چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟ لکه‌ها و زردی دندان‌ها نه‌تنها ظاهر آن‌ها را ناخوشایند می‌کند، بلکه برای بهداشت دهان نیز مضر هستند. ازاین‌رو مهم است که دندان‌ها تمیز و سفید نگه‌داشته شوند این درحالی است که مصرف برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند بر تغییر رنگ دندان‌ها مؤثر باشد.

کد خبر : ۷۹۹۸۸
بازدید : ۱۷۳۸۰

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

فرادید | تمام مردم دوست دارند دندان‌هایی سفید داشته باشند؛ اما عوامل متعددی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود که باید از ایجاد آن پیشگیری کرد.

لکه‌ها و زردی دندان‌ها نه‌تن‌ها ظاهر آن‌ها را ناخوشایند می‌کند، بلکه برای بهداشت دهان نیز مضر هستند. ازاین‌رو مهم است که دندان‌ها تمیز و سفید نگه‌داشته شوند این درحالی است که مصرف برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند بر تغییر رنگ دندان‌ها مؤثر باشد.

علاوه بر این جرم روی دندان‌ها باعث ایجاد یک‌لایه بر روی دندان‌ها شده، که به رشد باکتری‌ها و انباشت دیگر عوامل ایجاد لکه کمک می‌کند؛ با سخت شدن این لایه دیگر نمی‌توان آن را با مسواک زدن از بین برد و باید توسط پزشک این کار صورت بگیرد.

۱. سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ دندان، امروزه یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که به آراستگی و زیبایی ظاهر خود اهمیت می‌دهند. علت تغییر رنگ دندان‌­ها به زرد و گاهی قهوه‌ای، وجود لکه‌هایی روی سطح مینای دندان است که به‌سرعت گسترش می‌یابند. مینای دندان، روی عاج را، که در زیر آن قرار داشته و قهوه‌ای کم رنگ است، می‌پوشاند. چنانچه مینای دندان از بین رفته و نازک شود، رنگ عاج دندان مشخص می‌شود.

اما چگونه دندان‌های خود را سفید کنیم؟

۲. مسواک زدن

ساده‌ترین کاری که می‌شود به‌وسیله آن، دندان‌های خود را سفید نگه داشت، مسواک زدن است. البته گاهی‌اوقات ممکن است شرایط برای مسواک زدن فراهم نشود، ولی باید حتی‌المقدور مسواک‌ زدن را فراموش نکنیم.

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

۳. محلول هیدروژن پراکسید

استفاده از مواد پاک‌کننده آنتی‌باکتریال همچون هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه، موجب از بین رفتن جرم دندان و میکروب‌های دهان شده و از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. می‌توان با ترکیب آب اکسیژنه و آب به یک میزان مساوی، محلول دهان‌شویه ساخت و به‌مدت یک دقیقه در دهان غرغره کرد. امروزه، این ماده به‌عنوان سفیدکننده دندان رایج شناخته شده و استفاده گسترده‌ای دارد. همچنین می‌توان آب اکسیژنه را با اندکی جوش شیرین ترکیب کرد تا حالتی خمیری داشته باشد. این خمیر را روی دندان‌ها می‌مالند تا جرم و پلاک‌های دندان از بین برود.

۴. کامپوزیت دندان‌ها

اگر دندان شما هم دچار شکستگی شده و جلوه زشتی به لبخند شما داده، یکی از روش‌های اصلاح لبخند استفاده از کامپوزیت و باندینگ است. این روش که هزینه معقولی دارد، برای رفع مشکلات جزئی همچون شکستگی و یا برطرف‌کردن لکه‌های دندان مناسب است.

۵. روکش دندان

روکش دندان پوششی است که روی دندانی که در اثر پوسیده شدن و دیگر آسیب­‌ها، مقداری از نسج آن برداشته شده، قرار داده می‌شود. اگر پوسیدگی دندان سطحی باشد و به‌موقع برای درمان آن اقدام شود، برداشتن نسج به میزان زیاد، نیازی نیست؛ اما اگر پوسیدگی دندان عمیق شده باشد، ضمن برداشتن نسج، برای بازسازی دوباره، از روکش دندان استفاده می‌شود.

۶. پروتز دندان

اگر شما هم از آن‌دسته افراد هستید که دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با استفاده از دندان مصنوعی مجدد دندان‌های تازه‌ای با همان عملکردهای قبلی داشته باشید. با استفاده از دندان مصنوعی می‌توانید از افتادگی لب‌ها و گونه‌ها جلوگیری کنید و لبخند زیباتری داشته باشید.

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

۷. اصلاح لبخند لثه‌ای

لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که هنگام لبخند لثه فرد معلوم می‌شود. این نوع لبخند برای عده‌ای خوشایند نیست و در حقیقت، باعث می‌شود که فرد، لبخند زیبایی نداشته باشد. درمان لبخند لثه‌ای یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند است.

۸. لمینت دندان

از دیگر روش‌های مؤثر در اصلاح طرح لبخند لمینت دندان است. لمینت دندان‌ها دو نوع دارند: لمینت سرامیکی دندان و لمینت کامپوزیتی دندان. از نوع لمینت کامپوزیتی دندان به‌دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت که معمولا ۵/۰ میلی‌متر است و همچنین عدم نیاز به تراش دندان بیشتر استفاده می‌شود.

از دیگر مزایای لمینت کامپوزیتی می‌توان به اصلاح طرح خنده و فرم‌دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید از خدمات ترمیم که فردی متخصص آن را انجام می‌دهد، بهره‌مند شوید. اگر قصد دارید از لمینت استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از همان ابتدا، از تجربه پزشک متخصصِ انتخابی اطمینان مطمئن شوید. زیرا علاوه بر استفاده از مواد خوب و باکیفیت برای ساخت قالب‌های لمینت، این تجربه دکتر شما است که می‌تواند زیبایی و جلوه خاصی به صورت شما بدهد. در غیر این صورت، دهان و دندان‌های شما آسیب جدی خواهند دید. همچنین عمر ماندگاری لمینت نیز که معمولا ۷ تا ۱۰ سال است، به این عوامل بستگی دارد. اما شما می‌توانید با مراقبت و رعایت نکات بهداشتی و سلامت دهان و دندان این طول عمر را بیشتر کنید. عدم استعمال دخانیات، گاز نزدن به مواد غذایی سفت، نشکستن تخمه و آجیل و… می‌تواند در داشتن لمینت‌های همواره زیبا و ماندگار به شما کمک کند.

۹. ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان روشی است که برای جایگزین کردن یک دندان مصنوعی به‌جای دندانی نداشته، استفاده می‌شود و در استخوان فک قرار می‌­گیرد. جنس پایه‌های ایمپلنت تیتانیوم خالص و به‌شکل پیچ است. در این روش، روکش‌هایی به‌جای تاج دندان روی این ریشه‌های مصنوعی قرار می‌­گیرد تا جای خالی دندانی که افتاده، پر شود. قطر ایمپلنت‌ها ۳ تا ۵ میلی‌متر و طول آنها ۸ تا ۱۶ میلی‌متر است. مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا ایمپلنت‌ها محکم به استخوان فک بچسبند، برای بیماران مختلف بسته به شرایط آنها متفاوت است.

چگونه دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

۱۰. ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان روشی برای رفع کجی دندان، نامرتب بودن و از بین بردن فاصله میان دندان‌هاست. ارتودنسی دندان‌ها به ۶ صورت ثابت، متحرک، دیمون، نامرئی، لینگوال، فانکشنال انجام می‌گیرد. اگر دندان‌ها در حالت مناسب قرار نگرفته باشند (اصطلاحا مال اکلوژن) و یا این‌که دندان‌ها وضعیت کجی داشته باشند، ممکن است هنگام جویدن و یا گاز گرفتن شما را با مشکل مواجه کند. در این زمان، باید دندان‌های خود را مرتب و یا همان ارتودنسی کنید.

چرا باید طرح لبخند خود را اصلاح کنیم؟

  • اصلاح طرح لبخند تغییرات چشمگیری در زندگی فرد ایجاد می‌کند و تأثیرات مثبتی در سلامت و زیبایی فرد دارد.
  • فواید بهداشتی و سلامت این درمان شاملِ کاهش خطر پر کردن بیش‌ازحد دندان و یا فرسودگی دندان، راحت‌تر بودن مراقبت و تمیز کردن دندان است. دندان‌هایی که صاف و مرتب شده، ترمیم و یا کاشته شده‌اند، کمتر در معرض خطر پوسیدگی و عفونت قرار دارند.
  • درمان مشکلات اساسی دندان، موجب بازیابی و حفظ بهداشت دهان و دندان شما می‌شود و در نتیجه، اساس و پشتوانه‌ی محکمی برای زیبایی دندان‌های شما فراهم می‌کند.
  • اصلاح طرح لبخند دارای فواید درازمدت برای سلامت کلی شماست. اغلب افراد می‌توانند با افتخار لبخند بزنند و اعتماد‌به‌نفس بیشتری در موقعیت‌های اجتماعی یا کاری داشته باشند.

منبع: جام جم- چطور

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید