برخورد ِ 700 سال پیش؛ اختلال در کهکشان راه شیری

برخورد ِ 700 سال پیش؛ اختلال در کهکشان راه شیری
دانشمندان می‌گویند که راه شیری پس از برخورد با یک کهکشان کوچک‌تر دچار اختلال و آشفتگی شده است.

به باور محققان، کهکشان راه شیری چیزی حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش - در مقیاس و استاندارد‌های کیهان‌شناسی، در دوران نسبتا متأخر- متحمل یک برخورد و تصادف شده که آثار درازمدتی روی شکل آن بر جای گذاشته است. آن‌ها می‌گویند این کشف، درک ما از تکامل کهکشان‌مان و تاریخچه آن را تغییر خواهد داد.

برای مدت‌ها به کهکشان راه شیری به عنوان کهکشانی نسبتا ایستا یا کهکشانی که به یک نوع تعادل رسیده است نگاه می‌شد. در مقابل، اما مشخص شده که کهکشان راه شیری به دلیل برخورد با یک کهکشان کوچک‌تر به نام ابر ماژلانی بزرگ یا به اختصار LMC، به شدت دچار انحراف یا پیچش شده است.

به گفته محققان تاثیرات این برخورد کیهانی امروزه نیز همچنان قابل مشاهده است. تاثیراتی که ساختار و بافت خود کهکشان را با اخلال و آشفتگی مواجه کرده است. ستاره‌شناسان با استفاده از یک مدل آماری که به آن‌ها اجازه می‌دهد سرعت دورترین ستارگان در کهکشان راه شیری را محاسبه کنند، موفق شدند دریابند که ابر ماژلانی بزرگ چگونه حرکت کهکشان راه شیری را منحرف و دچار اختلال و پیچ و تاب کرده است.

دانشمندان کشف کردند که کهکشان ما به سمتی که اینک ابر ماژلانی بزرگ در آن جا قرار گرفته در حرکت نبوده است. اما، تصور می‌شود به سمتی در حرکت بوده که ابر ماژلانی قبلا در آن جا واقع شده بود. چیزی شبیه به این که تلاش می‌کرده به یک قطار در حال حرکت پرسرعت برسد، اما آن را از دست داده است.
ابر ماژلانی بزرگ، یک کهکشان اقماری کهکشان راه شیری است و می‌توان آن را در آسمان شب در نیمکره جنوبی به شکل یک ابر کم‌نور مشاهده کرد. اما آن چه که نمی‌تواند مشاهده شود هاله‌ای از ماده تاریک است که هم ابر ماژلانی بزرگ و هم کهکشان راه شیری خودمان را احاطه کرده است.
اگرچه این ذرات نادیدنی و نامرئی هستند، اما می‌توان آن‌ها را با استفاده از تاثیرات‌شان بر ستاره‌ها و گاز‌هایی که اطراف ستارگان هستند مورد شناسایی قرار داد. به نظر می‌رسد که هاله ماده تاریک، صفحه تخت کهکشان راه شیری را با آشفتگی مواجه کرده است و آن را به سوی صورت فلکی اسب بالدار می‌کشد.
به نظر می‌رسد این مسیر عجیب و غریب، در نتیجه این واقعیت است که ابر ماژلانی بزرگ حتی سریع‌تر از راه شیری در حال حرکت است.

خورخه پنیاروبیا مدیر بخش دینامیک گرانشی در دانشکده فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه ادینبرا، جایی که این پژوهش در آن جا انجام شده است می‌گوید: «این کشف قطعا این ایده طلسم شده را می‌شکند که کهکشان ما در یک جور حالت تعادل به سر می‌برد. در واقع برخورد اخیر ابر ماژلانی بزرگ سبب اختلال و آشفتگی شدیدی در کهکشان راه شیری شده است.

درک این موضوع ممکن است چشم‌انداز بی‌همتایی از توزیع ماده تاریک در هر دو کهکشان در اختیار ما بگذارد.»