کشف یک گونه گیاهی جدید

کشف یک گونه گیاهی جدید

یافتن گونه جدید در قلمرو گیاهان برای دنیا به دلیل حجم زیاد تحقیقات صورت گرفته و همچنین به دلیل نیاز به تخصص بالا کاری بسیار دشواری است.

کد خبر : ۸۲۴۲۳
بازدید : ۸۶۱۰
معرفی یک گونه گیاهی جدید
محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری محققان داخلی و بین المللی موفق به کشف و معرفی گونه جدید گیاهی جدید با نام Allium schisticola از جنس Allium شدند.
تنوع زیستی ایران در دنیا کم نظیر است، به طوری که تا کنون نزدیک به ۸۰۰۰ گونه و زیر گونه گیاهی از کشورمان گزارش شده است. نزدیک به ۱۷۰۰ تاکسون بومی فلور ایران هستند که به عبارتی فقط در محدوده جغرافیایی مرز‌های کشور پراکنش دارند.

دکتر علیرضا دولتیاری از متخصصان گیاه‌شناس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این گونه جدید گیاهی که اخیرا کشف شده است، گفت: یافتن گونه جدید در قلمرو گیاهان برای دنیا به دلیل حجم زیاد تحقیقات صورت گرفته و همچنین به دلیل نیاز به تخصص بالا کاری بسیار دشواری است.

وی گفت: خوشبختانه در نتیجه فعالیت میدانی و هرباریومی محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران یک گونه جدید از جنس پیاز (Allium) کشف شد. مطالعات مولکولی و فیلوژنی این کار با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و IPK آلمان انجام شد و نهایتا با فراهم کردن شواهد مورفولوژیکی، سیتولوژیکی، مولکولی و تبارشناسی گونه جدید گیاهی از جنس پیاز با نام Allium schisticola از ایران شرح و به عنوان گونه ­ای جدید برای دنیا در مجله معتبر بین المللی Phytotaxa چاپ شد.

دولتیاری افزود: جمع آوری، شناسایی، طبقه بندی و بررسی روابط فیلوژنی زمینه کاری همه پژوهشگران علوم تنوع زیستی است. گاهی اوقات نمونه­‌ای در طبیعت یافت می­‌شود که با هیچ کدام از کلید‌های شناسایی موجود براساس داده­‌های ریخت شناسی قابل شناسایی نیست.
در این شرایط محقق از داده­‌های کاریولوژیکی و مولکولی برای تعیین روابط فیلوژنی و حصول اطمینان از شک علمی خود استفاده می­‌کند. چنانچه همه اطلاعات، جدید بودن نمونه را برای دنیای علم تایید کند، آنگاه محقق آن نمونه را به عنوان یک گونه جدید برای دنیا معرفی می­‌کند.

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این گونه جدید با کد IBRC P۱۰۰۹۹۸۴ و نمونه تیپ آن با کد هرباریومی ۳۳۸۵ در بانک گیاهی ثبت و نگهداری می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید