معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر
بهترین راه‌حل برای ترک عادت‌های خطرناک

معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر

در کتاب «عادت‌های اتمی» درباره‌ی تأثیر عادت‌های کوچک در زمانی طولانی و رسیدن به نتایج عالی دراثر همین عادت‌های کوچک و ساده صحبت می‌شود؛ کار‌های کوچک و ساده‌ای که در شروع تغییراتی را نشان نمی‌دهند؛ اما اگر تکرار شوند و سال‌ها به‌صورت مستمر در انجام آن‌ها کوتاهی نشود، تغییرات واضح و کلانی را نشان خواهند داد
کد خبر: ۸۸۹۷۷
بازدید : ۲۱۵۵
۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر
 
فرادید| وقتی در حال انجام کار‌های مورد علاقه‌مان هستیم، شوق انجام آن کار، موجب ترشح هرومومی به نام دوپامین می‌شود و به همین دلیل که به ما دست می‌دهد، آنرا تکرار می‌کنیم و به همین ترتیب عادت‌های مختلف کم‌کم در ما شکل می‌گیرد.

اما چطور عادت‌های ما زندگی‌مان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا برای رسیدن به نتایج بزرگ، باید کار‌های بزرگ و خارق‌العاده‌ای انجام دهیم یا روی عادت‌های کوچکمان تمرکز کنیم؟

جیمز کلیر سال‌های طولانی است که درباره‌ی عادت‌ها مطالعه می‌کند و در وبلاگش درباره‌ی عادت‌ها می‌نویسد. همچنین، وی مؤسسه‌ی آموزش عادت را روی وب‌سایت آکادمی عادت‌ها راه‌اندازی کرده است. کتاب «عادت‌های اتمی» او نتیجه‌ی این مطالعه‌ها و تجربه‌ی شخصی از اجرای روش عادت‌های اتمی است.
 
معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر

در کتاب «عادت‌های اتمی» درباره‌ی تأثیر عادت‌های کوچک در زمانی طولانی و رسیدن به نتایج عالی دراثر همین عادت‌های کوچک و ساده صحبت می‌شود؛ کار‌های کوچک و ساده‌ای که در شروع تغییراتی را نشان نمی‌دهند؛ اما اگر تکرار شوند و سال‌ها به‌صورت مستمر در انجام آن‌ها کوتاهی نشود، تغییرات واضح و کلانی را نشان خواهند داد.

کتاب عادت‌های اتمی، اثری نوشته‌ی جیمز کلیر است که اولین بار در سال ۲۰۱۸ به انتشار رسید. اگر در تغییر عادت هایتان به مانع برخورده اید، مشکل، شما نیستید بلکه «سیستم» شماست. جیمز کلیر، استاد خلاصه کردن موضوعاتی پیچیده در رفتار‌هایی ساده است؛ رفتار‌هایی که می‌توانند به راحتی در زندگی روزانه و کار انجام شوند. او در کتاب عادت‌های اتمی، از موثق‌ترین ایده‌ها در زیست شناسی، روانشناسی و علوم مغز و اعصاب استفاده می‌کند و راهنمایی ساده و همه فهم برای پایدار ساختن عادت‌های خوب و از میان برداشتن عادت‌های بد می‌سازد. مخاطبین در طول این مسیر، با داستان‌های الهام بخش و سرگرم کننده‌ای مواجه می‌شوند: از قهرمانان المپیک و هنرمندان برجسته گرفته تا رهبران تجاری و پزشکانی که زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهند...
 
معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر

عادت به‌معنی کار‌هایی است که به‌شکل روزمره درمی‌آیند و ناخودآگاه آن‌ها را در کار‌های روزمره‌ی خود انجام می‌دهیم. اتمی هم به‌معنای جزئی کوچک از سیستم است که نمی‌تواند به جزء کوچک‌تری تقسیم شود. جیمز کلیر اصطلاح «عادت اتمی» را به این دلیل انتخاب کرده که بر کار‌های بسیار کوچکی که به‌طور مداوم تکرار می‌شوند و از آن به‌عنوان اجزای تشکیل‌دهنده‌ی سیستم مرکب رشد یاد می‌کند.

جیمز کلیر در کتابش دلیل سخت‌بودن تغییر عادت‌های بد را تغییر موارد اشتباه به روش اشتباه می‌داند. از آن گذشته، عادت‌های بد را باید با عادت‌های خوب جایگزین کرد که به‌دست‌آوردن عادت‌های خوب نیز به‌نظر سخت می‌رسد. اکثر افراد فکر می‌کنند برای تغییر عادت‌هایشان و ایجاد عادت‌های خوب باید کار خاص و سختی انجام دهند؛ درحالی‌که این مسیر نادرستی است. اگر نمی‌توانید عادت‌هایتان را بهتر کنید، مشکل از شما نیست؛ بلکه مشکل از سیستمی است که طبق آن رفتار می‌کنید..

شما با پس‌اندازکردن یک‌شبه پولدار نمی‌شوید؛ اما همین پس‌انداز کوچک اگر به‌طورمداوم و طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، مانند سود سرمایه‌گذاری انباشته می‌شود. درنتیجه، زمانی فرامی‌رسد که می‌بینید به ثروت زیادی دست پیدا کرده‌اید. عادت‌های خوب نیز به‌همین‌شکل عمل می‌کند. بیشتر افراد به‌دنبال گرفتن نتایج سریع از کارهایشان هستند؛ درحالی‌که واقعا این‌طور نیست. هیچ‌کسی نیست که بتواند با کار‌های سریع و در کوتاه‌مدت به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. افزون‌براین، برای رسیدن به نتایج خاص و فوق‌العاده به انجام کار فوق‌العاده نیازی ندارید. کافی است روی همین عادت‌های کوچک و اتمی خودتان تمرکز و آن‌ها را اصلاح کنید. دراین‌صورت، بعد از چند سال تغییر در نتایج کار‌های خود را به‌وضوح می‌بینید.

تغییرات کوچک در ابتدای کار هیچ نتیجه‌ی محسوسی نشان نمی‌دهند و ممکن است افراد ناامید شوند؛ اما پابرجایی این عادت‌های مفید است که بالاخره مانند خورشید به‌آرامی طلوع می‌کند و شما از دیدن این نتایج شگفت‌زده می‌شوید. اگر افراد بدانند تلاش‌هایشان هدر نمی‌رود و ذخیره می‌شود، هیچ‌گاه ناامید نمی‌شوند. متأسفانه این دیدگاه رایجی است که اطرافیان هر شخص موفق، تنها نتیجه‌ی نهایی را می‌بینند و به مسیر طی‌شده برای رسیدن به آن موفقیت توجهی نمی‌کنند. بااین‌حال، خودتان به‌خوبی می‌دانید چه مسیری طی کرده‌اید و کدام عادت‌ها و اصرارورزیدن بر آن‌ها و پابرجاماندنشان باعث شده امروز به این موفقیت خاص برسید.

ایجاد عادت‌های خوب مثل کاشتن بذری کوچک است که در طول زمان و با مراقبت می‌تواند به درختی تنومند تبدیل شود. برعکس، شکستن عادت‌های بد مثل تبرزدن به تنه‌ی درختی تنومند است. این کار بسیار سخت پیش می‌رود؛ اما اگر مداومت کنید، درنهایت درخت را از جا برخواهید کند.

جیمز کلیر در کتاب کاربردی و عمیق خود، سه سطح را در تغییر عادت‌ها توضیح می‌دهد و هر سطح عمیق‌تر از سطح پیشین خود است: ۱. در سطح اول، تعریف اهداف را پیگیری و هدف‌هایتان را تعیین می‌کنید. شما قصد دارید چیز‌هایی را تغییر دهید و کاهش وزن و نوشتن کتاب و امثال این‌ها اهدافتان هستند؛ ۲. سطح دوم تغییر عادت‌ها و سیستم‌های زندگی‌تان است. عادت جدیدی برای ورزش‌کردن و هرکاری که به کار‌های روزمره و تکرار در زندگی‌تان تبدیل بشود، عادتی جدید و سیستمی تازه برای شما است؛ ۳. سطح سوم مربوط‌به هویت است. تصویری که از خودتان دارید، اعتقادات و افکار شما در این سطح قرار می‌گیرد. می‌بینید که تغییر عادت‌ها هر سه سطح را دربر می‌گیرد و تغییر می‌دهد.

معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر
 
هدف اصلی کتاب «عادت‌های اتمی» تمرکز هویتی است که برپایه‌ی عادت‌های فرد به‌وجود می‌آید. با این نگرش، تمرکزتان بر آن هویت و شخصیتی خواهد بود که علاقه‌مندید باشید. پس، باید تصمیم بگیرید می‌خواهید چه کسی باشید و با کمک گام‌های کوچکی که در جهت آن برمی‌دارید، این مسئله را به خودتان اثبات کنید.

پیام اصلی جیمز کلیر برپایه‌ی همان قانون قدیمی اسکینر است که در دهه‌ی ۱۹۳۰ مطرح شد؛ همان قانونی که چارلز داهیگ نیز در کتاب «قدرت عادت» براساس آن شرحی برای چگونگی تغییر عادت‌ها نوشته است. پیش‌تر در مطلب «معرفی کتاب قدرت عادت»، درباره‌ی حلقه‌ی عادت صحبت کردیم. این قانون هسته‌ی اصلی و سنگ‌بنای چگونگی تغییر عادت‌ها و کارکرد آن‌ها است؛ اما به‌تدریج و با پیشرفت علم روان‌شناسی پیشرفت درخورملاحظه‌ای کرده و حالا برای افراد درک‌پذیرتر و کاربردی‌تر است.

جیمز کلیر در کتاب «عادت اتمی»، همان حلقه‌ی عادت را این‌بار در چهار گام ساده و عملی برای انجام‌دادن به خواننده می‌آموزد تا با کمک این گام‌ها، دستورالعملی برای به‌دست‌آوردن عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد دردسترس داشته باشد. این چهار گام ساختار کلی هر عادت است که با آگاه‌شدن از این مراحل، هرکس می‌تواند به‌خوبی کارکرد عادت را درک و دریافت کند. آگاهی به این مراحل سبب می‌شود افراد بتوانند روش درست را برای تغییر عادت‌ها در پیش گیرند. چهار مرحله‌ی ایجاد عادت‌ها عبارت‌اند از: نشانه یا سرنخ، تمایل، پاسخ و پاداش.

درواقع، دلیل موفق‌نشدن افراد در تغییر و بهبود عادت‌ها این نیست که انسان‌ها دوست ندارند تغییر کنند. آن‌ها تغییر را می‌خواهند؛ اما راهی درست و سیستمی پاسخ‌گو برای آن نمی‌شناسند. اگر مسیر مناسبی برای تغییر عادت‌هایتان نداشته باشید، عادت‌های بد بارها‌وبار‌ها تکرار می‌شوند، بدون اینکه بخواهید.

درباره نویسنده
 
معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر

جیمز کلیر، نویسنده و سخنرانی آمریکایی است که کارش بر عادت ها، تصمیم گیری و پیشرفت متداوم متمرکز است. آثار کلیر در نیویورک تایمز، تایم و Entrepreneur مورد استفاده قرار گرفته اند. وبسایت او ماهانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. تیم‌های ورزشی حرفه‌ای در لیگ‌های بسکتبال، راگبی و بیسبال آمریکا از آثار جیمز کلیر استفاده می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین