"گوردون مورای" و سبکترین موتور ۱۲ سیلندر

"گوردون مورای" و سبکترین موتور ۱۲ سیلندر

سیستم ترمز نیز از سرامیک کربنی ۶ پیستونه با دیسک ۱۴.۶ اینچی در چرخ‌های جلو و ۴ پیستونه با دیسک ۱۳.۴ اینچی در چرخ‌های عقب استفاده شده است.
کد خبر: ۸۵۵۸۸
بازدید : ۸۸۹۳
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
مازیار دانیالی| گوردون مورای یکی از نام‌های مطرح صنعت خودرو است که شهرت وی به سال‌ها طراحی سوپر اسپرت‌های ویژه پیست فرمول ۱ و همچنین مک لارن اف ۱ (خودروی قانونی ویژه خیابان) مربوط می‌شود. مورای در سال ۱۹۴۶ متولد شده و هم اکنون با ابرخودروی T.۵۰ از گوردون مورای اتوموتیو باردیگر نام خود را مطرح کرده است.
 
تی.۵۰ در همان نگاه اول شباهت‌های خود را با مک لارن اف ۱ به نمایش می‌گذارد تا جائیکه کارشناسان تی.۵۰ را به اف ۱ رویایی مدنظر گوردون مورای تشبیه کرده اند.

مورای جادوی وزن را در این محصول به نمایش گذاشته است، زیرا وزن خالص این خودرو ۹۸۶ کیلوگرم است. وی ادعا می‌کند که وزن شاسی مونوکوک و پنل‌های بیرونی تی.۵۰ کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم (۳۳۱ پوند) است که البته صحت این مورد را فقط با حدس و گمان می‌توان مشخص کرد، زیرا امکان جدا سازی چنین محصول گران قیمتی عملا وجود ندارد، اما به هر ترتیب ۹۸۶ کیلوگرم یک عدد استثایی است و در این جای شکی وجود ندارد.

تی. ۵۰ برابر با ۳.۰۸ میلیون دلار قیمت دارد، فروش آن از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و تنها ۱۰۰ دستگاه از آن تولید می‌شود. کابین یک گالری لوکس فوق مینیمال است که تمام زیبایی‌های آن در نهایت سادگی و البته هنرمندی ارائه شده و قطعا هر مخاطبی عاشقش خواهد شد. صندلی راننده نیز دقیقا مانند اف ۱ در قسمت وسط قرار گرفته است.

مورای برای توسعه پیشرانه این هیولای زیبا با کازورث انگلیس همکاری کرده که حاصل آن موتور ۴ لیتری ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی با ۶۵۴ اسب بخار خروجی و ۴۶۷ نیوتن متر است. شاید این اعداد چندان روی کاغذ آنهم برای یک سوپر اسپرت چشمگیر نباشند، اما فرمولی که مورای برای تی.۵۰ در نظر داشته همه چیز را تغییر می‌دهد.

این اسپرت ۹۸۶ کیلوگرمی دارای بیشینه دور یا خط قرمز ۱۲۱۰۰ دور است. پیشرانه آن تنها ۱۷۷ کیلوگرم وزن دارد تا سبک‌ترین ۱۲ سیلندر جاده‌ای و قانونی نام بگیرد. مجموعه پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی هماهنگ شده و فاصله تعویض بین دنده‌ها بسیار کوتاه است.

در قسمت عقب خودرو یک فن ۴۰۰ میلیمتری نصب شده که تا ۷ هزار دور بر دقیقه می‌چرخد و در هماهنگی با یک موتور ۴۸ ولتی کار می‌کند. ترکیب فعال فن بزرگ با اسپویلر و دیفیوزر عقب داون فورس را در حالت رانندگی عادی به میزان ۵۰ درصد و در حالت ترمز تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این؛ فن مذکور به عنوان یک سامانه القای هوا برای پیشرانه عمل کرده و در حدود ۴۹ اسب بخار به خروجی آن اضافه می‌کند.

سیستم ترمز نیز از سرامیک کربنی ۶ پیستونه با دیسک ۱۴.۶ اینچی در چرخ‌های جلو و ۴ پیستونه با دیسک ۱۳.۴ اینچی در چرخ‌های عقب استفاده شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین