درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟

درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟ رژیم غذایی شما روی تمام اجزای بدن‌‌تان از جمله مغزتان تأثیر می‌گذارد. با تغذیه‌ی سالم و پرهیز از غذاهای مضر، عملکرد بدن و مغزتان را تقویت کنید و توانایی تمرکز و یادآوری خاطرات‌تان را افزایش دهید. حتما آبِ فراوان بنوشید.
کد خبر: ۸۷۷۷۹
بازدید : ۹۰۸۱
۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟
فرادید| طبیعی است هر از گاهی یک کلمه را فراموش کنید، کلید‌های خانه را جا بگذارید یا برخی مسیر‌ها را به یاد نیاورید. این نوع از فراموشی‌ها با افزایش سن بیشتر هم می‌شوند. اما علت فراموشی ناگهانی و شدید (مثل این که نام بچه‌هایتان را به یاد نیاورید یا فراموش کنید کجا هستید) حتما باید بررسی شود؛ چرا که فراموشی لحظه‌ای یا ناگهانی می‌تواند نشانه‌ی مشکلاتی جدی‌تر از آلزایمر یا زوال عقل باشد.

بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان بیماری‌های دیگر تجویز می‌شوند، می‌توانند روی حافظه تأثیر بگذارند. لیست زیر کامل نیست، ولی تلاش کرده‌ایم رایج‌ترین نمونه‌ها را در آن بگنجانیم.
  • اضطراب: آلپرازولام (Xanax)، کلردیازپوکساید (Librium)، کلونازپام (Klonopin) دیازپام (Valium)، فلورازپام (Dalmane)، لورازپام (Ativan)
  • افسردگی یا درد: آمی‌تریپتیلین (Elavil)، کلومیپرامین (Anafranil)، دزپپرامین (Norpramin)، دوکسپین (Sinequan)، ایمی‌پرامین (Tofranil)، نورتریپتیلین (Aventyl, Pamelor)
  • فشار خون بالا: پروپرانول (Inderal)، آتنولول (Tenormin)، کاپتوپریل (Capoten)، متوپرولول (Lopressor, Toprol)، سوتالول (Betapace)
  • کلسترول بالا: آتورواستاتین (Lipitor)، فلوواستاتین (Lescol)، لووستاتین (Mevacor)، پراواستاتین (Pravachol)، رزواستاتین (Crestor)، سیمواستاتین (Zocor)
  • درد: مورفین (Astramorph, Avinza) فنیتیلین (Duragesic)، هیدروکدون (Norco, Vicodin)، هیدروموفون (Dilaudid, Exalgo)، اکسی‌کدون (OxyContin, Percocet)
  • تشنج: گاباپنتین (Neurontin)، استازولامید (Diamox)، کاربامازپین (Tegretol)، لاموتریژین (Lamictal)، پرگابالین (Lyrica)، والپروات (Depakote)
  • اختلال خواب: اسزوپیکلون (Lunesta)، زالپلون (Sonata)، زولپیدم (Ambien)

اگر شما هرکدام از این داروها یا داروی مشابهی که در این لیست وجود ندارد را مصرف می‌کنید، از دکتر خود بخواهید در صورت امکان آن را با دارویی دیگر جایگزین کند.

 

برای فراموشی چی خوبه؟

از شکلات لذت ببرید

در یک مطالعه نشان داده شده است که ترکیبی در شکلات وجود دارد که باعث کاهش تحلیل حافظه مرتبط با سن در بزرگسالان بین ۵۰ و ۶۹ می‌شود.

این ترکیب شامل فلاونول‌ها است که همچنین می‌تواند در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت شود. تصور می‌شود که جریان خون به یک منطقه خاص مغز مرتبط با حافظه افزایش می‌یابد. شکلات تلخ با بیشترین میزان کاکائو را که می‌تواند باعث جذب فلاونول‌ها شود را انتخاب کنید.


عصاره گیاهی داشته باشید

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Stroke and Neurology عروقی نشان داده است که گیاه جینکوبیلوبا می‌تواند در افزایش حافظه مؤثر باشد.

دکتر سارا برور، پزشک عمومی و پزشک گیاه شناسی گفت: "جینکو بیلوبا برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار گرفته و معتقدند که این گیاه با افزایش جریان خون و اثرات آنتی اکسیدانیدر محافظت عصب اثر می‌گذارد. "

"آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه جینکو بیلوبا نیز برای افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، به تقویت حافظه و توانایی قدرت استدلال کمک می‌کند و همچنین کاهش یا حتی توقف کاهش شناختی که ممکن است پس از سکته مغزی ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون در مغز "باشد را ایجاد می‌کند.
درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟
حرکت بیشتر

دکتر راجر هندرسون، یک پزشک عمومی، گفت: "حتی فعالیت‌های بدنی پایین می‌تواند مردم را از کاهش عملکرد ذهنی محافظت کند که می‌تواند به طور عادی در افراد سالم اتفاق بیفتد. "

داشتن فعالیت منظم کمک می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهد که همه‌ی این بیماری‌ها می‌تواند به کاهش حافظه کمک کند.

"ورزش هم چنین خلق و خوی و خواب را بهبود می‌بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد؛ که استرس و اضطراب می‌تواند باعث اختلال در حافظه شود.

"مزایای ورزش به دلیل توانایی آن در تحریک انتشار مواد شیمیایی در مغز است که این مواد بر سلامت سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و هم چنین در رشد عروق خونی جدید در مغزو زنده ماندن سلول‌های مغزی جدید اثر می‌گذارد.

ماهی‌های چرب به عنوان مواد مغذی نهایی محسوب می‌شوند.

موادغذایی بی ارزش را مصرف نکنید

مواد موجود در فست فود، که گلیکیشن پیشرفته (AGEs) نامیده می‌شود می‌توانند به حافظه آسیب برسانند.

دکتر مریلین گلنویل، نویسنده راه حل‌های طبیعی برای دمانس و آلزایمر، توضیح داد: "داشتن سطوح بالایی از AGE‌ها باعث سرعت بیشتری در کاهش حافظه می‌شود و حتی یک رژیم غذایی کوتاه مدت از مواد غذایی بی ارزش می‌تواند تأثیر منفی بر روی حافظه شما داشته باشد.


راهنمای نهایی برای جلوگیری از از دست دادن حافظه کوتاه مدت:

او توصیه می‌کند که از غذا‌های فرآوری شده و قند‌های تصفیه شده اجتناب شود. نگران نباشید در مورد به یاد آوردن هر چیزی تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که اطلاعات بیش از حد می‌تواند فراموشی را تشدید کند.

پروفسور بلیک ریچاردز، نویسنده پژوهشی، گفت: "مهم است که مغز جزئیات خاص ناموفق را فراموش کند و به جای آن تمرکز بر مواردی است که برای تصمیم گیری در دنیای واقعی کمک می‌کند. "
درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟
چالش تفکر شما

دکتر هادرزر گفت: "اخیراً در دنیای پزشکی بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا پازل‌های چابکی ذهنی از قبیل: جدول کلمات متقاطع و سودوکو می‌تواند باعث کند شدن کاهش حافظه شود.

اما مغز ما مانند یک عضله است و "استفاده از آن" به جای "از دست دادن آن" می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

این می‌تواند به عنوان یک ابزار در یادگیری زبان جدید یا بازی سودوکو نقش داشته باشد.

خوردن ماهی

ماهی به عنوان غذای مغزی مطلوب در نظر گرفته شده است و شواهدی وجود دارد که مدعی این مطلب است.

مخصوصاً ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد و ماهی قزل‌آلا، به طور طبیعی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که به بهبود جریان خون مغزی کمک می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود.

شما همچنین می‌توانید این مواد مغذی را در تخم‌مرغ، دانه‌های کتان، دانه کدو تنبل و گردو پیدا کنید.

تحقیقات منتشر شده در مجله Alzheime s. and Dementia نشان می‌دهد روغن ماهی می‌تواند آتروفی مغزی را در سالمندان بهبود بخشد.

رئیس سلامت روان تغذیه، توصیه می‌کند ماهی‌های چرب دو تا سه بار در هفته مصرف کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین