فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد

فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد

این اولین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه زیادی جلب کرد.

کد خبر : ۸۰۹۲۰
بازدید : ۹۰۸۵
فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد
پرتاب که از مرکز کندی انجام شد جمعیتی را در نواحی اطراف به خود جلب کرد

برای اولین بار دو فضانورد سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، با یک فضاپیمای خصوصی راهی مدار زمین شده اند. داگ هرلی و باب بنکن در ساعت ۱۶:۲۲ روز شنبه به وقت شرق آمریکا سوار بر کپسول دراگون با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس اکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شدند.

فالکون ۹ از سکوی معروف "۳۹ ای" پرتاب شد و بعد از دو دقیقه و نیم بخش تحتانی آن جدا شد تا بر سکوی کشتی‌ای در دریا فرود آید. بعد از حدود شش دقیقه فضانوردان به سلامت در مدار زمین قرار گرفتند.

سفر آن‌ها به ایستگاه بین المللی فضایی (آی‌اس‌اس) ابتدا قرار بود چهارشنبه انجام شود که به علت شرایط نامساعد آب و هوایی عقب افتاد.

این اولین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه زیادی جلب کرد.

همچنین اولین بار است که ناسا از یک شرکت خصوصی برای انتقال فضانوردان به مدار استفاده می‌کند. فضانوردان سه ساعت پیش از پرتاب وارد کپسول شدند تا در جای خود قرار گیرند و با تست کردن سیستم‌ها آماده پرتاب شوند.

حدود ۱۹ ساعت طول می‌کشد تا این دو به ایستگاه فضایی برسند. آن‌ها در این فاصله برخی سیستم‌های موجود در کپسول دراگون از جمله سیستم پرواز دستی (غیرخودکار) را محک خواهند زد. آن‌ها همچنین باید سعی کنند بعد از یک روز طولانی کمی استراحت کنند.
فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد
هرلی (راست) و بنکن در پایان روز با زمین تماس گرفتند

هرچند کپسول دراگون یک وسیله کاملا خودکار با امکان مسیریابی تا ایستگاه بین المللی فضایی است، اما سرنشینان باید برای همه سناریو‌ها آماده باشند و این شامل درک نحوه کارکرد آن‌ها تحت فرمان آن‌ها می‌شود.

دارگون هیچ دسته‌ای برای کنترل پرواز ندارد و همه دستورات باید از طریق یک صفحه قابل لمس وارد سیستم شود. انتظار می‌رود این دو پیش از بازگشت به زمین بین یک تا چهار ماه در ایستگاه اقامت داشته باشند. پرتاب فالکون ۹ یک روز پس از انجام شد که یک مدل جدید پرتابگر در حال توسعه، در مجموعه تحقیقاتی شرکت اسپیس‌اکس در تگزاس، منفجر شد.

این شرکت در حال آزمایش یک فضاپیمای جدید دیگر با عنوان "استارشیپ" است. آخرین مدل آن در انفجار دیروز از میان رفت. این تحقیقات کاملا از پروژه مشترک اسپیس‌اکس و ناسا که قرار است امروز دوباره انجام شود، جداست.

اسپیس اکس که ایلان ماسک میلیاردر بخش فناوری - و بنیانگذار شرکت اتومبیل‌های برقی تسلا - مدیر آن است قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری با ناسا برای انجام شش پرتاب حامل فضانوردان به ایستگاه بین المللی دارد.

اگر عملیات جاری با بازگشت سالم فضانوردان به زمین همراه باشد، اولین مورد از این شش پرتاب در این قرارداد ماه اوت انجام خواهد شد. پرتاب شنبه برای اسپیس اکس که ۱۸ سال پیش از سوی ایلان ماسک تاسیس شد یک دستاورد عمده است.

این شرکت صنعت پرتاب موشک را با راکت‌هایی که مجددا قابل استفاده هستند کاملا متحول کرده است. موشک‌های فالکون ۹ بعد از انتقال بار به فضا دوباره به زمین برمی گردند و به صورت عمودی فرود می‌آیند. شرکت بوئینگ هم قرارداد مشابهی با ناسا دارد، اما بوئینگ از نظر توسعه حداقل یک سال از اسپیس اکس عقب است.

فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد
شادی ایلان ماسک بنیان گذار اسپیس اکس
فضاپیمایی خصوصی راهی مدار شد
عکسی از فالکون ۹ قبلا از پرتاب - این موشک بعد از جدا شدن کپسون دراگون در فضا اکنون بر سکویی دریایی فرود آمد هاست
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید