راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟ اگر بخواهیم سریع تر یاد بگیریم باید رویکرد یادگیری خود را تغییر دهیم. باید اهداف کوچکی برای یادگیری چیزهای کوچک قرار دهیم. اما این روش برای عده زیادی از افراد موثر نیست. زیرا آنها سعی نمی کنند با چیزی سازگار شوند. باید چشم انداز وسیع تری برای آنها و هدف آن ها در زندگی وجود داشته باشد.

کد خبر : ۷۹۲۴۰
بازدید : ۱۱۵۹۰

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

فرادید | جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سریع حرکت می‌کند. هر قسمتی از تکنولوژی و اطلاعاتی که به دست ما رسیده، با گذشت زمان قدیمی به نظر می‌رسد چیز‌هایی زیادی بوجود آمده یا اصلاح شده‌اند که زندگی را برای شما آسان‌تر کرده است. اما به نظر می‌رسد هیچکس نمی‌داند چگونه می‌توان سرعت یادگیری خود را بالا برد و سریع‌تر و دقیق‌تر یاد گرفت. طبیعتاً همه نمی‌توانند به سرعت یاد بگیرند، شما نیز ممکن است یکی از افرادی باشید که برای داشتن این مزیت نیاز به کمک دارید. پس تا پایان این مطلب با همراه باشید.

به گزارش فرادید، راه‌های زیادی برای آموزش وجود دارد، تنها یادگیری دقیق و سریع مطرح نیست بلکه روش‌های یادگیری شما نیز هم است و می‌تواند با کتاب، کلاس‌های آموزشی، ویدیوها، پادکست‌ها یا کتاب‌های صوتی باشد.

چه دانش آموز باشید و چه برای شغلتان یا سخنرانی مطالعه کنید. گاهی اوقات حفظ کردن مطالبی که می‌خواهید یاد بگیرید، یک مشکل سربالا است. راه‌های مختلفی برای یادگیری کامل مطالب وجود دارد و ما اینجا به سریع‌ترین راه‌هایی که می‌دانیم، اشاره خواهیم کرد.

۱. تند خوانی

مطالعه یکی از عادت‌های مهم بنیان‌گذاران شرکت‌های موفق است. به‌عنوان مثال، وارن بافت، سرمایه‌دار آمریکایی، عادت دارد که در روز چند ساعت را به مطالعه و خواندن اختصاص دهد.

یک خواننده‌ی معمولی به‌طور متوسط می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخواند، این در حالی است که یک خواننده‌ی ماهر می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کلمه در دقیقه می‌خواند. بدون شک مهارت خواندن سریع و مؤثر، برای یادگیری سریع، بسیار با ارزش است.

مهارت تند خوانی شامل مهارت‌های زیر است:
  • مهارت‌های خواندن کلمات به‌صورت گروهی (به‌صورت عبارت و جمله به‌جای مطالعه‌ی کلمه به کلمه)؛
  • عدم تکرار کلمات هنگام خواندن متن در ذهن؛
  • سطحی خواندن (مطالعه پاراگراف با هدف درک مفهوم کلی به‌جای مطالعه‌ی ریزبینانه)
  • استفاده از ابزار راهنما (استفاده از یک مداد و خودکار برای دنبال کردن کلمات و سطرها هنگام خواندن)

تند خوانی نیاز به تمرین دارد، اما زمانی که این مهارت به یک عادت در ذهن شما تبدیل شود، می‌توانید حجم انبوهی از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی کوتاه مطالعه کنید.

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

۲. کنترل محیط یادگیری

هنگام یادگیری مطلبی جدید، گاهی همه‌چیز خوب پیش می‌رود و بسیار راحت مطلب را درک می‌کنیم، اما زمان‌هایی وجود دارند که انگار ذهن ما قفل می‌شود و سرعت یادگیری بسیار پایین می‌آید؛ همه‌ی ما این مسئله را تجربه کرده‌ایم. ساختار بدن ما برای خواب، دمای بدن و حتی توانایی ذهنی، ریتم و الگوی بیولوژیکی معینی دارد. زمان‌هایی را که هوشیاری و آگاهی شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد، شناسایی کنید و در این زمان‌ها به یادگیری مطالب جدید بپردازید. محیط‌های بی‌نظم، پراسترس و ناامن قدرت نوآوری و هوشیاری شما را کاهش می‌دهند. برای اینکه در بهترین حالت یادگیری باشید، یک محیط منظم، امن و راحت را برای این کار انتخاب کنید. برای آرامش و تمرکز، نفس عمیق بکشید.

مطالعات علمی حاکی از آن است که حتی دمای محیط نیز روی قدرت یادگیری ما تأثیر دارد. برای بهبود مهارت‌های یادگیری دمای محیط باید بین ۲۲ تا ۲۷ درجه باشد.

۳. یادداشت برداری کنید

تحقیقات ثابت کرده‌اند، تأثیر یادداشت برداری به کمک نوشتن با دست، بیشتر از تایپ با کیبورد در میزان یادگیری نقش دارد. سرعت نوشتن در مقایسه با تایپ کمتر است و همین مسئله، باعث تمرکز بیشتر روی اطلاعاتی می‌شود که درحال گوش دادن به آن‌ها هستیم. هنگام تایپ با کیبورد معمولا به مفهوم کلی اطلاعات توجه نمی‌کنیم و روی کلمات متمرکز می‌شویم.

برای افزایش سرعت و قدرت یادگیری، مهارت یادداشت برداری به کمک نوشتن را در خود تقویت کنید.

می‌توانید از نرم‌افزار‌های مفیدی مثل evernote برای همگام‌سازی یادداشت‌های خود روی دستگاه‌های مختلف (لپ‌تاپ، تلفن همراه و…) استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند نوشته‌های دستی را اسکن کند و بخواند.

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

۴. مدل‌های یادگیری خود را ترکیب کنید

یادگیری در هر فرد از چهار راه دیداری، شنیداری، خواندن/ نوشتن و لامسه (سبک‌های یادگیری VARK) انجام می‌شود. اگر سبک یادگیری شما دیداری است، یادگیری شما با مشاهده تصویری مطالب جدید به‌صورت عکس، نمودار یا پاورپوینت انجام می‌گیرد. اگر با گوش دادن سریع‌تر یاد می‌گیرید، گوش دادن به پادکست‌ها، مصاحبه‌ها و کتاب‌های صوتی در فرایند یادگیری شما مؤثر خواهند بود. سبک یادگیری برخی از افراد خواندن/ نوشتن است. این افراد با خواندن و یادداشت برداری از مطلب جدید، آن را یاد می‌گیرند. گروه آخر کسانی هستند که از حس لامسه برای یادگیری استفاده می‌کنند. لمس فیزیکی و تست کردن، یادگیری را در این گروه سرعت می‌بخشد.

اگر روش یادگیری خود را به‌خوبی بشناسید، می‌توانید مناسب‌ترین سیستم را برای یادگیری خود انتخاب کنید و سرعت جذب و یادگیری اطلاعات را افزایش دهید.

اگر طرفدار سرعت بیشتر هستید، تمام روش‌های چهارگانه را باهم ترکیب کنید. مثلا اگر درحال یادگیری برنامه نویسی هستید، حین خواندن کتاب آموزشی، مطالب را با صدای بلند تکرار کنید، یک نقشه‌ی ذهنی برای خود ترسیم کنید و بلافاصله کد موردنظر را روی کامپیوتر امتحان کنید.

۵. ارتباط ذهنی ایجاد کنید

ایجاد ارتباط بین چیزهایی که قبلا می‌دانستید با مطالب جدید، موجب یادگیری سریع شما می‌شود. استفاده از کلمات مخفف یا ساختن شعر برای به‌خاطرسپردن مراحل بازاریابی، استفاده از رنگ‌های موردعلاقه برای حفظ کردن الگوریتم و یا ایجاد یک تصویر خیالی برای به‌خاطرسپردن نام مشتری‌ها، تکنیک‌های ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب هستند. هر چه تعداد بیشتری از این تکنیک‌ها را بلد باشید، سرعت یادگیری شما بالاتر خواهد رفت.

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

۶. به مغرتان تمرین بدهید

مغز هم مثل عضلات بدن است. هرچه بیشتر با آن تمرین کنید و از آن کار بکشید، بیشتر نتیجه خواهید گرفت. در پی یادگیری مطالب جدید باشید، برای مغرتان چالش‌های جدید ایجاد کنید و یا به وب‌سایت‌های جالبی مثل Lumosity و BrainHQ برای افزایش دقت، حافظه، تمرکز و سرعت ذهنی سر بزنید. هرچه مغز شما ورزیده‌تر شود، سرعت یادگیری شما هم بیشتر خواهد شد.

۷. به موسیقی های موج آلفا گوش کنید

امواج مغزی انسان چهار الگو دارند: آلفا، بتا، تتا و دلتا. در سطح آلفا (بین ۸ تا ۱۳ هرتز) مغز ما بالاترین میزان تمرکز و بیشترین قدرت یادگیری را دارد.

با گوش دادن به موسیقی در برخی موارد نه‌چندان دلنشین آلفا (مثل آهنگ‌های باروک) در حین یادگیری، مغز شما وارد این حالت خواهد شد (دوپینگ مغزی). اگر آهنگ‌های باروک را دوست ندارید، آهنگ‌های دیگر در فرکانس ۸ تا ۱۳ هرتز را امتحان کنید. بهتر است در حین یادگیری، ترانه گوش نکنید؛ چراکه متن ترانه ممکن است تمرکز شما را به بریزد.

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

۸. تمرین ۶ ساعت بعد از یادگیری

مالکولم گلدول، برای اولین بار در کتاب «تافته‌های جدابافته: داستان موفقیت» به مفهوم «تمرین آگاهانه و هدفمند» اشاره کرده است. در تمرین آگاهانه شما بر روی یادگیری مطلب تمرکز می‌کنید و با انجام تمرینات هدفمند دانسته‌ها و آموخته‌های خود را به‌چالش می‌کشید. در این کتاب، گلدول با کمک مفهوم تمرین هدفمند، علت پیشرفت افراد نخبه و موسیقی‌دانان را توضیح می‌دهد.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که تغییر آهسته‌ی روند تمرینات، به‌ویژه هنگام یادگیری مهارت‌های حرکتی، می‌تواند موجب سرعت گرفتن یادگیری شود. با تغییر آهسته‌ی تمرینات، اطلاعات موجود در حافظه با اطلاعات جدید تقویت شده و مطلب در مغز تثبیت می‌شود. بهترین زمان برای انجام تمرینات هدفمند، ۶ ساعت بعد از تمرین اول است، چراکه مغز برای تثبیت اطلاعات به ۶ ساعت زمان نیاز دارد.

۹. عملی بیاموزید و آموخته‌هایتان را تجربه کنید

هیچ‌چیز به‌اندازه تجربه‌ی عملی در افزایش سرعت یادگیری، تأثیرگذار نیست. وقتی آنچه را در کتاب می‌خوانید، با دانش و تجربه‌ی عملی ترکیب کنید، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

به‌عنوان مثال، حتی اگر هزاران کتاب درمورد سرمایه گذاری در بورس مطالعه کرده باشید، تا زمانی‌که اولین سهم خود را در بورس خریداری کنید، به‌طور دقیق درک نخواهید کرد که این فرایند مستلزم چه مراحلی و سرمایه گذاری واقعی چگونه است.

برای تجربه‌ی عملی و به‌کارگیری آن‌چه که یاد می‌گیرید، در آن غرق شوید! برای مثال، اگر درحال یادگیری زبان اسپانیایی هستید، می‌توانید چند ماه در شهر مکزیک زندگی کنید و در این مدت تا حد ممکن از صحبت به زبانی غیراسپانیایی پرهیز کنید (البته این مورد تا جایی که شرایط زندگی به شما اجازه می‌دهد، امکان‌پذیر خواهد بود.) تجربه‌ی عملی بیشتر از مطالعه‌ی کتاب و گوش دادن به فایل‌های صوتی، یادگیری شما را سرعت می‌بخشد.

راه‌هایی برای یادگیری سریع؛ چگونه سریع‌تر یاد بگیریم؟

۱۰. آنچه را که یاد می‌گیرید، به شخص دیگری آموزش دهید

هنگام تدریس مطلب آموخته‌شده به فردی دیگری، حدود ۹۰ درصد آن مطلب در ذهن شما بازیابی و تثبیت می‌شود؛ به‌ویژه اگر این فرایند بلافاصله بعد از یادگیری مطلب جدید باشد، در یادگیری سریع شما تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

زمانی‌که اطلاعات و آموخته‌های خود را با فرد دیگری به‌اشتراک می‌گذارید، علاوه‌براینکه مطلب جدیدی به او آموزش می‌دهید، خودتان هم متوجه میزان تسلط‌تان بر موضوع و نقاط ضعف‌تان خواهید شد.

سعی کنید این ۱۰ تکنیک را در خود نهادینه کنید و از تأثیر آن بر سرعت یادگیری‌تان شگفت‌زده شوید

.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید