کشف سیاره‌هایی از جنس الماس

کاربید و آب را تحت حرارت قرار دادند و کاربید سیلیسیم بر اثر گرما و فشار با آب واکنش انجام داد و الماس و سیلیس تولید کرد.  متاسفانه بعید است که سیاره‌های الماسی بستر حیات فرازمینی باشند.

سیاره‌هایی از جنس الماس، اما نه در این نزدیکی
سیارات پرکربن آن قدر سخت هستند که نمی‌توانند از لحاظ زمین‌شناختی فعال باشند
طبق تحقیقی جدید سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) پرکربن ممکن است از الماس ساخته شده باشند. نسبت کربن به اکسیژن خورشید ما کوچک است و سیاراتی که حول آن شکل گرفته‌اند شبیه زمین هستند.

کره زمین الماس خیلی کمی دارد و فقط ۰.۰۰۱ درصد آن از الماس تشکیل شده است. قسمت اعظم کره زمین از اکسید‌ها و سیلیکات‌ها تشکیل شده است. اما حول ستاره‌ای که نسبت کربن به اکسیژن آن بزرگ باشد، ممکن است سیاراتی شکل گرفته باشد که مقدار الماس بسیار بیشتری داشته باشند.

هریسون آلن-سوتر نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «این سیارات فراخورشیدی هیچ شباهتی به سیارات منظومه شمسی ما ندارند.» طبق این تحقیق که در مجله علوم سیاره‌ای انتشار یافته است کربن در صورت وجود آب، قابل تبدیل به الماس و سیلیکات است.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه شیکاگو از طریق شبیه‌سازی درون سیاره فراخورشیدی کاربیدی (ترکیب کربن و فلزی دیگر) تحت فشار زیاد و گرما به این نتیجه رسیدند. آن‌ها کاربید سیلیسیم را درون آب غوطه‌ور کردند و این نمونه را بین سلول‌های الماس برگرفته از سندان الماس تحت فشار زیاد فشرده کردند.

سپس کاربید و آب را تحت حرارت قرار دادند و کاربید سیلیسیم بر اثر گرما و فشار با آب واکنش انجام داد و الماس و سیلیس تولید کرد. متاسفانه بعید است که سیاره‌های الماسی بستر حیات فرازمینی باشند.

سیارات پرکربن آن قدر سخت هستند که نمی‌توانند از لحاظ زمین‌شناختی فعال باشند و در نتیجه ترکیب جو این سیارات سکونت‌ناپذیر می‌شود. آلن-سوتر می‌گوید: «موضوع سکونت‌پذیری را که کنار بگذاریم این تحقیق گام دیگری بود که به ما کمک کرد رصد‌های فزاینده و رو به بهبود سیارات خورشیدی را بفهمیم و توضیح دهیم.

هر چه بیشتر بفهمیم بهتر می‌توانیم داده‌های جدید ماموریت‌های آینده مثل تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی نانسی کریس رومن را تفسیر کنیم و قلمرو‌های فراتر از منظومه شمسی خودمان را درک کنیم.»

البته به تازگی نشانه‌هایی از حیات احتمالی در سیاره ناهید کشف شده است. محققان گاز نادر و سمی فسفین را در جو سیاره همسایه ما کشف کرده‌اند که می‌تواند نشانه وجود حیات فرازمینی باشد. مقدار کل فسفین در سیاره ناهید به قدری است که با هیچ فرایند شناخته‌شده‌ای قابل توضیح نیست و از همین رو محققان می‌گویند می‌تواند نشانه‌ای از حیات فرازمینی در منظومه شمسی ما باشد.