افزایش فشار خون با "انزوای اجتماعی"

افزایش فشار خون با "انزوای اجتماعی"

درست است که ماندن در خانه حفظ زندگی اجتماعی ما را دشوار کرده است -، اما هنوز هم حفظ روابط اجتماعی غیر ممکن نیست. در حالی که به سمت زمستان قرنطینه می‌رویم، در آغوش گرفتن مجامع مجازی با عزیزان‌مان می‌تواند تأثیر مثبتی در سلامتی شما داشته باشد.

کد خبر : ۸۷۱۱۱
بازدید : ۸۹۸۷
افزایش فشار خون با
محققان دریافته‌اند که ارتباط معناداری میان انزوای اجتماعی و افزایش خطر فشار خون، به ویژه در میان زنان، وجود دارد.

ماندن در خانه و اجتناب از تماس نزدیک با دیگران، روش‌های مهمی برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹ است. در حالی که پیروی از دستورالعمل‌ها بخش مهمی از حفاظت از سلامت عمومی است، اما انزوای اجتماعی می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت افراد، به ویژه زنان داشته باشد.

یک مطالعه جدید انجام شده در کانادا نشان داده است احتمال ابتلا به فشار خون بالا در زنانی که تنها هستند و از نظر اجتماعی در انزوا قرار دارند، بیشتر است. نکته جالب توجه این است که طبق این تحقیقات، وضعیت تأهل و مشارکت اجتماعی تأثیر زیادی بر میزان فشار خون بالا در مردان ندارد بلکه مهمترین متغیر برای آن‌ها وضعیت زندگی است:
مردانی که با افراد دیگر زندگی می‌کنند بسیار بیشتر از مردانی که تنها زندگی می‌کنند، فشار خون بالا داشته‌اند.

روابط اجتماعی مجازی‌تان را حفظ کنید
انسان موجودی اجتماعی است. حتی اگر میزان رابطه بین انزوا و فشار خون بالا در مردان و زنان کمی از همدیگر متفاوت باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی همه افراد مضر باشد.
درست است که ماندن در خانه حفظ زندگی اجتماعی ما را دشوار کرده است -، اما هنوز هم حفظ روابط اجتماعی غیر ممکن نیست. در حالی که به سمت زمستان قرنطینه می‌رویم، در آغوش گرفتن مجامع مجازی با عزیزان‌مان می‌تواند تأثیر مثبتی در سلامتی شما داشته باشد.

انزوای اجتماعی و سلامت قلب
در تحقیقی که در مجله فشار خون منتشر شده است، محققان بریتیش کلمبیا داده‌های مطالعه خود در مورد پیری را روی حدود ۳ هزار بزرگسال بین ۴۵ تا ۸۵ ساله بررسی کرده‌اند.
این مطالعه از شرکت‌کنندگان در مورد وضعیت تأهل، ترتیب زندگی، میزان حضور در شبکه اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی پرسش کرده است. همچنین اطلاعاتی در مورد شرکت‌کنندگان مبتلا به فشار خون بالا جمع‌آوری کرده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهد که زنان مجرد بیشتر از زنان متاهل در معرض خطر فشار خون بالا هستند. به طور خاص، این خطر در زنان مجرد ۲۸ درصد، در زنان مطلقه ۲۱ درصد و در زنان بیوه ۳۳ درصد در مقایسه با مردان بیشتر بوده است.

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان ارتباط مستقیمی میان میزان فشار خون و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زنان یافتند که شامل تماس با همکاران، دوستان نزدیک، اقوام، فرزندان، خواهر‌ها و برادر‌ها و همسایگان است. زنان که کمترین میزان ارتباط با شبکه‌های اجتماعی را دارند (۸۵ نفر یا کمتر) در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که بیشترین گروه‌های اجتماعی را داشتند (۲۲۰ نفر یا بیشتر)، ۱۵ درصد بیشتر دچار فشار خون بالا بودند.
زنانی که در سال گذشته در فعالیت‌های اجتماعی کمتر شرکت کرده بودند، تا ۳۰ درصد بیشتر در معرض فشار خون بوده‌اند؛ بنابراین حالا ما می‌دانیم که وقتی در کنار دیگران هستیم، خوشحال‌تریم، از سلامتی بیشتری برخوردار هستیم و اکنون مدارک محکمی داریم که نشان می‌دهد قلب ما بهتر کار می‌کند.

هر چند اوضاع در مردان کمی متفاوت است. طبق این مطالعه، مردانی که با افراد دیگر زندگی می‌کردند ۱۵ درصد بیشتر از کسانی که به تنهایی زندگی می‌کردند دچار فشار خون بالا بودند (زندگی مشترک هیچ تاثیری چشمگیر بر روی زنان نداشت).
مانند زنان، مردان مجرد، مطلقه یا بیوه نیز خطر فشار خون بالا را داشتند، اما این ارتباط بسیار ضعیف‌تر بود. تأثیر مشارکت اجتماعی برای مردان نیز بسیار کمتر بود؛ و در نهایت اینکه، میزان استفاده از شبکه اجتماعی یک مرد، تأثیر مهمی در خطر ابتلای او به فشار خون بالا ندارد.

درک تفاوت‌های جنسیتی
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، انزوای اجتماعی در زنان تاثیرات شدیدتری بر فشار خون آن‌ها دارد. لئونارد پیانکو متخصص قلب و عروق در مرکز قلب و عروق آونتورا در فلوریدا می‌گوید: برای بررسی دقیق اینکه چرا تأثیرات انزوای اجتماعی و فشار خون بالا در زنان و مردان متفاوت است، تحقیقات بیشتری لازم است.
او توضیح می‌دهد: فرضیه من این است که زنان نسبت به مردان پاسخ متفاوتی دارند، زیرا اپینفرین بیشتری در بدن آن‌ها تولید می‌شود و این امر هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی را در بدن آن‌ها افزایش می‌دهد که منجر به فشار خون بالا می‌شود.

انزوای اجتماعی نه تنها بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد بلکه بر سلامت روانشناختی و عاطفی ما نیز تأثیر دارد. در یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷ در مورد پیامد‌های بهداشت عمومی در انزوای اجتماعی، محققان دریافتند که تنهایی باعث ضعف در بهداشت روان می‌شود. همچنین مشخص شده است که تنهایی خطر ابتلا به خودکشی، افسردگی و اضطراب را در فرد افزایش می‌دهد.

افزایش نرخ بیماری کووید ۱۹ به این معنی است که ما باید حداقل برای چند ماه دیگر در خانه بمانیم و ارتباط خود را با دیگران محدود کنیم. به همین دلیل خلاقیت و یافتن راه‌های دیگر برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران برای حفظ سلامتی و دفع احساس تنهایی بیش از هر زمان دیگری مهم است.

منبع: very well mind
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید