قله اورست بلندتر می‌شود؟!

قله اورست بلندتر می‌شود؟!

فقط ارتفاع قله اورست نیست که در طی سالیان به نظر می‌رسد که تغییر کرده است- بلکه شکل آن نیز دستخوش تغییر شده است.

کد خبر : ۸۸۰۱۵
بازدید : ۹۰۲۶
بلندترین قله دنیا بلندتر می‌شود؟!
قله اورست درست در مرز میان چین و نپال واقع است

آنگونه که نپال و چین اعلام کرده‌اند، اورست، بلندترین کوه جهان، اکنون ۸۶ سانتیمتر بلندتر از ارتفاع رسمی است که سابق بر این اعلام شده بود. هر دو کشور با ارتفاع جدید ۸،۸۴۸،۸۶ سانتیمتری برای اورست توافق کردند و با این توافق، بیش از چهار متر به ارتفاع رسمی که چین قبلا برای اورست اعلام کرده بود، افزوده شده است.

ارتفاع جدید پس از آن مورد توافق قرار گرفت که چین و نپال در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، مسّاحانی را به بخش‌های کوه در خاک خود برای ارزیابی اعزام کردند.

بحث بر سر ارتفاع واقعی قله در سال‌های اخیر و در نگرانی از این که زلزله بزرگ سال ۲۰۱۵ آن را کاهش داده باشد، شدت گرفت. اختلاف‌نظر همچنین شامل بحث بر سر این است که آیا باید پوشش برف روی قله هم در ارتفاع گنجانده شود یا نه.

نپال قبلا ارتفاع اورست را ۸،۸۴۸ متر اندازه‌گیری کرده، و چین ارتقاع آن را ۸،۸۴۴،۴۳ متر اعلام کرده بود، چرا که در محاسبه خود، کلاهک برفی نوک قله را نگنجانده بود. نزاع بر سر ارتفاع دقیق قله اورست، که به یاد جرج اورست، مساح ارشد سابق بریتانیا در هند نام‌گذاری شده، دهه‌هاست که تیم‌های تحقیق را سرگرم خود کرده است.

به دنبال سفر مقام‌های هندی در دهه ۱۹۵۰، رقم ۸،۸۴۸ متر به شکل گسترده مورد توافق قرار گرفت. این رقم، با وجود ارزیابی‌های ضدونقیض در دهه‌های گذشته، از جمله ارزیابی مربوط به ۱۹۸۷ و زمانی که کارشناسان ایتالیایی ارتفاع ۸،۸۷۲ متر را ثبت کردند، تا اواخر دهه ۱۹۹۰ مورد استفاده نقشه‌برداران بود.

محاسبه کارشناسان آمریکایی در سال ۱۹۹۹ با استفاده از تکنولوژی مکان یابی ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس)، ارتفاع قله را با دو متر حاشیه خطا ۸،۸۵۰ متر تعیین کرد، ارتفاعی که به شکلی گسترده به رسمیت شناخته شد. سپس در سال ۲۰۰۵ یک تیم محاسبه‌کننده چینی «ارتفاع کوه» را ۸،۸۴۴،۴۳ متر تعیین کرد- رقمی که نپال با در نظر گرفتن رقم اندکی بالاتر «ارتفاع قله و کلاهک برفی»، از قبول آن پرهیز کرده است.

توافق جدید به مناقشه میان دو کشور که مرزشان از وسط نقطه قله اورست عبور می‌کند، پایان داده است. شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، گفت که دو طرف به حفاظت مشترک از محیط اطراف اورست و همکاری در زمینه تحقیقات علمی، متعهدند.

فقط ارتفاع قله اورست نیست که در طی سالیان به نظر می‌رسد که تغییر کرده است- بلکه شکل آن نیز دستخوش تغییر شده است.
در سال ۲۰۱۷، یک کوهنورد بریتانیایی گزارش داد که صخره‌ای که به عنوان آخرین مانع عمده در مسیر اصلی رسیدن به نوک قله شناخته شده، فرو ریخته، و آن را به طور بالقوه برای کوهنوردانی که در راه رسیدن به بلندترین قله جهان هستند خطرناک‌تر کرده است.

گمان می‌رود که در جریان زمین‌لرزه سال ۲۰۱۵، صخره موسوم به «پله هیلاری» که به یاد سر ادموند هیلاری، کسی که در سال ۱۹۵۳ همراه با تنزین نورگای اولین بار به این قله صعود کرد نام‌گذاری شده، فروریخته باشد. این صخره ۱۲ متری واقع در خط الراس جنوب شرقی، از نظر فنی دشوارترین بخش مسیر اصلی رسیدن به قله در بخش نپالی کوهستان شناخته می‌شد.

کوهنورد‌ها گمان می‌کردند که زلزله صخره را تغییر داده، اما برف سنگین دسترسی و بررسی میزان تغییر را دشوار کرده است. اورست بلندترین قله جهان از نظر ارتفاع از سطح دریا است. قله‌ای که از مرکز زمین به سمت فضا، دارای بالاترین ارتفاع است، قله شیمبورازو در اکوادور است.

قله مائونکا کیا در هاوایی نیز از هر دو کوه فوق بلندتر است، اما از آنجا که بخش اعظم آن زیر آب قرار دارد، به شکل رسمی در فهرست بلندترین کوه‌ها به حساب نمی‌آید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید