موهای خیس؛ چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟

موهای خیس؛ چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟

موهای خیس؛ چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟ وقتی با موی خیس می‌خوابیم؛ رطوبت مو‌ها به بالش منتقل می‌شود و بهترین فرصت برای ایجاد باکتری‌ها و رشد آن‌ها است. روی بالش خیس تعداد زیادی باکتری خطرناک جمع خواهد شد و در معرض عفونت‌های میکروبی قرار می‌گیرید. شوره سر، ریزش مو و کچلی شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که در اثر تماس با باکتری‌های بالش به سراغ شما خواهند آمد.

کد خبر : ۸۲۱۸۸
بازدید : ۱۰۷۲۹
فرادید | دوش گرفتن پیش از خواب یک عادت خوب است، چون باعث بیرون رفتن خستگی بدن و حس آرامش و خواب راحت می‌شود. اما یک مشکل بزرگ دارد و آن رسیدگی به مو‌ها بعد از حمام است. باید پس از حمام حتما مو‌های خود را خشک کنید و امور مربوط به رسیدگی آن‌ها را انجام دهید و مثلا اگر ژل یا نرم‌کننده برای پوست بدن استفاده می‌کنید؛ این کار‌ها را انجام دهید.

غالب مردم به دلیل خستگی یا تنبلی با مو‌های خیس می‌خوابند و نمی‌دانند خوابیدن با موی خیس به‌خصوص برای خانم‌ها که مو‌های بلندی دارند؛ چه مضراتی دارد.

وقتی با موی خیس می‌خوابیم؛ رطوبت مو‌ها به بالش منتقل می‌شود و بهترین فرصت برای ایجاد باکتری‌ها و رشد آن‌ها است. روی بالش خیس تعداد زیادی باکتری خطرناک جمع خواهد شد و در معرض عفونت‌های میکروبی قرار می‌گیرید.

شوره سر، ریزش مو و کچلی شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که در اثر تماس با باکتری‌های بالش به سراغ شما خواهند آمد.

بالش مرطوب زمینه‌ی اصلی ایجاد باکتری‌هاست

وقتی با سر خیس روی بالش‌تان می‌خوابید، رطوبت به آن منتقل می‌شود و درنتیجه مقدار بسیار زیادی باکتری خطرناک روی آن جمع می‌شود.

سرما می‌خورید

وقتی با موهای خیس می‌خوابید، امکان دارد به سرماخوردگی مبتلا شوید. این موضوع به‌خاطر رطوبت موها نیست بلکه علت آن همان باکتری‌هایی است که به‌‌واسطه‌ی رطوبت در بالش‌تان جا خوش می‌کنند و با تماس چشم‌ها، دهان و بینی با آن موجب عفونت‌های میکروبی و ویروسی می‌شوند.

موهای خیس؛ چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟

عفونت میکروبی تهدیدتان می‌کند

قرار گرفتن پوست در معرض باکتری‌های مرطوب، بدن شما را در برابر ابتلا به عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. از شایع‌ترین مشکلاتی که برای‌تان پیش خواهد آمد می‌توان به شوره سر، ریزش مو و کچلی در ناحیه‌ی پوست سر اشاره کرد.

موهایتان بدحالت می‌شوند

شاید در ظاهر به نظر نرسد که بالش مرطوب و خوابیدن با موی خیس می‌تواند برای پوست و موی شما مشکلات جدی ایجاد کند. اما واقعیت این است که بالش مرطوب، بر شکل، حالت و شادابی مو تأثیر می‌گذارد. باکتری‌ها کار خود را می‌کنند و باعث می‌شوند موهایتان خشک و بی‌حالت شوند یا دچار خشکی پوست، آکنه و سایر آسیب‌ها و عفونت‌ها شوید.

یک‌سوم از خواب‌های زندگی‌تان با باکتری‌ها سپری می‌شود؟

به این مورد دقت کنید: به‌طور متوسط هر فرد عادی در طول شبانه‌روز ۸ ساعت خواب شبانه دارد، یعنی ۵۶ ساعت در هفته و ۲،۹۱۲ ساعت در سال. اگر شما ۷۵ سال عمر کنید (که البته آرزو داریم هزارساله بشوید و فقط برای مثال عرض می‌کنیم): یعنی شما ۲۱۸،۴۰۰ ساعت از عمر خود را بر روی بالش می‌گذرانید.

خب این ارقام بسیار قابل توجه هستند، پس برای حفظ سلامتی خود نیاز است که نکات بهداشتی مربوط به بالش را به‌خوبی بدانید. علاوه بر اینکه باید اقدامات لازم برای از بین بردن باکتری‌های روی بالش را در برنامه‌ی نظافت خود بگنجانید، باید حواس‌تان باشد که این باکتری‌ها اصلا تولید نشوند و روی بالش جا خوش نکنند. عادت کنید که مدام روبالشی خود را بشویید و خشک کنید.

موهای خیس؛ چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟

چرا با موی خیس می‌خوابیم؟

وقتی شب‌ها به حمام می‌رویم، طبیعتا خسته هستیم و بعد از خروج از حمام، حال‌وحوصله‌ی رسیدگی به موهایمان را نداریم. فکر می‌کنیم که امشب را با موی خیس می‌خوابم و هیچ عیبی هم ندارد. اما همین یک‌بار کافی است تا خود را در معرض باکتری‌های مضر قرار بدهیم. در هر حال ما بنا به دلایل زیر خواب را بر خشک کردن موها ترجیح می‌دهیم، دقت کنید:

  • وقتی شب از حمام بیرون می‌آییم، معمولا خسته هستیم و دوست داریم سریع‌تر به رختخواب پناه ببریم و با حفظ آرامش و حالت خوشی که حمام کردن به ما داده، مستقیما به دنیای رؤیاها سفر کنیم. تنبلی توأم با احساس خستگی کار دست‌مان می‌دهد.
  • گاهی‌اوقات هم هدف از خشک نکردن موها، آسیب ندیدن مو در برابر حرارت سشوار و … است. اما خشک نکردن موها، آنها را به مشکلات جدی‌تری گرفتار می‌کند.

چه باید کرد؟

باید حواس‌تان باشد که با موی خیس نخوابید و درصورتی‌که این موضوع پیش آمد و بالاخره با موی خیس به خواب رفتید، اقداماتی برای جلوگیری از وقوع مشکلات میکروبی و … در پیش بگیرید:

۱. موهایتان را صبح‌ها بشویید

اگر صبح‌ها موی خود را بشویید، دیگر با معضل بالش مرطوب، باکتری و … سر و کار نخواهید داشت چون رطوبت موها در طول روز خشک می‌شود. ضمن اینکه دوش گرفتن در صبح‌گاه مزایای زیادی دارد و یکی از راه‌های فوق‌العاده برای شروع کردن روز شماست. حمام کردن در صبح، تا حدودی موجب سم زدایی بدن می‌شود و درنتیجه تمیز و شاداب آماده‌ی فعالیت‌های روزانه خواهید شد.

۲. سشوار را جلوی دست بگذارید

اگر سشوار را جلوی دست بگذارید، به‌محض خروج از حمام به سراغ آن خواهید رفت و موها را خشک می‌کنید. در دسترس بودن، امکان استفاده را بالاتر می‌برد و دیگر نیاز نیست که همت زیادی به‌خرج بدهید و سراغ سشوار بروید و موها را خشک کنید.

۳. یک حوله‌ی خشک روی بالش‌تان بگذارید

در هر حال گاهی‌اوقات پیش می‌آید که شما از فرط خستگی با موهای خیس به رختخواب بروید. اگر حوله‌ای خشک را قبل از خواب روی بالش قرار بدهید از شر باکتری‌های عفونت‌زا خلاص خواهید شد. به کمک حوله‌ی خشک رطوبت موهایتان گرفته می‌شود. البته تا جایی که می‌توانید در برابر وسوسه‌های مختلف مقاومت کنید اما اگر خدای نکرده تنبلی بر شما غلبه کرد، این راهکار را فراموش نکنید.

منبع: lifehack

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید