کشف آب در بخش روشن "ماه"

کشف آب در بخش روشن
دانشمندان از سال ۲۰۰۹ در تلاش برای یافتن نشانه‌هایی از آب در ماه هستند

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید یافته‌های تلسکوپ سوفیا، که لایه جوی ماه را در طیف مادون قرمز مورد بررسی قرار می‌دهد، وجود آب در سطح آفتابی ماه را تایید می‌کند. وبسایت ناسا روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد، این کشف نشان می‌دهد که ذرات آب ممکن است در سراسر سطح ماه پخش شده باشد و تنها محدود به بخش سرد و تاریک آن نشود.

تلسکوپ سوفیا مولکول‌های آب را در دهانه چاله کلاویوس، یکی از بزرگترین چاله‌های روی بخش نیمه جنوبی ماه که از زمین نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، شناسایی کرده است.

یافته‌های قبلی وجود هیدروژن در ماه را نشان می‌داد، اما امکان تشخیص این که بخشی از مولکول آب باشد متعلق به هیدروکسیل (OH)، نزدیکترین ماده شیمیایی به آن، وجود نداشت. پال هرنز مدیر بخش آستروفیزیک ناسا می‌گوید «ما نشانه‌هایی داشتیم که H۲O - یا آبی که ما می‌شناسیم - شاید در بخش آفتابی ماه وجود داشته باشد ... و حالا می‌دانیم که وجود دارد.»

وی معتقد است که این کشف جدید، درک دانشمندان را از بخش تاریک یا مهتابی ماه به چالش می‌کشد و پرسش‌های جدی را در مورد منابع مرتبط با کشفیات عمیق فضایی مطرح خواهد کرد.

دانشمندان از سال ۲۰۰۹ در تلاش برای یافتن نشانه‌هایی از آب در ماه هستند و دو سال پیش توانستند وجود ذرات یخ را در سطح آن تایید کنند.