کشف میکروبی که "انگل مالاریا" را از بین می‌برد

کشف میکروبی که "انگل مالاریا" را از بین می‌برد

یک احتمال دیگر افزایش سوخت و ساز پشه هنگام آلوده شدن به میکروسپوریدا و کاستن از شرایط زیست انگل مالاریا در جریان خون آن است.

کد خبر : ۷۹۹۹۳
بازدید : ۸۸۶۰
کشف میکروبی که
مقابله با آلودگی پشه‌ها مانع از انتقال مالاریا به انسان می‌شود

محققان از کشف یک میکروب خبر داده اند که از پشه‌ها در برابر ابتلا به مالاریا محافظت می‌کند. محققان در کنیا و بریتانیا می‌گویند این یافته می‌تواند به طور بالقوه نقش مهمی در مقابله با بیماری مالاریا داشته باشد.

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود و محافظت از پشه‌ها در برابر این انگل می‌تواند از شیوع آن در انسان ممانعت کند. این محققان با انتشار مقاله‌ای در نشریه نیچر کامیونیکیشنز، از میکروسپوریدا ام بی، به عنوان میکروب موثر در پیشگیری از ابتلای پشه‌ها به مالاریا نام بردند.

آن‌ها بر روی پشه‌های آلوده در سواحل دریاچه ویکتوریا در کنیا تحقیق کرده اند. میکروسپوریدا‌ها تک یاخته‌های قارچی هستند که زندگی انگلی دارند.
'
به گفته محققان این موجود تک یاخته‌ای در روده و اندام تناسلی پشه‌های آلوده زندگی می‌کند. دکتر جرمی هرن، از محققان مرکز بین المللی مطالعات فیزیولوژی و بوم شناسی حشرات در کنیا که در این تحقیق شرکت کرده است، می‌گوید نتیجه مطالعات او و همکارانش می‌تواند یک پیشرفت خیلی بزرگ در مبارزه با مالاریا باشد.

او گفت: "داده‌های ما بیانگر پیشگیری ۱۰۰ درصدی از ابتلا به مالاریاست. دکتر استفان سینکینز از مرکز تحقیقات ویروس شناسی در گلاسکو نیز نتیجه این تحقیق را امیدوار کننده دانسته است.
سینکینز گفت: "این یک کشف جدید است. ما از قابلیت بالقوه آن در کنترل مالاریا هیجان زده هستیم. توانایی بالقوه آن بسیار است. " سالانه ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان که اکثرشان کودکان زیر ۵ سال هستند، در اثر ابتلا به مالاریا جانشان را از دست می‌دهند.

عملکرد میکروب چیست؟
جزییات عملکرد این موجود تک یاخته‌ای هنوز کاملا مشخص نشده است. محققان می‌گویند ممکن است میکروسپوریدا ام بی به تقویت سیستم ایمنی پشه‌ها کمک کند. یک احتمال دیگر افزایش سوخت و ساز پشه هنگام آلوده شدن به میکروسپوریدا و کاستن از شرایط زیست انگل مالاریا در جریان خون آن است.

محققان می‌گویند برای موفقیت در مبارزه با مالاریا، باید حداقل ۴۰ درصد پشه‌های منطقه به میکروسپوریدا آلوده شوند. این میکروب بین پشه‌های بزرگسال و همین طور از پشه ماده به تخم هایش منتقل می‌شود و تاثیرش در مقابله با مالاریا همیشگی است.

محققان برای گسترش آلودگی پشه‌ها با این میکروب در حال بررسی دو روش هستند:

پخش کردن گرده‌های میکروسپوریدا در محل برای آلوده کردن جمعیت پشه ها.
آلوده سازی پشه‌های نر در آزمایشگاه و رها کردن آن‌ها در محیط با هدف گسترش آلودگی به پشه‌های ماده.
این نخستین بار نیست که از آلودگی میکروبی حشرات برای کنترل بیماری‌ها استفاده می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که یک باکتری به نام ولباکیا در مقابله با گسترش تب دنگی به وسیله پشه‌ها موثر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید