چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟ دندان پزشکان خانواده یا دندان پزشکان عمومی تخصص‌های لازم برای ارائه خدمات به همه سنین را دارند؛ با این حال، دندانپزشک کودک طی ۲ یا چند سال، استاندارد‌های جداگانه‌ای را یاد می‌گیرد و اطلاعاتی تخصصی درباره نیاز‌های کودکان و نوجوانان کسب می‌کند.

کد خبر : ۸۰۳۴۶
بازدید : ۸۲۸۲

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

فرادید | ارائه توصیه‌های لازم درباره دندان‌ها باید از دوران کودکی آغاز شود تا عادت‌های صحیح سلامتی در فرد شکل بگیرد. بنابراین، بهتر است بچه‌ها از سن پایین، زیر نظر دندانپزشک کودک باشند. اما انتخاب یک دندانپزشک اطفال خوب می‌تواند برای برخی والدین کمی چالش‌برانگیز باشد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با درنظرگرفتن نکاتی مهم، به بهترین شکل، یک دندانپزشک کودک پیدا کنید. اگر هم کودک مبتلا به اوتیسم دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

یکی از وظایف و مسئولیت‌های والدین، توجه به سلامت دهان و دندان کودک است. دندان بچه‌ها، در مقایسه با دندان بزرگ‌سالان، بیشتر در معرض آسیب و کرم‌خوردگی قرار دارد؛ بنابراین، دندان پزشکان سعی می‌کنند والدین را متقاعد کنند تا فرزند خود را دو بار در سال برای معاینه نزد آن‌ها بیاورند. معمولا پدر و مادر‌ها در این مرحله با مسائل مختلفی روبه‌رو می‌شوند. برخی کودکان از درد احتمالی در طول معاینه می‌ترسند و به همین دلیل، مایل به انجام این کار نیستند.


چرا دندانپزشک کودک؟

دندان پزشکان خانواده یا دندان پزشکان عمومی تخصص‌های لازم برای ارائه خدمات به همه سنین را دارند؛ با این حال، دندانپزشک کودک طی ۲ یا چند سال، استاندارد‌های جداگانه‌ای را یاد می‌گیرد و اطلاعاتی تخصصی درباره نیاز‌های کودکان و نوجوانان کسب می‌کند.

مدارک تحصیلی و تخصص در تمام رشته‌های دندانپزشکی هم تقریبا مشابه است؛ با این حال، دندانپزشک اطفال خوب از دانش کافی برای برخورد با کودک و معاینهٔ دندان‌های او به بهترین شکل برخوردار است؛ بنابراین عنوان «دندانپزشک کودک» می‌تواند خیال والدین را تا حد زیادی راحت کند. این دندان پزشکان درباره برخورد مناسب با کودکانِ دارای شرایط خاص هم آموزش کافی دیده‌اند. معمولا بچه‌هایی که دچار اوتیسم هستند، نزد دندانپزشک کودک فرستاده می‌شوند؛ زیرا او راه برخورد بهتر با این کودکان را می‌داند.

زمانی که می‌خواهید برای فرزندتان یک دندانپزشک اطفال خوب پیدا کنید، این نکات را مدنظر قرار دهید:

۱. مدرک و تخصص

مطمئن شوید که دندانپزشک موردنظر تحصیلاتش را در زمینه کودکان کامل کرده است. در ضمن، بهتر است او تحصیلاتش را در مؤسسه معتبری گذرانده باشد. با مطمئن‌شدن از این موضوع، با خیال راحت می‌توانید فرزندتان را نزد دندانپزشک اطفال ببرید و نگران مهارت پزشک، چه در تشخیص و چه در برخورد با کودک، نباشید.

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

۲. مکان

یکی از نکات مهم هنگام پیداکردن دندانپزشک، توجه به فاصله مطب تا محل سکونت شماست. با درنظرگرفتن این نکته، از ترافیک در ساعات شلوغ و طی‌کردن مسافت طولانی جلوگیری خواهد شد.

هنگام نوبت‌گرفتن از یک دندانپزشک اطفال خوب، در صورت امکان، به‌دنبال آن‌هایی باشید که در نزدیکی محل زندگی شما هستند. اگر کودک مبتلا به اوتیسم دارید، باید موقعیت آن‌ها را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که از خانه تا مطب دندانپزشکی فاصلهٔ زیادی ندارید. در نتیجه، بهتر است پیش از تعیین وقت معاینه، مطب ایدئال را پیدا کنید. با این کار می‌توانید رفتار کارکنان و محیط کلینیک را هم زیر نظر بگیرید. همچنین، اگر مطب دندانپزشک کودک فاصلهٔ زیادی تا خانه داشته باشد، کودک دچار اضطراب‌ می‌شود؛ در نتیجه زمینه بروز تنش‌های غیرضروری در او فراهم خواهد شد.

۳. ساعت‌های کاری

هر مطب‌ دندانپزشکی ساعت کاری مخصوص به خودش را دارد. با این حال، بهتر است پیش از انتخاب دندانپزشک کودک، به ساعت کاری او و امکان تماس اورژانسی در مواقع خاص، توجه کنید. برخی دندانپزشک‌ها یک‌سره آمادهٔ خدمات‌‌دهی هستند، برخی تا دیروقت در مطب می‌مانند و یا پنجشنبه‌ها نیز در دسترس هستند. اگر ساعت کاری دندانپزشک درست مطابق با ساعت کاری شماست، احتمالا دچار مشکل خواهید شد. در ضمن، بهتر است به‌دنبال دندانپزشکی باشید که بتوانید در صورت نیاز، به‌صورت اورژانسی به او مراجعه کنید.

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

۴. دانش کافی درباره تجهیزات دندانپزشکی

سعی کنید زمانی‌که در حال بررسی کلینک‌های دندانپزشکی هستید، ملاقاتی با دندانپزشک کودک هم داشته باشید. از دندانپزشک یا دستیار او درباره تجهیزات لازم در مطب سؤال کنید. اگر کودک اوتیستیک شما به مسکن خاصی نیاز دارد، دندانپزشک کودک را مطلع کنید. کپسول اکسیژن، تخته پاپوس (papoose board: یک تختهٔ ثابت و محکم که بیمار روی آن با پارچه یا وسایل مشابه بسته می‌شود تا دست و پای او در موقعیت ثابت نگه داشته شود) و اکسیژن سنج خون از جمله لوازم رایج موردنیاز کودک اوتیستیک هستند.

۵. مهارت‌های مدیریت رفتاری

گاهی این امکان وجود دارد که پس از پیداکردن دندانپزشک کودک، بتوانید یک قرار ملاقات در مطب ترتیب دهید تا فرزندتان با فضا و دندانپزشک آشنا شود و مقدار زیادی از اضطراب او کم شود. در مطب یک دندانپزشک اطفال خوب، اسباب‌بازی، کتاب و رنگ‌های شاد به چشم می‌آید تا کودک پیش از انجام کار‌های دندانپزشکی، سرگرم بازی شود و کمی آرام بگیرد.

کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از سایر کودکان در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین، لازم است به دنبال دندانپزشک اطفال خوب باشید که به‌خصوص از مهارت‌های مدیریت رفتاری قوی برخوردار باشد. سراغ دندانپزشکی بروید که با لبخند و روی باز به استقبال کودک می‌رود. این رفتار باعث کاهش اضطراب و نگرانی کودک خواهد شد. یک دندانپزشک اطفال خوب، آموزش‌های لازم برای ارتباط مناسب با کودکان را دیده است. او دانش کافی درباره حالت‌های چهره به‌عنوان روش ارتباطی با دیگران و به‌خصوص کودکان را فراگرفته است. معمولا یک دندانپزشک اطفال خوب در اولین جلسه معاینه، کودک را مجبور به کاری خلاف میل او نمی‌کند تا هرگونه ریسک و مقاومت در کودک به حداقل برسد.

۶. مجوز

پیش از انتخاب دندانپزشک کودک، مطمئن شوید که دندانپزشک موردنظر مجوزهای لازم در این زمینه را داشته باشد. در ایران، سازمان نظام‌پزشکی مسئول صدور پروانه مطب است. اکثر دندان پزشکان، مدارک و مجوزهایشان را روی دیوار مطب نصب می‌کنند. اگر چنین مدارکی را در مطب نمی‌بینید، بهتر است از دندانپزشک در این زمینه سوال کنید.

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

۷. خدمات و هزینه‌ها

احتمالا تا اینجا چند دندانپزشک اطفال خوب پیدا کرده‌اید که با شرایط شما سازگار هستند. حالا می‌توانید به‌صورت تلفنی و یا با رفتن به مطب یکی از این دندان پزشکان، درباره خدمات و هزینه‌ها از آن‌ها بپرسید تا بتوانید تصمیم نهایی را بگیرید.

شما باید این را هم بدانید که آیا این دندانپزشک تمام خدماتی که شما و خانواده‌تان به آن‌ها نیاز دارید را ارائه می‌دهد یا نه. اکثر دندان پزشکان خانواده سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهند که موردنیاز شما و کودک‌تان هستند.

حالا که دربارهٔ خدمات دندانپزشکی مطمئن شدید، بهتر است درباره هزینه‌ها و نحوه پوشش بیمه‌تان نیز سؤال کنید.

۸. مشورت با دیگران

شما می‌توانید درباره دندانپزشک منتخب‌تان به‌صورت آنلاین تحقیق کنید و یا از دوستان و خانواده‌تان درباره تجربه‌شان بپرسید. همچنین می‌توانید از پزشک خانواده یا مسئول داروخانه بخواهید که یک دندانپزشک اطفال خوب به شما معرفی کنند. آنها به‌دلیل روابط شبکه‌ای‌شان کمک زیادی به شما خواهند کرد. صحبت‌های مثبت و نتایج رضایت‌بخشی که راجع به یکی از دندان پزشکان و تیم او وجود دارد، باعث می‌شود که تا مدت‌ها نیازی به مراجعه به دندان پزشکان دیگر نداشته باشید. بررسی نظرات سایر مراجعه‌کنندگان (که در وب‌سایت‌ها و فروم‌ها نوشته می‌شوند) یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن دندانپزشک اطفال خوب است. معمولا نظرات بی‌طرفانه و صادقانه‌ای از برخورد دندانپزشک با کودک، خدمات و حدود هزینه‌ها نوشته می‌شود.

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

نکته پایانی

نکته آخر اینکه، بهتر است در کنار مراقبت از سلامت کودک، به نگرانی‌های او هم توجه کنید. دقت در ارتباط میان دندانپزشک و کودک هم لازم است. یک دندانپزشک خوب دارای توانایی ارتباط و تعامل با کودکان است. از پزشک درباره راه‌های ارتباط برای مواقع اورژانسی سؤال کنید.

پس از انجام بررسی‌ها و مشورت با دیگران، بهتر است کمی منطقی به این قضیه نگاه کنید. ممکن است تمام توصیه‌ها یا رضایت‌هایی که دیگران از کار یک دندانپزشک داشته‌اند لزوما برای شما و فرزندتان یکسان نباشد؛ پس تحقیق‌کردن را فراموش نکنید و البته سطح توقع‌تان را در حد معقول نگه دارید.
ترجمه: چطور
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید