سیاره نهم و رفتار‌های مرموزش

به همین دلیل، کشف این سیاره حاکی از آن است که ممکن است سیاره‌هایی با این مدار غیرعادی و ویژگی‌های عجیب وجود داشته باشند. از این رو گفته می‌شود سیاره نهم هم ممکن است به همین طریق تشکیل شده باشد.

سیاره نهم و رفتار‌های مرموزش
این سیاره، از ستاره‌های میزبان خود بسیار دور است و در مداری به هم ریخته و غیرعادی می‌چرخد
تلسکوپ فضایی هابل ناسا جهانی را کشف کرد که مانند «سیاره نهمی» که مدت‌ها انتظارش بود به گونه‌ای مرموز رفتار می‌کند.

برای سال‌ها، برخی از پژوهشگران معتقد بودند که سیاره کشف نشده‌ای در لبه منظومه شمسی ما در گردش است. گرچه چنین سیاره‌ای به طور مستقیم مشاهده نشده بود، اما دانشمندان اظهار داشتند وجود آن توجیهی خواهد بود برای رفتار غیرعادی سایر اشیای حاضر در این محوطه بسیار دور منظومه محل زندگی ما.

اکنون تلسکوپ فضایی هابل سیاره‌ای را در فاصله ۳۳۶ سال نوری پیدا کرده است که می‌تواند سرنخ‌هایی از سیاره نهم داشته باشد. این سیاره که HD۱۰۶۹۰۶ b نام‌گذاری شده ممکن است همان تجربه‌ای را از سر گذرانده باشد که سیاره نهم فرضی ما در لبه منظومه شمسی سپری کرده است.

این اولین باری است که دانشمندان قادر به اندازه‌گیری حرکت سیاره‌ای مانند این بوده‌اند: سیاره‌ای بزرگ مانند مشتری که بسیار دور از ستاره میزبان خود در گردش است و حلقه‌ای از گرد و غبار به دور خود دارد. گرچه این منظومه دو ستاره در مرکز خود دارد، اما حلقه چرخش سیاره‌هایش مانند منظومه شمسی ما است و هر گونه سیاره نهمی باید خیلی دورتر از چیزی قرار گرفته باشد که در منظومه ما به کمربند کویپر معروف است.

میجی نگوین، نویسنده ارشد این پژوهش از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توضیح داد: «این منظومه شباهت منحصر به فردی با منظومه شمسی ما دارد. این سیاره به شدت از ستاره‌های میزبان خود دور است و در مداری خیلی به هم ریخته و غیرعادی می‌چرخد، دقیقا مانند پیش‌بینی‌هایی که برای سیاره نهم می‌شد. این باعث طرح این سؤال می‌شود که چنین سیاره‌هایی چگونه تشکیل و تکامل یافته‌اند تا در موقعیت و وضعیت فعلی خود قرار گیرند.»

این سیاره اولین بار در سال ۲۰۱۳ کشف شد و تنها سیاره‌ای است که این قدر از ستارگان میزبان خود دور است. اما تاکنون معلوم نبود اگر این سیاره در مسیر خود به خارج از منظومه شمسی است یا در مدار خود در فاصله‌ای بسیار دور تثبیت شده است.

پژوهش جدید در که نشریه علمی استرونومیکال منتشر شده نتیجه گرفت احتمالا گزینه دوم صادق باشد. به گفته دانشمندان به نظر می‌رسد این سیاره در مدار خود به ستاره‌ای متصل باشد که یک دور آن ۱۵ هزار سال به طول می‌انجامد که خیلی عجیب است.

سؤالاتی درباره این جهان جدید هنوز وجود دارد کما این که به سؤالات درباره سیاره نهم هم هنوز پاسخی داده نشده است. هنوز دقیقا معلوم نیست که هر یک از سیاره‌ها چگونه شکل یافته‌اند و چگونه راه خود را به انتهای لبه منظومه شمسی خود یافته‌اند: برای مثال آن‌ها ممکن است در جایی مرکزی‌تر و در میان منظومه خود خلق شده و بعد به دوردست رانده شده باشند یا این که حتی در خود لبه منظومه تشکیل شده باشند.

• منولیتی ارسالی در