تمام فوت‌شدگان از بیماری کووید ۱۹ «به‌وضوح» دچار لختگی خون بودند

تمام فوت‌شدگان از بیماری کووید ۱۹ «به‌وضوح» دچار لختگی خون بودند

کووید ۱۹ احتمالاً یک بیماری تنفسی-عروقی است. «فکر می‌کنم مهترین ویژگی این بیماری که آن را از بیماری‌های ویروسی دیگر متمایز می‌کند «حالت تشدید انعقاد» است که می‌تواند به بیماری‌های دیگر منجر شود.» پلاکت‌های خون در بیماران کووید ۱۹ «بیش‌فعال» می‌شود.

کد خبر : ۸۲۵۳۱
بازدید : ۴۳۲۴۷
تمام فوت‌شدگان از بیماری کووید ۱۹ «به‌وضوح» دچار لختگی خون بودند
فرادید | یک دانشمند ارشد انگلیسی اعلام کرد، همه بیمارانی که از کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند علائمی از لخته شدنِ خون در رگ‌ها داشته‌اند. پروفسور گراهام کوک، متخصص بیماری‌های عفونی در امپریال کالج لندن، گفت: نتایج آزمایش‌های کالبدشکافی آن‌هایی که تسلیم این بیماری شده‌اند «به‌وضوح» نشان می‌دهد که همه آن‌ها دچار ترمبوزه - اصطلاع پزشکی که اشاره به تشکیل لخته خون دارد - شده بودند.

براساس گفته‌های این دانشمند ارشد هرچند لختگی خون در رگ عامل مستقیم مرگ نبوده، اما این یافته‌ها نظریه‌ای را که می‌گوید کووید ۱۹ مشکلات عروقی ایجاد می‌کند تأیید می‌کند.

ویروس کرونا یک بیماری تنفسی شناخته شده که به ریه‌ها حمله می‌کند، اما در موارد شدید می‌تواند به اندام‌های دیگر نیز صدمه بزند. تشکیل لخته خون یکی از عوارض شگفت‌آور کرونا شناخته شده و منجر شده پزشکان برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها دارو‌های ضدانعقاد خون به بیماران تجویز کنند.

پروفسور کوک در وبیناری که در انجمن سلطنتی پزشکی در بریتانیا برگزار شد، گفت: «ما مجموعه وسیعی از آزمایش‌های پس از فوت انجام داده‌ایم که خیلی واضح نشان می‌دهند همه بیمارانی که ما بررسی کردیم شواهد ترومبوزه در جایی از بدن را داشتند.

«روشن است که عامل شانس در اینکه لخته در کجای بدن تشکیل شود و چطور عمل کند بسیار دخیل است. ما بیمارانی را داریم که دچار ترومبوزه عروق کرونر هستند [لخته خون در رگ‌های قلب تشکیل شده است]و بیمارانی را داریم که دچار واسکولار ترومبوزه شده‌اند [لخته خون در یکی از رگ‌ها تشکیل شده است].

«بنابراین به نظر می‌رسد این بخش مهمی از بیماری است و ما می‌بینیم که بیماری سیستم انعقادی بدن را فعال می‌کند.»

انعقاد خون چند مرحله دارد که اولین مرحله آن «فعال‌سازی» است. فعال‌سازی وقتی رخ می‌دهد که پلاکت‌ها - سلول‌های لخته‌کننده خون - شکلشان از یک دیسک مسطح به یک توپ تغییر می‌یابد و به هم می‌چسبند تا یک پلاگین را تشکیل دهند.

پروفسور کوک می‌گوید، بسیار مهم است بدانیم که بیماری کووید ۱۹ یک بیماری چند سیستمی است. «فکر می‌کنم مهترین ویژگی این بیماری که آن را از بیماری‌های ویروسی دیگر متمایز می‌کند «حالت تشدید انعقاد» است که می‌تواند به بیماری‌های دیگر منجر شود.»
بیشتر بخوانید:

تشدید انعقاد زمانی رخ می‌دهد که خون بیش از حدی که نیاز است دچار انعقاد می‌شود و می‌تواند بخشی از یک اختلال خونی باشد یا به دلیل بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته قلبی یا اچ‌آی‌وی ایجاد شود.

این وضعیت خطرناک است، چون می‌تواند به تشکیل شدن لخته خون در رگ‌ها منجر شود که می‌توانند در جریان خون به حرکت دربیایند و ترومبوزه عمیق رگی - لخته خون که در رگ‌های لگن، پا، بازو، کبد، روده یا کلیه‌ها ایجاد می‌شود - ایجاد کنند.

لخته خون همچنین می‌تواند آمبولی ریوی - لخته خون در ریه‌ها - ایجاد کند و خطر سکته مغزی، سکته قلبی، درد شدید پا و ناتوانی در راه رفتن ایجاد کند و حتی منجر به قطع عضو شود.

پزشکان می‌گویند تعداد بالای بیماران کووید ۱۹ که لختگی خون نشان می‌دهند این نگرانی را ایجاد کرده که کووید ۱۹ احتمالاً یک بیماری تنفسی-عروقی است.

پروفسور روپِن آریا، از کینگز کالج لندن، در ماه مه تخمین زد که ۳۰ درصد از بیماران بستر در بیمارستان دچار لخته خون بودند. او به بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم ترومبوزه یک مشکل بسیار بزرگ است.» کارشناسان هنوز مطمئن نیستند چه عاملی باعث ایجاد لخته خون می‌شود، اما یک نظریه رایج آن است که لخته خون به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی که از آن با عنوان «طوفان سیتوکین» یاد می‌شود، رخ می‌دهد.

فعالیت بیش‌از‌اندازه سیستم ایمنی می‌تواند به بافت‌های سالم آسیب بزند. اگر رگ‌های خونی دچار آسیب شوند ممکن است دچار پارگی شوند، که منجر به کاهش فشار خون و افزایش تشکیل لخته خون می‌شود.

دانشمندان در دانشگاه یوتا این نظریه را ارائه کرده‌اند که التهاب باعث تغییر در رفتار سلول‌های خونی می‌شود. آن‌ها «کشف» کردند پلاکت‌های خون در بیماران کووید ۱۹ «بیش‌فعال» می‌شود. در ظروف آزمایشگاهی پلاکت خون افراد آلوده به ویروس بسیار سریعتر از پلاکت خون افراد سالم به هم می‌چسبید. ویروس به طور مستقیم در پلاکت‌ها یافت نمی‌شد که نشان می‌دهد ویروس به طور غیر مستقیم باعث تغییر در خون می‌شود که احتمالا این کار را از طریق تغییر هورمون‌ها انجام می‌دهد.

دکتر رابرت کمپل، اوایل ماه جولای اعلام کرد: «یافته‌های ما قطعه مهمی را به معمایی که با نام کووید ۱۹ می‌شناسیم، اضافه کرد.» این یافته توضیح می‌دهد که چرا ۶۲ درصد از افراد بستری در بیمارستان‌های انگلستان در طول درمان سکته مغزی را تجربه کردند.

پروفسور کوک گفت: مطالعات درباره اینکه آیا تجویز دارای ضدانعقادی می‌تواند وضعیت بیماران کووید ۱۹ را بهبود بخشد، ادامه دارد. در حال حاضر انگلستان داروی TRV۰۲۷ را امتحان می‌کند که از طریقِ نگه داشتن هورمون‌ها در حالت تعادل فشار خون و ضخامت رگ‌ها را تنظیم می‌کند.

منبع :The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید