شهر خودکفای مریخ؛ طرح جدید "ایلان ماسک"

شهر خودکفای مریخ؛ طرح جدید "ایلان ماسک"

آزمایش نهایی واقعا این است که اگر به هر دلیلی محموله‌های ارسالی از زمین نرسید، آیا شهر مریخ نابود خواهد شد؟ اگر چنین باشد، بدان معنی است که ما هنوز در جای امن و مطمئنی قرار نداریم.

کد خبر : ۸۶۴۰۵
بازدید : ۱۵۰۹۷
شهر خودکفای مریخ؛ طرح جدید
او خودکفایی را دستاوردی حیاتی و نهایی برای هرگونه موفقیت در عرصه اسکان روی مریخ دانست

ایلان ماسک از طرح‌هایی پرده برداشت تا شهری در مریخ ایجاد کند که کاملا خودکفا است و برای بقا به ارتباط با زمین متکی نخواهد بود.

هنگام صحبت در نشست سالانه جامعه مریخ، موسس و مدیرعامل اسپیس‌اکس گفت پروژه‌های این شرکت برای اسکان در مریخ اکنون نیز به راه افتاده و باید پیش از آن که اتفاقی فاجعه‌بار روی زمین رخ دهد، تکمیل آن پایان یابد. او افزود: «تمدن بشر خیلی قدرتمند به نظر نمی‌رسد و در حال حاضر کمی سست بنیان به نظر می‌آید.»

بر این مبنا، او خودکفایی را دستاوردی حیاتی و نهایی برای هرگونه موفقیت در عرصه اسکان روی مریخ دانست.

ماسک گفت: «خیلی یاری‌رسان است که افقی از خلق شهری خودکفا روی مریخ داشته باشیم ... نه فقط این که چند نفر و پایگاهی روی این سیاره داشته باشیم، بلکه یک شهر کاملا خودکفا. آزمایش نهایی واقعا این است که اگر به هر دلیلی محموله‌های ارسالی از زمین نرسید، آیا شهر مریخ نابود خواهد شد؟ اگر چنین باشد، بدان معنی است که ما هنوز در جای امن و مطمئنی قرار نداریم.»

او گفت چنین اتفاقی می‌تواند در اثر چند وضعیت احتمالی رخ دهد، بر فرض اگر شهاب سنگی با زمین اصابت کند، یک ابَرآتش‌فشان سر باز کند، یا حتی «آخرالزمان هسته‌ای» در زمین اتفاق افتد.

او گفت: «سوال نهایی احتمالا این است که آیا ما تا قبل از شروع جنگ جهانی سوم، شهری خودکفا روی مریخ ساخته‌ایم؟ و به نظر من احتمال ایجاد چنین شهری بعد از جنگ جهانی سوم، که امیدوارم هیچ وقت رخ ندهد، خیلی پایین خواهد بود. پس ما باید تمام تلاش خود را به‌کار گیریم تا این شهر را قبل از شروع جنگ جهانی سوم خودکفا کنیم.»
ماسک شرکت اسپیس اکس را با هدف غایی اسکان انسان در چندین سیاره تاسیس کرد تا به موجوداتی چند سیاره‌ای تبدیل شویم و بار‌ها از میل خود برای سفر به فضا در طول حیات خود سخن گفته است.

فضاپیمایی که برای این هدف طراحی شده است، استارشیپ نام دارد و تاکنون نیز چند پرواز و فرود را در پایگاه این شرکت در ایالت تگزاس انجام داده است. وقتی از ماسک پرسیده شد اولین سفر استارشیپ به مریخ کی خواهد بود، او پاسخ داد که سفر‌های بدون سرنشین می‌توانند به زودی سال ۲۰۲۴ انجام شوند.

پیش‌تر در سال جاری میلادی، ماسک پس از ابراز نگرانی خود از روند ناکافی و آهسته پیشرفت فناوری صنعت فضایی و اعلام نگرانی از آن که با آن روند امکان حضور او در میان اولین بازدیدکنندگان از مریخ نخواهد بود، تولید فضاپیمای استارشیپ را «اولویت اصلی» اسپیس اکس اعلام کرد.

در طول نشست «جامعه مریخ»، ماسک همچنین گفت احتمالا خلق شهری کاملا خودکفا روی مریخ در طول زندگی او رخ نخواهد داد.

او گفت: «این امر واقعا درباره به حداقل رساندن خطر برای موجودیت انسان و تمامیت تمدن بشری است و بعد برای این که آینده‌ای هیجان‌انگیز داشته باشیم که همه مشتاق تجربه آن هستند. آینده‌ای که در آن تمدنی که در فضا سفر کرده و (متشکل از) موجوداتی چند سیاره‌ای است، بسیار هیجان‌انگیزتر از چیزی خواهد بود که اکنون نیستیم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید