۱۰ راه مقابله با گرم شدن کره زمین

۱۰ راه مقابله با گرم شدن کره زمین

اگر همه دختر‌ها در دنیا می‎توانستند تا پایان دوره متوسطه به تحصیل ادامه دهند، تفاوت عظیمی در میزان کربن تولید شده ایجاد می‌کرد، چون در طول زمان، این باعث کاهش جمعیت می‌شود.

کد خبر : ۸۹۰۸۹
بازدید : ۱۱۵۱۵
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
ویکتوریا گیل گزارشگر علمی و مت مک‌گراث گزارشگر محیط زیست

ویکتوریا گیل گزارشگر علمی و مت مک‌گراث گزارشگر محیط زیست از صد راه حل ارائه‌شده برای مقابله با گرم شدن کره زمین، ده راه حل را برگزیده‌اند.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۱- به آنچه دور می‌ریزید توجه کنید و اهمیت بدهید
ویکتوریا گیل: برای من، ارزش قائل شدن برای مواد مهم است. در ۲۰ سال آینده، وزن زباله‌ای که در تخلیه‌گاه‌های زباله ریخته می‌شود می‌تواند به بیش از دو میلیارد تن برسد. این‌ها زباله نیستند و مواد مفیدی هستند. به نظر من قیمت‌گذاری بر زباله می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
با این کار در بازار به زباله ارزش داده می‌شود و می‌تواند به چیز‌های مفید تبدیل شود و دوباره به چرخه اقتصاد برگردد.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۲- محافظت از منایع طبیعی کربن
مت مک‌گراث: به نظر من یکی از ساده‌ترین و واضح‌ترین کار‌هایی که باید انجام دهیم، نجات پوده‌زار‌ها (باتلاق) است. پوده‌زار‌ها توده متراکم و مرطوب گیاهان و مواد آلی هستند که ناقص تجزیه شده‌اند. این‌ها بزرگ‌ترین مخازن دی‌اکسیدکربن دنیا هستند که به دلیل کشاورزی در حال خشک شدنند.
راه اینکه پوده‌زار‌ها کربن بیشتری جذب کنند، اضافه کردن آب به آنهاست؛ به همین سادگی. حدود ۱۲ درصد بریتانیا پوده‌زار است. با اضافه کردن آب از سیل جلوگیری می‌شود، باعث حفظ این زمین‎های زیبا می‌شود که زیست‌گاه انواع گونه‌های زیستی هستند و همینطور باعث جذب مقادیر عظیم کربن می‌شوند. نجات باتلاق‌ها کار بسیار ساده‌ای است و راه حلی موثر برای مقابله گرم شدن کره زمین.

ویکتوریا گیل: درباره جنگل‌زدایی زیاد می‌شنویم و اینکه مشکل بزرگی است. از دهه ۱۹۶۰، حدود نیمی از جنگل‌های بارانی حاره‌ای را از دست داده‌ایم. این معضلی برای تنوع زیستی است، چون این جنگل‌ها زیست‌گاه بیشتر گیاهان و جانوران کره زمین هستند. یک مشکل بزرگ دیگر انتشار کربن است، چون این جنگل‌ها کربن را جذب می‌کنند.
راه حل آسان نیست، ولی می‌توان از جنگل‌های باقی مانده محافظت کرد و جنگل‌های تخریب شده را بازیابی کرد و گسترش داد. به همین دلیل باید از تصمیم‌گیرندگان بخواهیم درخت بکارند و مهم‌تر از آن، جنگل‌ها را بازیابی کنند، برای اینکه بکر و پر از گونه‌های گیاهی و جانوری باقی بمانند.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۳- دست دوم بخریم
ویکتوریا گیل: این یکی از موضوع‌های مورد علاقه من است، چون باید اعتراف کنم از خریدن لذت می‌برم. دست دوم بخریم، کم‌تر بخریم، به آنچه می‌خریم خوب فکر کنیم مثل لباس. میلیون‌ها تن لباس سر از تخلیه‌گاه‌های زباله درمی‌آورند و این درست نیست. اگر هنوز لباسی کارآیی دارد، می‌توان آن را به خیریه‌ها داد.
در فروشگاه‌های خیریه می‌توان لوازم عالی پیدا کرد. با دادن آنچه نیاز نداریم به این فروشگاه‌های خیریه و خریدن آنچه لازم داریم از این فروشگاه‌ها و عمر دوباره بخشیدن به آن‌ها به جای دور انداختن، وجدان اجتماعی خود را آسوده‌تر کنید.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۴- از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها جلوگیری کنیم
مت مک‌گراث: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اتلاف انرژی در ساختمان‌هاست. حدود ۴۰ درصد از گاز‌های کربنی که در دنیا منتشر می‌شوند محصول ساخت‌و‌ساز، نگهداری، گرم کردن و زندگی کردن در ساختمان‌ها بویژه ساختمان‌های بزرگ اداری است که بیشتر آن یعنی حدود ۳۰ درصد هدر می‌رود.
این خطایی است که راه حل بسیار ساده‌ای دارد. ما به قوانین سختگیرانه‌تر و اعمال جدی‌تر آن‌ها نیاز داریم و در نظر گرفتن جریمه برای افرادی که انرژی را به این اندازه هدر می‌دهند.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۵- اطلاعات روی برچسب محصولات واضح‌تر شوند
ویکتوریا گیل: چیزی که مرا خیلی ناراحت می‌کند کمبود اطلاعات در سوپرمارکت‌هاست. مواد غذایی که می‌خریم در کشور‌های مختلف دنیا تولید می‌شوند و محل و چگونگی تولید و موادی که در پرورش آن‌ها استفاده شده‌اند بر تمام کره زمین تاثیر می‌گذارند.
به نظر من اگر قوانینی باشند که برچسب محصولات خوراکی باید نشان دهد در کاشت، پرورش، برداشت و حمل و نقل آن‌ها چه اندازه کربن تولید شده، می‌توانیم آگاهانه‌تر تصمیم بگیریم و کار درست‌تری انجام دهیم.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۶- نگذاریم در دنیا دختران ترک تحصیل کنند
مت مک‌گراث: نکته‌ای که به نظر من خیلی مهم است، تحصیل دختران است. اگر همه دختر‌ها در دنیا می‎توانستند تا پایان دوره متوسطه به تحصیل ادامه دهند، تفاوت عظیمی در میزان کربن تولید شده ایجاد می‌کرد، چون در طول زمان، این باعث کاهش جمعیت می‌شود؛ مثلا اگر تا اواسط این قرن حدود ۱.۵ میلیارد نفر کم‌تر به جمعیت اضافه شود، معادل حدود دو سال انتشار جهانی گاز‌های کربنی است. این عمل، تاثیر زیادی روی کره زمین می‌گذارد.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۷- دور ریختن مواد غذایی را کاهش دهیم
ویکتوریا گیل: یک نگرانی عمده من دور ریختن مواد غذایی است. این مشکلی بزرگ است، چون همه غذا‌هایی که تولید می‌شوند باعث تولید گاز‌های کربنی می‌شوند. تخمین زده‌اند که در بریتانیا سالانه ۶.۶ میلیون تن ماده غذایی در خانه‌ها دور ریخته می‌شود.
نباید چنین باشد. به آنچه می‌خرید فکر کنید، برای وعده‌های غذا برنام‌ریزی کنید و کمتر بخرید تا کمتر دور بریزید. اگر دور ریختن غذا را کم کنیم، می‌توانیم تولید مواد غذایی و در نتیجه تولید کربن را کاهش دهیم.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۸- انرژی محلی تولید کنیم
مت مک‌گراث: این یکی از راه حل‌های مورد علاقه من است که شاید کمی کسل‌کننده به نظر بیاید، ولی بسیار مهم است. انرژی محلی در اصل یعنی گروه کوچکی از ساکنان شهرک‌ها و شهر‌ها در سراسر دنیا با کمک یکدیگر برق خود را تولید کنند.
این یک خیلی مهم است و در دنیا هم در حال رشد است. در دانمارک حدود ۸۰ درصد توربین‌های بادی متعلق به مردم محلی است. این یعنی شغل، پول و ارزش در خود جامعه تولید می‌شود و برای خود مردم می‌ماند. این تحولی بزرگ در بریتانیا خواهد بود که قصد دارد در بیست سال آینده تراز تولید گاز‌های گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۹- تغذیه سالم برای کره زمین
ویکتوریا گیل: یکی از راه‌حل‌های مورد علاقه من چیزی به نام تغذیه سالم برای کره زمین است، چون می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که "چه چیز‌هایی را باید یا نباید خورد تا ضرر کمتری برای سلامت کره زمین داشته باشد".

تغذیه روزانه ما باید شامل مقدار مناسبی میوه و سبزی، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های گیاهی و مقدار کمی گوشت و لبنیات باشد و این نوع تغذیه هم برای کره زمین مفید و بسیار پایدارتر است هم برای سلامت ما. براحتی منابع معتبری در اینترنت یافت می‌شوند که ما را برای چنین تغذیه‌ای راهنمایی کند.
۱۰ راه حل مهم برای مقابله با گرم شدن کره زمین
۱۰- مالیات بر کربن وضع شود
مت مک‌گراث: به نظر من یکی از بزرگترین اشکالات این است که متوجه نمی‌شویم کار‌هایی که امروز انجام می‌دهیم در آینده چه تاثیری بر گرم شدن کره زمین دارند و در نهایت نسل‌های آینده هزینه‌اش را می‌پردازند. این یک معضل واقعی است.
چگونه می‌توانیم عوارض کار‌های امروزمان و سوخت‌های فسیلی که می‌سوزانیم را برای آیندگان عادلانه‌تر کنیم؟ به نظر من مهم‌ترین راه حل، قیمت‌گذاشتن بر کربن است. یعنی هزینه کاری را که امروز می‌کنیم خودمان بپردازیم و به حساب مردمان آینده نگذاریم.

به نظر من راه حل اصلی برای مقابله با گرم شدن کره زمین، قیمت گذاشتن برای کربن و اعمال آن است. یکی از آسان‌ترین روش‌ها مثلا وضع مالیات بر کربن است.
یعنی قیمت کالا را میزان کربنی که صرف تولید آن شده تعیین کند. اگر برای تولید چیزی کربن بیشتری منتشر شده، باید برایش پول بیشتری پرداخت. خیلی ساده به نظر می‌رسد، ولی اجرایش بسیار پیچیده است هرچند که موثر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید