لایه اوزون در حال ترمیم است

لایه اوزون در حال ترمیم است

ما نشانه‌هایی از تغییرات جوی در نیمکره جنوبی یافته‌ایم، به ویژه در الگو‌های چرخه هوا.» او اضافه کرد : «چالش‌ها نشان داده که تغییر الگو‌های چرخه هوا ناشی از کوچک شدن سوراخ ازون است که در پی اجرای پروتکل مونتریال صورت گرفته است.

کد خبر : ۷۸۶۱۴
بازدید : ۱۳۲۰۱
لایه ازون در حال ترمیم است
لایه ازون یک سپر دفاعی در ساختار جو زمین است که بیشتر اشعه‌های فرابنفش خورشید را به خود جذب می‌کند

یک تحقیق جدید می‌گوید لایه ازون در حال ترمیم شدن است و توانایی بالقوه برای ترمیم کامل را دارد. یک مطالعه علمی که در نشریه نیچر منتشر شده است، حاکی از یک موفقیت نادر در بهبود یافتن و ترمیم این آسیب محیط زیستی است و می‌گوید که یک اقدام هماهنگ جهانی می‌تواند تغییر ایجاد کند.

لایه ازون یک سپر دفاعی در ساختار جو زمین است که بیشتر اشعه‌های فرابنفش خورشید را به خود جذب می‌کند. بدون لایه ازون، بقای تقریبا هرچیز زنده‌ای در کره زمین غیرممکن است.

در گذشته استفاده بشر از کلوروفلوئوروکربن‌ها (معروف به گاز‌های گل‌خانه‌ای) در سال ۱۹۸۷ موجب آسیب شدید به لایه ازون شد، و یک پیمان بین‌المللی به نام «پرتکل مونتریال» برای ممنوعیت استفاده از این گاز‌ها تصویب شد.

آنتارا بنرجی، یکی از اندیشمندان موسسه همکاری برای تحقیقات درباره علوم محیط‌زیستی در دانشگاه کلرادو بولدر، که در عین حال در انجمن ملی مطالعات اقیانوسی و اتمسفری کار می‌کند، نویسنده ارشد این تحقیق علمی است.

اوگفت: «ما نشانه‌هایی از تغییرات جوی در نیمکره جنوبی یافته‌ایم، به ویژه در الگو‌های چرخه هوا.» او اضافه کرد : «چالش‌ها نشان داده که تغییر الگو‌های چرخه هوا ناشی از کوچک شدن سوراخ ازون است که در پی اجرای پروتکل مونتریال صورت گرفته است.»

«در دهه آخر قرن بیستم و در نتیجه نازک شدن لایه ازون، جریان حرکت جت در نیمکره جنوبی به تدریج به سوی قطب جنوب تغییر مسیر داد. تحقیق ما نشان می‌دهد که این حرکت از سال ۲۰۰۰ متوقف شده و حتی شاید معکوس شده باشد. توقف این روند در حدود همان زمانی آغاز شد که لایه ازون شروع به ترمیم کرد.»

خانم بنرجی گفت: «تولید گاز‌های کلوروفلوئوروکربن (ناشی از قوطی‌های اسپری و گاز یخچال) که مسئول سوراخ شدن ازون بودند، در سایه پروتکل مونتریال در حدود سال ۲۰۰۰ شروع به کاهش کرد.»

او افزود: «فقط ازون نیست که بر جریان جت تاثیر می‌گذارد، گاز دی‌اکسید کربن نیز بر آن موثر است. آنچه شاهدش هستیم رقابت میان ترمیم ازون است که جریان جت را به شمال می‌کشد، با افزایش دی‌اکسید کربن که آن را به جنوب منحرف می‌کند.

او گفت: «الآن شاهد توقف در تغییر جهت جریان جت هستیم، زیرا دو نیروی فوق در حال حاضر در حالت توازن قرار دارند. این توازن شاید در آینده و زمانی که لایه ازون کاملا ترمیم شده باشد و گازکربنیک آن را کماکان به سوی جنوب هل دهد، تغییر کند.»

اثرات این توقف در تغییر الگوی باد متغیر است، به این معنی که بخش‌هایی از جهان به شکل متفاوتی تاثیر خواهند گرفت.

او گفت‌: «مثلا قبل از ۲۰۰۰ در استرالیا، که یک منطقه نازک شدن لایه ازون است، گفته شد که باد‌ها دارند می‌ایستند، زیرا جریان جت بیشتر به سمت جنوب تغییر مسیر می‌دهد و طوفان‌های بارانی را از منطقه دور می‌کند. این تغییرات ممکن است اکنون ثبات یابد که برای استرالیا خبر خوبی است.»

«در مورد مناطق دیگری مثل آمریکای جنوبی، نازک شدن لایه ازون موجب گسترش مناطق استوایی و افزایش باران شد. تولیدات کشاورزی افزایش یافت که خبر خوبی برای این مناطق بود، احتمال دارد که حالا تغییر کند. این اتفاق بر اقتصاد این کشور‌ها و همچنین امنیت غذایی‌شان تاثیر خواهد گذاشت.»

به طور کلی، این امر در زمینه مبارزه با تغییرات آب‌وهوا، خبر خوبی به شمار می‌رود.

او گفت: «دومین یافته مهم تحقیق، که به نظر من یافته بسیار خوبی است، این است که حفره ازون در سایه اجرای پروتکل مونتریال در حال کوچک شدن است، و این نشانه بسیار مثبتی است.»

«این نشان می‌هد که پروتکل بین‌المللی مونتریال موثر بوده است و ما توانسته‌ایم این آسیب را معکوس کنیم و به سیاره‌مان خدمت کنیم. این درسی است برای همه ما در مورد تولید گاز‌های گلخانه‌ای که امیدواریم در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز اعمال شود.»

او افزود: «اگر به این پروتکل ادامه دهیم، حفره ازون در زمان‌های مختلف و در بخش‌های مختلف اتمسفر بهبود می‌یابد. در برخی مناطق، به نظر ما این اتفاق در یکی دو دهه آینده رخ خواهد داد و در برخی مناطق دیگر در ادامه قرن.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید