کشف سنگین‌ترین شهاب‌سنگ در آلمان

کشف سنگین‌ترین شهاب‌سنگ در آلمان

وزن این سنگ آسمانی (۳۰ کیلو و ۲۶گرم) نسبت به اندازه آن (۲۸ در ۲۵ در ۲۰ سانتیمتر) تعجب بایر را برمی‌انگیزد، اما او اهمیتی نمی‌دهد و سنگ را جابجا نمی‌کند.

کد خبر : ۸۲۶۱۵
بازدید : ۱۱۱۰۶
کشف سنگین‌ترین شهاب‌سنگ در آلمان
شهاب‌سنگی که در باغچه یک خانه مسکونی کشف شده، سنگین‌وزن‌ترین شهاب‌سنگ کشف شده در آلمان است. صاحب خانه این جرم آسمانی را حدود ۳۰ سال پیش کشف کرده، اما به آن اهمیت نداده بود.
در سال ۱۹۸۹ یک شهروند آلمانی به نام هانس یورگ بایر در شهرک بلاوبویرن در ایالت بایرن هنگام بیل زدن در باغچه خانه‌اش به سنگی برمی‌خورد که اکنون به عنوان سنگین‌ترین شها‌ب‌سنگ کشف‌شده در آلمان ثبت شده است.

وزن این سنگ آسمانی (۳۰ کیلو و ۲۶گرم) نسبت به اندازه آن (۲۸ در ۲۵ در ۲۰ سانتیمتر) تعجب بایر را برمی‌انگیزد، اما او اهمیتی نمی‌دهد و سنگ را جابجا نمی‌کند. او ۲۵ سال بعد دوباره در حال بیل‌زدن باغچه به سنگ نامانوس برمی‌خورد و این بار تصمیم می‌گیرد که آن را به زباله‌دانی ببرد، اما پشیمان می‌شود و آن را با زحمت به زیرزمین خانه‌اش منتقل می‌کند. بایر پس از گذشت پنج سال به این فکر می‌افتد که به راز سنگینی سنگ پی‌ببرد.

برای این منظور او یک قعطه ۲۰گرمی را از سنگ جدا می‌کند و به مرکز هوافضای آلمان در برلین می‌فرستد.

کشف سنگین‌ترین شهاب‌سنگ در آلمان
هانس یورگ بایر، کاشف سنگین‌ترین شهاب‌سنگ آلمان

سنگ آسمانی استثنایی
سنگ مرموز در این مرکز و چند آزمایشگاه دیگر مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و کارشناسان به این نتیجه می‌رسند که هانس یورگ بایر یک شهاب‌سنگی استثنایی پیدا کرده است. استثنایی به این دلیل که تاکنون رکورددار وزن شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده در آلمان، سنگی به وزن ۱۷ کیلو و ۲۵ گرم بود.

شهاب‌سنگ‌ها که اکثرا از سنگ و فلز ساخته شده‌اند بقایای دنباله‌دار‌ها یا سیارک‌ها هستند که هنگام عبور از زمین کاملاً آتش نمی‌گیرند و معمولا یا با صدای بلند در نزدیکی زمین منفجر می‌شوند یا به زمین برخورد می‌کنند. به احتمال زیاد شهاب سنگ بایر دست‌کم صد‌ها سال پیش به زمین فرود آمده است.

گفته می‌شود، روزانه حدود ۵۰ تن شهاب‌سنگ به درون جو زمین می‌آید که بیشتر آن‌ها از جو عبور نمی‌کنند و همانجا نابود می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ یک سنگ آسمانی به طول ۶۰ متر و با حداقل سرعت ۵۴ هزار کیلومتربرساعت در آسمان شهر چیلیابنسک روسیه منفجر شد.

تنها بر اثر شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها که حاصل فشار ناشی از انفجار بود، حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر زخمی شدند. گفته می‌شود که تاکنون ۳۰۸ شهاب‌سنگ از ایران در جهان ثبت شده‌است.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید