جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه

جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه

ژو جنگیو با وجود این که جوانترین فرمانده در مرکز راه‌اندازی فضایی ونچانگ به شمار می‌رود با لقب "خواهر بزرگ" شناخته می‌شود که نشانه احترام است.

کد خبر : ۸۸۱۰۹
بازدید : ۹۲۷۹
جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه
ژو جوانترین فرمانده در برنامه اکتشافی چانگ‌ای ۵ بود

یکی از فرماندهان برنامه فضایی چانگ‌ای ۵ زنی ۲۴ ساله است که به خاطر ایفای نقش در ماموریت اکتشافی به ماه به یکی از ستارگان شبکه‌های اجتماعی چین تبدیل شده است. ژو جنگیو با وجود این که جوانترین فرمانده در مرکز راه‌اندازی فضایی ونچانگ به شمار می‌رود با لقب "خواهر بزرگ" شناخته می‌شود که نشانه احترام است.

ماموریت چانگ‌ای ۵ سومین فرود موفق چین روی سطح ماه در هفت سال گذشته محسوب می‌شود. هدایت سامانه اتصال موشک به عهده ژو بود - نقشی که گفته می‌شد اساسی است. این فضانورد جوان از وقتی که رسانه‌های حکومتی چین از او به عنوان یکی از زنان دخیل در پرتاب موفق ماه‌پیمای چانگ‌ای ۵ در ۲۳ نوامبر نام بردند موضوع صحبت در شبکه اجتماعی ویبو بوده است.

سن کم او باعث شده است تا در کانون توجه عمومی قرار بگیرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی "استعداد" او را می‌ستایند و او را "مایه افتخار" کشور معرفی می‌کنند.

جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه
رسانه‌های حکومتی می‌گویند که ژو مانند "خواهر بزرگی" است که می‌تواند الگوی جوانان چینی باشد

بعضی از مردم محض شوخی به دستاورد‌های خود اشاره می‌کنند و می‌گویند که در مقایسه با او بسیار ناچیز بوده است. اما به نظر نمی‌رسد که این علاقه بسیار تاثیر خاصی بر او گذاشته باشد. به گزارش وبسایت خبری دیوکای گوئیژو، ژو که اهل استان گوئیژو است بار‌ها به درخواست مصاحبه پاسخ رد داده است، چرا نمی‌خواهد معروفیت مانع انجام وظایفش شود.

هدف برنامه چانگ‌ای ۵ جمع‌آوری سنگ و خاک از سطح ماه است تا دانشمندان بتوانند درک بهتری از ویژگی‌های فیزیکی ماه پیدا کنند. در صورت موفقیت، این نخستین بار در چهل سال گذشته خواهد بود که از سطح ماه نمونه‌برداری می‌شود، و چین را بعد از ایالات متحده و شوروی به سومین کشوری تبدیل می‌کند که موفق به انجام این کار شده است.

این ماموریت بخشی از تلاش‌های چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت فضایی است، و رسانه‌های حکومتی چین "آرزوی فضایی" - لقبی که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور، به آن داده است - را قدمی در مسیر "احیای ملی" معرفی می‌کنند. برای چین، اکتشافات فضایی وسیله‌ای برای نمایش قدرت فناوری فزاینده این کشور و جایگاه قدرتمندش در صحنه جهانی است.

جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه
چانگ‌ای ۵ در ناحیه شمال‌غرب نیمه آشکار ماه فرود آمد و پرچم چین را روی سطح ماه نصب کرد

پروفسور اویانگ ژیوان، یکی از دانشمندان ارشد این کشور، در سال ۲۰۰۶ به روزنامه رسمی این کشور گفته بود: "اکتشاف ماه انعکاسی از قدرت فراگیر ملی یک کشور است. "چین سال گذشته به نخستین کشوری تبدیل شد که توانست یک ربات ماه‌نورد را با موفقیت در نیمه پنهان ماه فرود بیاورد. این کشور قصد دارد که در چند دهه آینده ایستگاهی پژوهشی روی ماه بنا کند و فضانورد به مریخ بفرستد.

کری آلن، تحلیلگر رسانه‌های چین
اغلب مردم چین با داستان چانگ ای، ایزدبانوی چینی ماه، آشنایی دارند. داستان او شبیه رومئو و ژولیت است - زنی که اکسیر جوانی می‌نوشد و فراموش می‌کند مقداری هم به شوهرش بدهد، و سبک‌بال به طرف ماه پر می‌کشد تا بتواند تا زمان مرگ با او باشد.

این داستان هر سال در دوره فستیوال ماه بازگو می‌شود، و به همین خاطر هر بار که نام "چانگ ای" شنیده می‌شود مردم نیز روایت عاشقانه ایزدبانوی ماه را به یاد می‌آورند.

به همین دلیل، ماموریت چین به ماه نیازمند زنی قوی بود. همین شد که رسانه‌های حکومتی به تسخیر تصاویر ژو جنگیو ۲۴ ساله درآمد و از او با توصیفاتی، چون "سرباز خط مقدم در حوزه هوافضا" و "خواهر بزرگی" که می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان چینی باشد یاد شد.

جوان‌ترين فرمانده زن در ماموریت چانگ‌ای ۵ به ماه
عکس‌های ژو چنگیو ۲۴ ساله به وفور در رسانه‌های حکومتی چین منتشر شده است

چین تلاش رو به رشدی برای برجسته کردن زنان قوی به خرج داده است. رهبری ارشد این کشور شدیدا مردانه است، اما روزنامه گلوبال تایمز در ماه نوامبر از کاربران فضای مجازی خواست که درباره دستاورد‌های زنانی، چون چن وی، متخصص علوم پزشکی، هوآ، چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه، و ژنگ ویلی، رزمی‌کار رشته یو‌اف‌سی، اظهار نظر کنند.

اما خیلی‌ها در چین عقیده دارند که نقش زنان در بسیاری از صنایع کوچک انگاشته می‌شود. این مساله در ماه سپتامبر به موضوع بحث بزرگی تبدیل شد، هنگامی که سریالی تلویزیونی درباره نقش زنان در تقابل این کشور با همه‌گیری کووید-۱۹ با اتهام جنسیت‌زدگی روبه‌رو شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید