برخی از مناطق خورشید داغ‌تر از مناطق دیگرند

برخی از مناطق خورشید داغ‌تر از مناطق دیگرند

روی کره زمین، حداقل‌های خورشیدی می‌توانند منجر به افزایش پرتو‌های کیهانی در منظومه شمسی شوند که با تشعشعات پرتو ایکس و فرابنفش، به کره ما برخورد می‌کنند.

کد خبر : ۸۳۳۷۶
بازدید : ۹۶۰۶
برخی از مناطق خورشید داغ‌تر از مناطق دیگرند
دانشمندانی که حداقل مغناطیسی خورشید را بررسی می‌کنند، پدیده‌ای را در سطح خورشید کشف کرده‌اند که توضیحی برایش وجود ندارد. برخی از مناطق خورشید داغ‌تر از مناطق دیگرند. پژوهشگران رصدخانه رادیویی «متساهووی» این مناطق را - که «روشنایی‌های رادیویی» خوانده می‌شوند - در مناطق متعددی از خورشید کشف کرده‌اند. معمولا این روشنایی‌ها سه توضیح ممکن دارند.

نخست، حفره‌های تاج شکل در دو قطب خورشید، که گرما را از طریق باد‌های خورشیدی به بیرون هدایت می‌کنند؛ دوم، پرتاب مواد داغ از سطح خورشد؛ و سوم، مناطقی که در آن میدان‌های مغناطیسی نیرومند ردیابی می‌شود. اما دانشمندان پی بردند که روشنایی‌های رادیویی در جا‌هایی ظاهر می‌شوند که به هیچ یک از این سه دلیل نیست.

یو‌ها کالونکی، اخترشناس، گفت: «منابع دیگری که استفاده کردیم، منبع روشنایی را توضیح نمی‌دهند. نمی‌دانیم علت این پدیده چیست. باید به تحقیق ادامه بدهیم.» مطالعه دوره‌ای که میدان مغناطیسی خورشید در ضعیف‌ترین حالت است، اطلاعات جدید دیگری نیز آشکار کرده‌است.

دانشمندان پیش‌تر باور داشتند که رفتارخورشید در این دوره‌های حداقلی، منفعلانه است، و تحقیق بسیار اندکی در باره فعالیت نزدیک‌ترین ستاره به ما در طول لحظات آرام‌ترش انجام شده بود. در عوض، پرسش‌ها این بود که دوره بعدی فعال حداقل خورشیدی چه زمانی است و چقدر شدت خواهد داشت.

گرچه پیش‌تر پنداشته می‌شد که این حداقل‌ها هر ۱۱ سال یک بار رخ می‌دهند، پژوهشگران دیگر چنین اعتقادی ندارند. تمریا تورنیکوسکی، یکی از مولفان مقاله جدید، گفت: «فعالیت چرخه‌های خورشیدی همیشه دقیقا ۱۱ سال طول نمی‌کشد.»
«یک دوره فعالیت جدید را تا شروع نشده باشد، نمی‌توان شناسایی کرد. در هر صورت، این مشاهدات مرحله خاموش که در حال تحلیل‌شان هستیم به روشنی در دوره‌ای رخ داده‌اند که فعالیت خورشید در کم‌ترین سطح است. حالا منتظر افزایش تازه‌ای در فعالیت خورشیدیم.»

هر یک از چهار دوره حداقلی پیشین خورشید نیز ضعیف‌تر از دوره قبلی بوده‌اند و این امر، دانشمندان را درباره علت آن تغییر به اندیشه واداشته است. تحقیق دانشمندان در نشریه «فیزیک خورشیدی» منتشر خواهد شد و بنا به گزارش‌ها، اولین بار است که اخترشناسان به شیوه‌ای روشمند، حداقل‌های خورشیدی را مطالعه کرده‌اند.

روی کره زمین، حداقل‌های خورشیدی می‌توانند منجر به افزایش پرتو‌های کیهانی در منظومه شمسی شوند که با تشعشعات پرتو ایکس و فرابنفش، به کره ما برخورد می‌کنند.

توفان‌های خورشیدی در متلاطم‌ترین حالت خود در این دوره‌ها ممکن است بر ماهواره‌ها، شبکه‌های برق و ارتباطات رادیویی اثر بگذارند و برای فضانوردان هم خطرناک باشند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید