ویکتوریا؛ ناقل هموفیلی در سراسر اروپا

ویکتوریا؛ ناقل هموفیلی در سراسر اروپا

سلطنت او با پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی بریتانیا گره خورده است و تعجب خواهید کرد وقتی بدانید بسیاری از کوه‌ها، دریاچه‌ها، راه‌ها و شهر‌های مختلف در سراسر جهان، به افتخار او «ویکتوریا» نام‌گذاری شده‌اند.

کد خبر : ۸۰۷۷۵
بازدید : ۲۱۲۵۲
ویکتوریا؛ ناقل هموفیلی در سراسر اروپا
فاطمه کرمی | ویکتوریا در ٢٤ می ١٨١٩، به دنیا آمد و در ١٨ سالگی ملکه امپراتوری بریتانیا و ایرلند شد. او ٦٣ سال حکمرانی کرد و طی سالیان سلطنتش، امپراتوری بریتانیا بسیار گسترده شد. ملکه ویکتوریا از سال ١٨٣٧ تا ١٩٠١ بر قلمروی انگلستان فرمانروایی کرد که از آن در تاریخ با عنوان «عصر ویکتوریا» یاد شده است.
سلطنت او با پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی بریتانیا گره خورده است و تعجب خواهید کرد وقتی بدانید بسیاری از کوه‌ها، دریاچه‌ها، راه‌ها و شهر‌های مختلف در سراسر جهان، به افتخار او «ویکتوریا» نام‌گذاری شده‌اند. ویکتوریا شخصیت پیچیده‌ای داشت، درست مثل مسیر سلطنتش!

١- نام واقعی‌اش ویکتوریا نبود: در واقع نام اصلی او الکساندرینا ویکتوریاست، زیرا پدرخوانده‌اش الکساندر اول نام داشت. هرچند او یک اسم مستعار هم داشت؛ «درینا»!

٢- کودکی سختی داشت: پدر ویکتوریا، ادوارد دوک کنت (چهارمین پسر جورج سوم) کمتر از یک‌سال پس از تولد فرزندش، بر اثر ذات‌الریه درگذشت. مادر ویکتوریا گویی از اینکه دخترش در جوانی صاحب تاج و تخت می‌شود اطمینان داشت، و معتقد بود وضع مقررات و نظم و انضباط تنها راهی ا‌ست که موفقیت بالقوه ویکتوریا را برای سلطنت تضمین می‌کند.
از این رو، برای فرزندش، مجموعه‌ای از قوانین سخت و اساسی در نظر گرفت، تا اخلاق و عقل دخترش را حفظ کند! در خلال تمام سختی‌ها و محدودیت‌هایی که ویکتوریا داشت، مجبور بود گاهی در اتاق مادر بخوابد، از یک رژیم تناسب اندام خاصی پیروی کند و غذا‌های کنترل شده بخورد!

٣- جثه‌اش کوچک بود، اما ذکاوتش نه: او تنها با یک متر و ٥٢ سانتی‌متر قد، فرمانروای امپراتوری بریتانیا بود!

٤- ویکتوریا پیشرفت‌های چشمگیری داشت: تابستان ١٨ سالگی پر از اتفاقات عجیبی بود که در نهایت ویکتوریا را بر تخت پادشاهی نشاند! زمانی‌که پدر ویکتوریا در سال ١٨٢٠ درگذشت، هیچ‌کدام از سه عموی او قانوناً نمی‌توانستند بر تخت بنشینند. اما وقتی در ژوئن سال ١٨٣٧، پادشاه ویلیام چهارم، برادر و جانشین پدربزرگ ویکتوریا هم از دنیا رفت، ویکتوریا در ١٨ سالگی به عنوان ملکه انتخاب شد.

٥- او در سیاست دخیل بود: ویکتوریا کاملاً در سیاست‌گذاری‌ها مداخله می‌کرد. او تمام موضوعات را بررسی می‌کرد و از همه چیز سر درمی‌آورد، خصوصاً هرچه به اداره امپراتوری مربوط می‌شد! حتی در سال ١٨٦١، زمانی‌که داغدار مرگ آلبرت (همسرش) بود هم، از راهبری سیاست خارجه امپراتوری غافل نمی‌شد!

٦- دیدگاه‌های ضد و نقیض اجتماعی و سیاسی داشت: یکی از مسائلی که در مورد آن کمتر صحبت شده، مخالفت او با حقوق زنان است!
این در حالی است که او در مکاتبات خصوصی‌اش، از «بی‌کفایتی زنان» گله می‌کرد، اما هیچ‌وقت در طول حیات طرز تفکرش را علنی نکرده بود! شاید به همین دلیل باشد، که در دوره او، جای چیزی با عنوان مسائل زنان در جامعه خالی بود، تا گروه‌های مختلف مجال پیدا کنند رویکرد‌ها و عقایدشان را مطرح کنند!

٧- ویکتوریا، ناقل هموفیلی در سراسر اروپا بود: ویکتوریا در میان خاندانش اولین کسی است که به هموفیلی نوع ب. -که اختلالی خونی است- مبتلا بود. در واقع خودش در ظاهر به بیماری دچار نبود، اما، چون فرزند زیاد داشت و هرکدام از آن‌ها با دیگر شاهزاده‌های اروپایی وصلت کرده بودند، این بیماری خونی، بین خانواده‌های سلطنتی، در سراسر قاره اروپا منتقل شد.
حتی مقاله‌ا‌ی تحقیقاتی در سال ٢٠٠٩ منتشر شد، که رد جهش هموفیلی را از سوی خاندان سلطنتی رومانوف‌ها در روسیه، شناسایی می‌کرد!

٨- او یکی از «اولین»‌هاست: اگر از لباس سفید عروسی ذوق کرده و یا از درخت کریسمس لذت برده باشید، ویکتوریا در زندگی شما تاثیر خودش را گذاشته است! این ویکتوریا بود که برای اولین بار، لباس عروس سفید می‌خواست!
او دوست داشت مانند فرشته‌ها بشود و اصرار داشت کس دیگری در مراسم عروسی‌اش لباس سفید نپوشد! حتی سنت درخت کریسمس را هم ویکتوریا و همسرش جا انداخته‌اند، چنان‌که در نزدیکی کریسمس، ویکتوریا و آلبرت درختان تزیین‌شده‌ای را به مدرسه‌ها و پادگان‌های ارتش می‌فرستادند!

٩- ویکتوریا احمق نبود: برخلاف عموم مردم که تصور می‌کنند، ویکتوریا احمق بوده، هرگز چنین نیست. ویکتوریا بیش از آنکه باهوش باشد، محتاط است. فرزندانش هم، همه تمثال و گواهی بر محتاط بودن او هستند!

١٠- آخر سر فرزندانش به جان هم افتادند: ویکتوریا، فرزند زیاد داشت. هرکدام از آن‌ها با شاهزاده‌هایی از خانواده‌های سلطنتی اروپایی ازدواج کردند. بعضی از نوه‌های ویکتوریا، ویلهلم دوم و پادشاه ویلیام پنجم، ملکه روسیه، ملکه اسپانیا، ملکه نروژ، ملکه یونان و... بودند. پس طبیعی بود که در معرکه جنگ جهانی، تعدادی از نوه‌های او در طرفین جنگ قرار داشته و به روی هم اسلحه بکشند!


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید