چرا "روغن پالم" مضر است؟

چرا "روغن پالم" مضر است؟

به گفته تحقیق فوق، در ۱۶ سال گذشته رقابت برای تولید روغن پالم منجر به مرگ حدود ۱۰۰ هزار اورانگوتان شده است. حیوانات دیگری، چون فیل، کرگدن و ببر نیز به علت از بین رفتن جنگل‌ها در خطر قرار گرفته‌اند.

کد خبر : ۸۶۰۷۲
بازدید : ۱۱۰۷۳
چرا
برای تولید روغن پالم، میوه از روی درختانی جمع‌آوری می‌شود که عمر میانگینشان ۲۸ تا ۳۰ سال است
وقتی که بحث از روغن آشپزی به میان می‌آید، معمولا روغن پالم مناقشه‌برانگیزترین گزینه است، چه از نظر سلامت و چه از نظر دلایل زیست‌محیطی. روغن پالم یک روغن نباتی خوراکی است که از میوه درختان روییده بر درختان نخل آفریقایی به دست می‌آید.

این درختان که پیش‌تر تنها در آفریقا پیدا می‌شدند، اکنون در آسیا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی پرورش داده می‌شوند و تقاضا برای این روغن چندکاره افزایش یافته است.

روغن پالم اغلب در محصولاتی، چون نان، بستنی و دیگر خوراکی‌های فراوری شده و همچنین در برخی محصولات آرایشی مانند لوازم آرایش و صابون وجود دارد، چرا که عاری از چربی‌های ترنس است.

با این حال و علی‌رغم این که این روغن چربی‌های غیراشباع ندارد، درباره این که آیا مصرف روغن پالم برای سلامت مفید است یا مضر، اختلاف نظر وجود دارد.
آیا روغن پالم برای انسان مضر است؟
روغن پالم، حاوی چربی اشباع بالا است، که می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد. با این حال، یک تحقیق دریافته است که وقتی این روغن در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، «خطر افزوده برای بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد».

به گفته لیو استرانگ: «این روغن نباتی همچنین منبع غنی توکوترینول‌ها است، که نوعی از ویتامین‌ای به شمار می‌رود؛ آنتی‌اکسیدانی که از سلول‌های شما محافظت می‌کند و می‌تواند خطر ابتلای شما به برخی مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.»
بیشتر بخوانید:

علی‌رغم منافع این نوع روغن، انواع دیگر روغن‌ها مانند روغن زیتون برای مصارف آشپزی پیشنهاد شده‌اند.

آیا روغن پالم برای محیط زیست مضر است؟
مساله اصلی روغن پالم این است که برای کره زمین بسیار مضر است. برای تولید روغن پالم، میوه از روی درختانی جمع‌آوری می‌شود که عمر میانگینشان ۲۸ تا ۳۰ سال است. با این حال، وقتی که درختان زیادی بلند می‌شوند و دسترسی به میوه دشوار می‌شود، قطعشان می‌کنند تا جا برای درختان جدید باز شود و این اقدام به از بین رفتن جنگل‌های بارانی کمک می‌کند.

برای پاسخگویی به تقاضای بالای این روغن ارزان، هکتار‌ها جنگل بارانی قطع می‌شود و زیستگاه حیوانات برای گونه‌های در خطر، از بین می‌رود.

به گفته تحقیق فوق، در ۱۶ سال گذشته رقابت برای تولید روغن پالم منجر به مرگ حدود ۱۰۰ هزار اورانگوتان شده است. حیوانات دیگری، چون فیل، کرگدن و ببر نیز به علت از بین رفتن جنگل‌ها در خطر قرار گرفته‌اند.

به گفته صندوق جهانی طبیعت، تبدیل جنگل‌های بارانی به مزارع نیز در تغییرات آب‌وهوا سهیم است، چرا که این روند موجب آزادی مقادیر زیادی گاز کربن در هوا می‌شود.

آیا راهی برای پرهیز از روغن پالم مضر وجود دارد؟
متاسفانه پرهیز برای استفاده از محصولات دارای روغن پالم دشوار است، زیرا کاربرد آن در تمام دنیا بسیار شایع است. برای کاهش تاثیر آن، گشتن به دنبال محصولاتی که تنها دارای روغن پالم پایدار هستند، شروع خوبی است.

اگر مطمئن نیستید که آیا یک شرکت تولیدی از روغن پالم به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند یا نه، صندوق جهانی طبیعت، جدول درجه‌بندی‌شده‌ای از برند‌ها را دارد که استفاده از روغن پالم پایدار در محصولات را مشخص می‌کند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید