گوگل و فیسبوک؛ تهدیدی برای رسانههای خبری!
توصیه دستاندرکاران صنعت خبر نیز این است که برای وادار کردن بسترهای رسانهای به پرداخت هزینه بابت دسترسی به محتواهای خبری، باید مقررات اجباری دادوستد اخبار تنظیم شود.
کد خبر :
۸۷۶۲۳
بازدید :
۹۰۴۱
غولهای شبکههای اجتماعی همواره در معرض اتهام سلطه انحصاری بوده اند
طبق گزارش جدید مجلس اعیان بریتانیا، نابسامانی بازار تبلیغات مجازی، سازمانهای خبری را رو به نابودی میبرد و دولت باید کاری بکند.
در این گزارش که کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی مجلس اعیان منتشر کرده است، در مورد نامتوازنی بنیادی قدرت در بین ناشران اخبار و بسترهای رسانهای مثل گوگل و فیسبوک هشدار داده و گوشزد کردهاند که اگر اقدامی صورت نگیرد، «موجودیت» روزنامهنگاری «به خطر میافتد.»
در این گزارش با مطرح کردن این مشکل، به تفصیل شرح داده شده است که چگونه ناشران خبر ناچارند به طرز فزایندهای به درآمدهای مجازی متکی باشند. البته در این گزارش گوشزد شده است که بسترهای رسانهای مثل گوگل و فیسبوک بیآنکه پولی بابت حق انتقال محتواهای خبری بپردازند، در کنار سازمانهای خبری از تبلیغات سود میبرند.
به گزارش «پیای مدیا»، لرد گیلبرت پانتگ، رئیس کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی، میگوید: «تبلیغات مجازی برای موفقیت ناشران خبر اهمیت حیاتی دارد، اما نبودِ توازن قدرت بین آنها و بسترهای رسانهای مثل فیسبوک و گوگل بنیادی است و این بسترهای رسانهای به علت سیطره خردکنندهای که بر بازار دارند، شرایط استفاده از محتواهای خبری را به ناشران تحمیل میکنند و حتی مشخص میکنند که بابت چنین استفادهای چقدر بپردازند، یا اصلا مبلغی نپردازند.»
گیلبرت میگوید: «نیاز ناشران خبر به بسترهای رسانهای خیلی بیشتر از نیاز آنها به ناشران خبر است و نابسامانی بازار تبلیغات مجازی، به زیان ناشران خبر است.»
وی تاکید میکند که اعضای این گروه خواهان «اقدام سریع» دولت «برای رفع این معضل» از طریق تشکیل واحد بازارهای دیجیتالی (دمو) هستند که در گزارش مارس ۲۰۱۹ فورمن پیشنهاد دادهاند. طبق آن پیشنهاد، واحد بازارهای دیجیتالی به نمایندگی از مرجع رقابت و بازار (سیامای) یا آفکام عمل خواهد کرد، یا با ایفای نقش مستقلی این دو نهاد را به هم ارتباط خواهد داد.
وظیفه این واحد، تنظیم ضوابط کار در بازارهای دیجیتالی خواهد بود.
گیلبرت میگوید هر گونه تاخیر در تشکیل دادن این واحد، اثر تعیینکنندهای در سرنوشت صنعت روزنامهنگاری دارد. او ادامه میدهد: «به تعویق انداختن این کار تا سال ۲۰۲۲ یا بعد از آن پذیرفتنی نیست و صنعت خبر نمیتواند این همه مدت در انتظار بماند.»
توصیه دستاندرکاران صنعت خبر نیز این است که برای وادار کردن بسترهای رسانهای به پرداخت هزینه بابت دسترسی به محتواهای خبری، باید مقررات اجباری دادوستد اخبار تنظیم شود.
در بیانیهای که میچله استنیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی خبرنگاران (نوج) در اختیار پیای گذاشته، آمده است: «در کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی مجلس اعیان به درستی به لزوم حساب پس دادن غولهای فناوری بابت سیطره بر صنعت رسانه و رقابت نامنصفانه برای به دست آوردن درآمدهای تبلیغاتی پرداختهاند.»
وی تاکید میکند: «خیلی محکمتر هم میتوان برخورد کرد.» او ادامه میدهد: «با تعیین مالیات برای غولهای رسانهای، میتوان از نوآوری و تکثر حمایت کرد و به بیرون آمدن این صنعت از بحران ناشی از همهگیری کرونا و حرکت به سوی بهداشت بیشتر یاری رساند.»
استنیستریت میگوید: «برای افزایش تکثر رسانهای، تقویت خبرنگاری مدافع منافع عمومی و بازسازی الگوی رسانهای درهمشکسته کنونی، نهادی راهبردیتر مثل بنیاد خبرنگاری لازم است.»
در این گزارش که کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی مجلس اعیان منتشر کرده است، در مورد نامتوازنی بنیادی قدرت در بین ناشران اخبار و بسترهای رسانهای مثل گوگل و فیسبوک هشدار داده و گوشزد کردهاند که اگر اقدامی صورت نگیرد، «موجودیت» روزنامهنگاری «به خطر میافتد.»
در این گزارش با مطرح کردن این مشکل، به تفصیل شرح داده شده است که چگونه ناشران خبر ناچارند به طرز فزایندهای به درآمدهای مجازی متکی باشند. البته در این گزارش گوشزد شده است که بسترهای رسانهای مثل گوگل و فیسبوک بیآنکه پولی بابت حق انتقال محتواهای خبری بپردازند، در کنار سازمانهای خبری از تبلیغات سود میبرند.
به گزارش «پیای مدیا»، لرد گیلبرت پانتگ، رئیس کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی، میگوید: «تبلیغات مجازی برای موفقیت ناشران خبر اهمیت حیاتی دارد، اما نبودِ توازن قدرت بین آنها و بسترهای رسانهای مثل فیسبوک و گوگل بنیادی است و این بسترهای رسانهای به علت سیطره خردکنندهای که بر بازار دارند، شرایط استفاده از محتواهای خبری را به ناشران تحمیل میکنند و حتی مشخص میکنند که بابت چنین استفادهای چقدر بپردازند، یا اصلا مبلغی نپردازند.»
گیلبرت میگوید: «نیاز ناشران خبر به بسترهای رسانهای خیلی بیشتر از نیاز آنها به ناشران خبر است و نابسامانی بازار تبلیغات مجازی، به زیان ناشران خبر است.»
وی تاکید میکند که اعضای این گروه خواهان «اقدام سریع» دولت «برای رفع این معضل» از طریق تشکیل واحد بازارهای دیجیتالی (دمو) هستند که در گزارش مارس ۲۰۱۹ فورمن پیشنهاد دادهاند. طبق آن پیشنهاد، واحد بازارهای دیجیتالی به نمایندگی از مرجع رقابت و بازار (سیامای) یا آفکام عمل خواهد کرد، یا با ایفای نقش مستقلی این دو نهاد را به هم ارتباط خواهد داد.
وظیفه این واحد، تنظیم ضوابط کار در بازارهای دیجیتالی خواهد بود.
گیلبرت میگوید هر گونه تاخیر در تشکیل دادن این واحد، اثر تعیینکنندهای در سرنوشت صنعت روزنامهنگاری دارد. او ادامه میدهد: «به تعویق انداختن این کار تا سال ۲۰۲۲ یا بعد از آن پذیرفتنی نیست و صنعت خبر نمیتواند این همه مدت در انتظار بماند.»
توصیه دستاندرکاران صنعت خبر نیز این است که برای وادار کردن بسترهای رسانهای به پرداخت هزینه بابت دسترسی به محتواهای خبری، باید مقررات اجباری دادوستد اخبار تنظیم شود.
در بیانیهای که میچله استنیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی خبرنگاران (نوج) در اختیار پیای گذاشته، آمده است: «در کارگروه ارتباطات و امور دیجیتالی مجلس اعیان به درستی به لزوم حساب پس دادن غولهای فناوری بابت سیطره بر صنعت رسانه و رقابت نامنصفانه برای به دست آوردن درآمدهای تبلیغاتی پرداختهاند.»
وی تاکید میکند: «خیلی محکمتر هم میتوان برخورد کرد.» او ادامه میدهد: «با تعیین مالیات برای غولهای رسانهای، میتوان از نوآوری و تکثر حمایت کرد و به بیرون آمدن این صنعت از بحران ناشی از همهگیری کرونا و حرکت به سوی بهداشت بیشتر یاری رساند.»
استنیستریت میگوید: «برای افزایش تکثر رسانهای، تقویت خبرنگاری مدافع منافع عمومی و بازسازی الگوی رسانهای درهمشکسته کنونی، نهادی راهبردیتر مثل بنیاد خبرنگاری لازم است.»
منبع: ایندیپندنت
۰