مثبت بنظر برسید، حتی وقتی گزارشات منفی داشته اید.
اگر روزمه خود را روی کاغذ بی کیفییت چاپ و ارسال کنید تمام زحمات و کارهای مفیدتان را هدر می دهید. اطمینان حاصل کنید که CV شما روی کاغذ با کیفیت خوب و ترجیحا با جوهر سیاه چاپ شده است.
اگر میخواهید از نقاط اشاره اول سطر استفاده کنید، نقاط اشاره که به صورت تک ساده هستند از باقی موارد بهتر به نظر میآیند.
واضح و مختصر بنویسید. کارفرمایان نمی خواهند که برای رسیدن به نکات کاری مهم شما، صفحات درهم و برهمی را بخوانند.
اشتیاق خود را نسبت به کار و سرگرمیهای خود نشان دهید.
اگر توانایی انجام کار را دارید صادق باشید، لازم نیست برای به دست آوردن این شغل دروغ بگویید.
محتوای یک CV باید موقعیتی را که درخواست میکنید منعکس کند. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک تکنسین فناوری اطلاعات متقاضی کار هستید، برای کارفرما مهم نیست که در اوایل کار خود در چندین آتلیه کار کرده باشید. اگر متقاضی کار در یک مرکز تماس هستید، کارفرمای شما دوست دارد در مورد مهارتهای خدمات مشتری که در هنگام کار با مردم یاد گرفته اید، بشنود.
نکات
سعی کنید از هر جهت مثبت بنظر برسید، حتی وقتی گزارشات منفی داشته اید.
اگر روزمه خود را روی کاغذ بی کیفییت چاپ و ارسال کنید تمام زحمات و کارهای مفیدتان را هدر می دهید. اطمینان حاصل کنید که CV شما روی کاغذ با کیفیت خوب و ترجیحا با جوهر سیاه چاپ شده است.
اگر میخواهید از نقاط اشاره اول سطر استفاده کنید، نقاط اشاره که به صورت تک ساده هستند از باقی موارد بهتر به نظر میآیند.
واضح و مختصر بنویسید. کارفرمایان نمی خواهند که برای رسیدن به نکات کاری مهم شما، صفحات درهم و برهمی را بخوانند.
اشتیاق خود را نسبت به کار و سرگرمیهای خود نشان دهید.
اگر توانایی انجام کار را دارید صادق باشید، لازم نیست برای به دست آوردن این شغل دروغ بگویید.
محتوای یک CV باید موقعیتی را که درخواست میکنید منعکس کند. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک تکنسین فناوری اطلاعات متقاضی کار هستید، برای کارفرما مهم نیست که در اوایل کار خود در چندین آتلیه کار کرده باشید. اگر متقاضی کار در یک مرکز تماس هستید، کارفرمای شما دوست دارد در مورد مهارتهای خدمات مشتری که در هنگام کار با مردم یاد گرفته اید، بشنود.
۰