مراحل ثبت نام و اقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟

مراحل ثبت نام و اقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟

برای ثبت و دریافت این وام ابتدا باید از طریق پیامک کد ملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ برای ثبت نام اولیه ارسال کنید، پس از آن سامانه شما را در لیست رزرو قرار می‌دهد. سپس در زمان‌بندی اعلام شده و بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در آدرس tem.mrud.ir مراجعه کنید.

کد خبر : ۸۵۵۵۵
بازدید : ۲۰۸۲۹
مراحل ثبت نام واقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟
فرادید | مرحله‌ اول ثبت نام وام ودیعه مسکن درمرداد و شهریور ماه انجام شد، اما برخی متقاضیان موفق به ثبت نام نشدند. حالا وزارت راه وشهرسازی طی اطلاعیه‌ای خبر از مهلت دوباره برای ثبت نام جاماندگان داده است. براساس اعلام این وزارت خانه متقاضیان می‌توانند تا پایان مهرماه برای دریافت این وام ثبت نام کنند.

به گزارش فرادید، اسلامی وزیر راه وشهرسازی درخصوص ثبت نام وام ودیعه مسکن گفته "در ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه گرفتیم ثبت نام جاماندگان وام ودیعه مسکن را دوباره آغاز کنیم. "

طبق گفته‌های وزیر راه وشهرسازی، افرادی که در مرحله نخست ثبت نام وام ودیعه مسکن جا مانده بودند، می‌توانند از ۱۳ تا پایان مهرماه در سامانه طرح مسکن ملی وارد شده و نسبت به ثبت نام وام ودیعه اقدام کنند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم در این رابطه گفته " آن دسته از متقاضیان طرح کمک ودیعه اجاره مسکن که موفق به ثبت نام نشده اند، از یکشنبه ۱۳ مهر تا ساعت ۲۴ روز ٣٠ مهر مهلت ثبت نام دارند. "

او همچنین گفته "متقاضیان با مراجعه به بخش "تکمیل ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه" سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

با این حال در مرحله نخست پرداخت وام ودیعه مسکن قرار بود به ۷۰۰ هزار متقاضی، این وام پرداخت شود و مشخص نیست در مرحله دوم چه تعداد مشمول این طرح خواهند شد.

مراحل ثبت نام واقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟
نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن

برای ثبت و دریافت این وام ابتدا باید از طریق پیامک کد ملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ برای ثبت نام اولیه ارسال کنید، پس از آن سامانه شما را در لیست رزرو قرار می‌دهد. سپس در زمان‌بندی اعلام شده و بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در آدرس tem.mrud.ir مراجعه کنید.

البته نکته مهم این است که قرارداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را در اختیار داشته و کد رهگیری را دریافت کرده باشید.

پس از آن باید تمام مدارکی که نشان دهنده دارا بودن شرایط متقاضی باشد را در این سامانه بارگذاری کنید که شامل عدم دریافت تسهیلات مسکن از سال ۸۹ بوده و از هیچ یک از تسهیلات دولتی وقت مسکن مانند خانه سازمانی استفاده نکرده باشید.

پس از تکمیل فرم ارائه شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، مشخصات متقاضی به بانک می‌رود تا وام به او پرداخت شود.

البته پیش از ارسال مشخصات متقاضی به بانک، مدارک شما بررسی می‌شود و نتیجه آن از طریق شماره تلفنی که ثبت نام اولیه را انجام داده اید به اطلاع شما می‌رسد.

مراحل ثبت نام واقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟
وام ودیعه مسکن چه شرایطی دارد؟

متقاضی و افراد تحت تکفل، از سال ۸۴ به بعد باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از سال ۵۷ نیز از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. همچنین داشتن فرم (ج) سبر نیز الزامی است.
متقاضی باید متأهل و یا سرپرست خانوار باشد. وهمچنین مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) وزنان سرپرست خانوار نیز می‌توانند متقاضی این وام باشند، سن زنان خودپرست نیز باید حداقل ۳۵ سال باشد.
متقاضی باید دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا داشته باشد. او باید هیچگونه منع قانونی برای دریافت این تسهیلات بانکی نداشته باشد وتوانایی پرداخت اقساط ماهیانه تسهیلات دریافتی را داشته باشد.
همچنین کارگران و حقوق بگیران ثابت، (با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر) نیز شامل این موارد هستند.
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در مناطق شهری کشور یکسان نیست و طبق تقسیم بندی هایی صورت گرفته متقاضیان در تهران ۵۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

طبق تعاریف، کلان شهر‌ها بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند که شامل شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه می‌شود.

تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۳ درصد و با سررسید یک ساله به مستاجرینی که دارای شرایط ذکرشده در بالا باشند پرداخت می‌شود. در دوره قرارداد سود تسهیلات از سوی مستاجرین پرداخت و اصل تسهیلات در سررسید تسویه می‌شود.
مراحل ثبت نام واقساط وام ودیعه مسکن چگونه است؟

سود و اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

براساس اعلام وزارت راه وشهرسازی، وام ودیعه مستاجران توسط ۱۹ بانک و موسسه اعتباری پرداخت می‌شود. رقم این وام برای مستاجران در تهران ۵۰میلیون تومان، در شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و در باقی شهر‌های کشور ۱۵ میلیون تومان است.

پرداخت وام در دو نوع انجام می‌شود؛ روش اول برای خانواده‌هایی کم درآمد مناسب است، اما بقیه هم می‌توانند روی آن حساب باز کنند، چون باتوجه به اینکه اصل وام سر یک سال به بانک برمی‌گردد، مستاجر تنها به پرداخت سود می‌پردازد. پس اقساط ماهیانه رقم ناچیزی خواهد بود.

محاسبه‌های نهایی می‌گویند با سود تسهیلات مرابحه ۱۳ درصدی دریافت کننده وام ۵۰ میلیون تومانی ماهی ۵۴۰ هزار تومان، دریافت کننده وام ۳۰ میلیون تومانی ماهی ۳۲۰ هزار تومان و دریافت کننده تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی فقط حدود ۱۶۰ هزار تومان در ماه قسط می‌دهند.

با وجود رقم پایین اقساط این نوع از دریافت وام برای متقاضیان معایبی خواهد داشت. مثل اینکه فقط یک سال آن را در اختیار دارند و پس از اینکه پول را به بانک پس دادند، مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

برای رفع این نقیضه بانک مرکزی بالاخره تایید کرد که روش دومی هم وجود دارد و در آن مستاجر می‌تواند درخواست دهد وام را برای سه سال در اختیار داشته باشد و در عوض اصل پول و سود آن را خرد خرد با بانک تسویه کند.

در پایان این ۳۶ ماه وامی که گرفته‌اید مال خودتان خواهد بود. در این حال نرخ سود ۱۲ درصد محاسبه می‌شود.

به این ترتیب مستاجران تهرانی که ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند با احتساب سود وام باید ماهی یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قسط بدهند.

در پایان مراحل بازپرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی در مدت ۳۶ ماه مستاجر حدود ۶۰ میلیون تومان به بانک پس می‌دهد. به عبارت دیگر سود وام ۵۰ میلیون تومانی برای مستاجران پایتخت حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

در روش بازپرداخت ۳۶ ماهه، برای وام ۳۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه مستاجران ساکن در کلانشهر‌ها ۹۹۶ هزار و ۴۲۹ تومان است. کل بازپرداخت این وام حدود ۳۶ میلیون پس از پایان بازه سه‌ساله خواهد بود و آن‌ها باید اصل وام را با شش میلیون تومان سود پس بدهند. همچنین میزان اقساط ماهانه وام ۱۵ میلیون تومانی در بازپرداخت ۳۶ ماهه، طبق محاسبه‌ها ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان است.

کل بازپرداخت این وام در پایان سه سال ۱۷ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    آقا خداوکیلی این طرح ها را کی میگذاره !!؟ وقتی یه مشت ادم بی سواد و بی درد و مرفه بشن مدیر و معاون همین طرح های اب دوغ خیاری هم درمیاد !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید