برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟

برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟

برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟ خواب آلودگی و احساس خستگی کردن را همیشه نمی‌توانیم گردن کار زیاد بیاندازیم، زیرا ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. گرچه عفونت‌ها علایم ظاهری بسیاری دارند، اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.
کد خبر: ۸۴۳۳۵
بازدید : ۵۲۳۷
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟
 
فرادید| خواب آلودگی بخصوص خواب آلودگی در محل کار جزء معضلاتی محسوب می‌شود که فرد را آزار می‌دهد و سبب کلافگی وی می‌شود، اما به راستی چه دلیل دارد پس از یک خواب خوب و کافی باز هم در زمان کار احساس خواب آلودگی و کسالت کنیم؟

خواب آلودگی و احساس خستگی کردن را همیشه نمی‌توانیم گردن کار زیاد بیاندازیم، زیرا ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

گرچه عفونت‌ها علایم ظاهری بسیاری دارند، اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.

جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌کند، خواب آور هستند. از سوی دیگر سرفه، عطسه‌ی ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ‌ها به درون بینی سبب بی خوابی می‌شود.

اصلی‌ترین کار گلبول‌های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ها به دیگر ارگان‌ها است. وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ها پیش می‌آید فرد دچار کم خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می‌کند که از انجام کار‌های معمول روزمره برنمی آید.

نکته: زیاد خوابیدن نشانه است نه یک بیماری. به عقیده بسیاری از پزشکان، زیاد خوابیدن نشانه افسردگی است.

بنا به تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده صورت گرفت، نشان داده شد که تقریبا ۴۰ درصد از بزرگسالان این کشور در طول روز ناخواسته دچار خواب آلودگی می‌شوند.

در واقع این مرکز توصیف کرده که کمبود خواب در میان آمریکایی‌ها یک بیماری همه گیر عمومی و مدرن است. بنا به اعتقاد کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده خواب آلودگی و محرومیت از خواب می‌تواند ناشی از سندرم پای بی قرار، آپنه انسدادی خواب، حملات خواب و ... باشد.

چرت زدن در طول روز و در مکان‌ها و زمان‌های نامناسب نشان دهنده یک اختلال خواب جدی است و در صورت ادامه دار بودن نیاز به مراجعه به پزشک دارد،   چون عواقب جدی سلامت مانند ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، چاقی و سرطان را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

آکادمی آمریکایی طب خواب اعلام کرده که اغلب بزرگسالان نیاز به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه با کیفیت دارند.
برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟

راه‌حل‌ موقت

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مقابله با کم‌خوابی هنگام کار کردن، مصرف چای و قهوه است.  کافئین موجود در این دو نوشیدنی، شما را چند ساعت سرحال و هوشیار نگه می‌دارد.

نکات خرید قهوه فوری که دوست‌داران قهوه باید بدانند

کافئین پرمصرف‌ترین ماده در دنیای کار است که نشان‌دهنده نیاز فراوان کارمندان به بیدار نگه داشتن خود است. اما مصرف این ماده به‌مثابه یک ماده مخدر، صرفا علائم ظاهری کم‌خوابی را برطرف می‌کند، ولی توان حل مشکل به‌صورت اساسی را ندارد. از طرفی مصرف بیش از حد آن، به بی‌خوابی بیشتر منجر می‌شود و در طولانی‌مدت، مشکل را بدتر می‌کند. بهتر است مصرف این ماده را به زمان‌ها و شرایط خاصی محدود کنید.
 

راه‌حل‌های اساسی

یکی از راه‌حل‌های اساسی و در عین حال واضح،  استراحت و خواب کافی پیش از کار کردن است. اجرای این راهکار چندان آسان نیست. ضرورت‌های شغلی کمتر اجازه می‌دهد که کارمندان یا کارفرمایان بتوانند هر زمان که احساس خستگی کردند، بخوابند. با این حال دانستن این نکته که کم‌خوابی می‌تواند چه تأثیرات منفی عمیقی بر عملکرد افراد و نتیجه کار آن‌ها داشته باشد، شاید باعث شود که رهبران و مدیران تصمیمات بهتری در این زمینه اتخاذ کنند. حتی خود مدیرانی که دچار کم‌خوابی باشند، ممکن است بر اثر افت هوشیاری و توانایی شناختی مغز، تصمیماتی بگیرند که اثرات مخربی روی کل سازمان و اعضای شرکت داشته باشد. با آگاهی از خطرات کم‌خوابی، می‌توان اهمیت بیشتری به خواب کافی کارمندان داد. حتی اگر امکان خواب عمیق چندساعته فراهم نیست، یک چرت کوتاه ۲۰دقیقه‌ای هم برای رفع خستگی و بازیابی توان مغز کافی است.

یکی دیگر از راهکار‌های اساسی و بلندمدت برای حل این مشکل، الهام گرفتن از رفتار دلفین‌ها است. این موجودات در آب زندگی می‌کنند، ولی برای زنده‌ماندن به نفس‌کشیدن احتیاج دارند. پس باید مدام به سطح آب بیایند تا تنفس کنند. اما هنگام خواب چطور این کار را می‌کنند؟! مغز دلفین‌ها طوری تکامل یافته است که هنگام خواب، نیمی از آن همیشه هشیار می‌ماند؛ بنابراین دلفین هنگام خوابیدن هم می‌تواند به سطح آب بیاید.

بدیهی است که مغز انسان این توانایی را ندارد؛ اما می‌توان با نگاه به تقسیم وظایفی که در مغز دلفین‌ها اتفاق می‌افتد، اعضای تیم را به دو یا چند گروه تقسیم کرد. با این کار، یک گروه همیشه فرصت دارد تا کمی استراحت کند و چرت بزند. این روش همین حالا هم در برخی مشاغل مانند بیمارستان‌ها و کارخانه‌های بزرگ اجرا می‌شود. می‌توان اتاق‌ها و محل‌هایی را برای استراحت و چرت زدن در نظر گرفت تا هر گروه به‌دور از سر و صدا‌های محیط، بخوابد.

با این حال، این راهکار نباید منجر به جا افتادن فرهنگ «کار زیاد ـ. چرت زدن» شود. مغز انسان علاوه بر چرت زدن، به خواب عمیق هم نیاز دارد. پس به‌عنوان مدیر سازمان باید این موضوع را چه با کلام و چه در عمل نشان دهید که اتاق استراحت قرار نیست جای خواب عمیق شبانه را بگیرد. این راهکار فقط برای رفع خستگی و کاهش فشار کاری است، نه روشی برای بهره‌کشی و بیشتر کردن ساعت کار!
برای مقابله با کم خوابی در محیط کار چه کنیم؟

اگر امکان استراحت کردن و چرت زدن نداشتیم، چه کنیم؟

با وجود همه راهکارهای گفته‌شده، گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبوریم با کم‌خوابی کار کنیم. در این شرایط می‌توانیم از برخی راه‌حل‌ها برای کاهش اثرات کم‌خوابی استفاده کنیم:

  • کارهایی را که به توجه و تمرکز زیادی نیاز دارند، به زمان دیگری موکول کنیم. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که کم‌خوابی بیشترین تأثیر منفی را روی وظایف جدید دارد. پس بهتر است کارهای معمولی و همیشگی (که نیاز به دقت زیادی ندارند) را انجام دهید و وظایف مهم‌تر را به زمان دیگری واگذار کنید.
  • از دیگران کمک بگیرید. در تیم شما افراد سرحال زیادی هستند که استراحت کافی داشته‌اند. در انجام وظایف مهمی که مغز شما در شرایط کم‌خوابی کشش لازم برای حل آنها را ندارد، می‌توانید از آنها کمک بخواهید. استفاده از ظرفیت مغز دیگران برای پشت‌سر گذاشتن شرایط کم‌خوابی، راه‌حل مناسبی است. قطعا سایر اعضای تیم نیز ممکن است یک روز دچار این مشکل شوند و از شما کمک بخواهند.
  • در نهایت اگر مجبور شدید خودتان همه کارها را انجام بدهید، سعی کنید تا قبل از ارائه نتیجه، آن را با کمک دیگران بررسی کرده و اشکالات احتمالی را رفع کنید. درصورت امکان، ارائه نتیجه را به روز دیگری که سرحال هستید واگذار کنید تا بتوانید آن را دوباره بررسی کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه