احتمال ابتلای حیوانات به کرونا

احتمال ابتلای حیوانات به کرونا

مطالعات انجام شده در مورد تعداد نسبتاً زیادی از حیوانات این فرضیه را تأیید می‌کند که حیوانات اهلی هم می‌توانند توسط انسان به ویروس کرونا آلوده شوند. اما احتمال ابتلا به عفونت‌های کووید ۱۹ در این حیوانات بعید است.

کد خبر : ۸۳۲۶۶
بازدید : ۹۸۲۹
احتمال ابتلای حیوانات به کرونا
افراد آلوده به ویروس جدید کرونا می‌توانند حیوانات خانگی را به این ویروس آلوده کنند. کارشناسان می‌گویند احتمال انتقال آلودگی از حیوان به انسان کم است، البته نه همیشه. در مزارع پرورش سمور بیش از یک میلیون سمور معدوم شدند.

پژوهشگران ایتالیایی در مناطقی از این کشور که ویروس کرونا شیوع بیشتری یافت، ۵۴۰ سگ و ۲۷۷ گربه خانگی خانواده‌هایی را که فردی آلوده به ویروس کرونا داشتند، آزمایش کردند. آن‌ها در بدن ۴/ ۳ درصد سگ‌ها و حدود ۴ درصد گربه‌ها آنتی بادی‌های ضد ویروس کرونا پیدا کردند.

مطالعات انجام شده در مورد تعداد نسبتاً زیادی از حیوانات این فرضیه را تأیید می‌کند که حیوانات اهلی هم می‌توانند توسط انسان به ویروس کرونا آلوده شوند. اما احتمال ابتلا به عفونت‌های کووید ۱۹ در این حیوانات بعید است.

نمونه‌برداری از حفره دهانی، بینی و گلوی این حیوانات برای یافتن ویروس منفی بوده و ویروس تنها در مدفوع آن‌ها دیده شده که آن‌هم بعد از دو هفته پایان یافته است. این آزمایش در فاصله ماه‌های مارس و می‌سال ۲۰۲۰ انجام شده است.

مطالعه پژوهشگران ایتالیایی برای همکاران آن‌ها یافته‌های علمی مفیدی دارد. توماس متن‌لایتر، مدیر مؤسسه فریدرش لوفتر در آلمان می‌گوید، نتیجه این مطالعه دانسته‌های پیشین پژوهشگران را تأیید می‌کند. او می‌افزاید: «خوب است که چنین مطالعه‌ای روی تعداد زیادی از حیوانات خانگی صورت گرفته است. چون نمونه گرفتن از آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست».

این مطالعه ارزیابی موسسه فریدرش لوفتر آلمان را تأیید می‌کند که سگ‌ها یا گربه‌ها تاکنون هیچ نقشی در گسترش ویروس کرونا نداشته‌اند. عامل تعیین‌کننده در گسترش ویروس انتقال فرد به فرد است. متن‌لایتر می‌گوید: «فرض ما بر این است که ویروس معمولاً از انسان به حیوان منتقل می‌شود».

او توصیه می‌کند افراد آلوده به ویروس کرونا از تماس با حیوانات خانگی خودداری کنند و همزمان اضافه می‌کند که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر فوت حیوانات در اثر عفونت کووید ۱۹ وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر حیوان خانگی به ویروس آلوده شود، لزومأ به معنای آن نیست که ویروس می‌تواند در بدن او تکثیر شود و با ترشحات بینی، سرفه یا مدفوع او منتشر شود.

بنا برتحقیقات موسسه فریدرش لوفتر هنوز هیچ مدرکی مبنی بر آلودگی خوک‌ها، مرغ‌ها و سایر دام و طیور به ویروس کرونا وجود ندارد. این موسسه در حال آزمایش بر روی چند گونه جانوری است. نتیجه اولیه حاکی از آن است که خفاش‌های میوه‌ای مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند، اما این یافته در مورد مرغ‌ها و خوک‌ها صدق نمی‌کند. تحقیق بر روی گاو‌ها تازه آغاز شده است.
احتمال ابتلای حیوانات به کرونا
شیوع ویروس کرونا در مزارع پرورش سمور
محققان همچنین در مورد این تحقیق می‌کنند که ویروس کرونا چطور به مزارع پرورش سمور در هلند و اسپانیا رسیده و تقریباً تمام حیواناتی را که در این مزارع نگهداری می‌شوند، آلوده کرده است؛ به عنوان به مثال در مزرعه‌ای در شمال اسپانیا که در یک روستای ۵۰۰ نفری واقع شده است.

گسترش ویروس کرونا میان سمور‌های این مزرعه پس از از ابتلای ۱۴ کارگر این مزرعه به ویروس جدید کرونا مشخص شد. دو کارگر دیگر نیز پس از تعطیلی مزرعه به ویروس مبتلا شدند. برای جلوگیری از گسترش ویروس بیش از ۹۲ هزار سمور در اسپانیا معدوم شدند که ۹۰ درصد آن‌ها به ویروس کرونا آلوده شده بودند.

در مزارع پرورش سمور در هلند شیوع ویروس کرونا از آوریل آغاز شد. پروفسور ویم فن‌در‌پل، متخصص دامپزشکی از دانشگاه واگنینگن متوجه شد که ویروسی که سمور‌ها را آلوده کرده، شباهت زیادی به ویروس کرونا دارد که انسان‌ها را بیمار می‌کند.

ون‌درپل می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که این ویروس از حیوان به انسان سرایت کند.» این اتفاق دستکم در مورد دو کارگر این مزراع رخ داده است. هلند حدود ۱۶۰ مزرعه پرورش سمور دارد و پس از دانمارک، چین و لهستان بزرگترین تولید پوست سمور در جهان است. در این کشور بیش از یک میلیون و یکصد هزار سمور معدوم شدند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید