برای زیبایی در یائسگی چه کار باید کرد؟

برای زیبایی در یائسگی چه کار باید کرد؟

چهره شاخصی بسیار دقیق برای شناسایی وضعیت سلامتی است. اگر در دوران میانسالی چهره پیر و خسته باشد، به احتمال زیاد بدن نیز در همین وضعیت است. بزرگترین مشکل آن است که تعداد کمی از زنان درحالی قدم به میانسالی می‌گذارند که به لحاظ تغذیه در وضعیت مناسبی هستند.
کد خبر: ۸۹۲۰۱
بازدید : ۹۱۱۲
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
زیبایی صورت در یائسگی

فرادید| بعد از دهه‌های ۳۰ و ۴۰ زنان کم‌کم به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند. تغییرات هورمونی در این دوران باعث می‌شود تغییراتی در چهره ایجاد شود که ممکن است خوشایند زنان نباشد. در این دوران نگاه کردن در آینه با تحلیل‌های سختگیرانه همراه می‌شود و بسیار پیش آمده که زنان با دیدن چین‌وچروک و خطوط ظریفی که به دلیل گذر عمر بر چهره‌شان نقش بسته احساس بدی پیدا کنند.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، این روز‌ها با دیدن این علائم، بسیاری از زنان به سرعت راهی مراکز درمانی می‌شوند تا با تزریق بوتاکس یا انجام جراحی‌های زیبایی همه چیز را درست و عین روز اول کنند. شاید هم به سراغ پزشک بروند و درخواست هورمون‌درمانی بدهند. اما به‌نظر من که متخصص زنان هستم و بیش از ۳ دهه به ده‌ها هزار زن کمک کرده‌ام تا بدون نیاز به تیغ جراحی یا هورمون‌درمانی به استقبال یائسگی بروند، هیچ‌کدام از این موارد ضرورتی ندارد.

 
باید بدانید که چهره شاخصی بسیار دقیق برای شناسایی وضعیت سلامتی است. اگر در دوران میانسالی چهره پیر و خسته باشد، به احتمال زیاد بدن نیز در همین وضعیت است. بزرگترین مشکل آن است که تعداد کمی از زنان درحالی قدم به میانسالی می‌گذارند که به لحاظ تغذیه در وضعیت مناسبی هستند.

سی‌وپنج سالگی به بعد زمانیست که هورمون‌های زنانی به اوج می‌رسد و بسیار مهم است که زنان در این دوران حواسشان به تغییرات چهره‌شان باشد. اگر در این سن هستید و آن چیزی که در آینه می‌بینید مطلوب‌تان نیست نباید تسلیم شوید. به‌جای آن باید سپاسگزار طبیعت باشید که بی‌شمار سرنخ بصری را جلوی چشمان شما قرار داده تا آن‌ها را رمزگشایی کرده و شروع کنید به دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی تا روند پیری را معکوس کنید.

هیچ‌کسی به ما نیاموخته که چطور دوران یائسگی را با کیفیت سپری کنیم. مادران و مادربزرگ‌های ما از یائسگی صحبت نمی‌کردند، چون یائسگی تابو تلقی می‌شد. اما نباید اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند. پس شجاع باشید و به آنچه در سراسر چهره‌تان نوشته شده است دقت کنید. شما با رمزگشایی آنچه چهره‌تان سعی می‌کنید به شما می‌گوید می‌تواند چهره‌ای درخشان و شاد برای خودتان بسازید.

جلوگیری از ریزش مو
مرکبات مصرف کنید تا ریزش مو را کم کنید

یکی از دلایل شایع ریزش مو در زنان پایین بودن سطح فریتین در خون است و برای جبران آن باید مرکبات مصرف کرد که حاوی مقادیر بالای ویتامین سی هستند.

علت: ریزش مو اغلب در مردان دیده می‌شود. اما زنان نیز به خصوص در دوران یائسگی و به دلیل کاهش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون آن را تجربه می‌کنند. این هورمون‌ها درواقع به رشد سریعتر مو و طولانی‌شدن ماندگاری فولیکول‌های مو روی سر کمک می‌کنند.

بعضی از زنان نازک شدن موی سر را در تمام نواحی سر تجربه می‌کنند و برخی ممکن است دچار نوعی ریزش مو به نام آلوپسی آرآتا مواجه شوند که در آن برخی از نواحی سر دچار ریزش می‌شود. این نوع ریزش اغلب به دلیل کمبود سطح فریتین است. فریتین پروتئین خون و حاوی آهن است. اما کمبود بیوتن و ویتامین سی نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

راه‌حل: مرکبات ویتامین سی بدن را تأمین و به جذب آهن کمک می‌کند. زرده تخم‌مرغ، آجیل و غلات نیز بیوتن را تأمین می‌کنند. شما همچنین می‌توانید مکمل‌های مولتی‌ویتامین را مصرف کنید که شامل آهن، بیوتن و ویتامین سی هستند.
پوست شفاف در یائسگی


برگ‌های سبز برای پوستی درخشان

یکی از دلایل رنگ‌پریدگی پوست کم‌خونی است که اغلب زنان به دلیل خونریزی‌های دوران قاعدگی به آن دچار می‌شوند. گیاهخوران نیز ممکن است در معرض کم‌خونی باشند، زیرا در رژیم گیاهخواری مصرف آهن و ویتامین ب‌۱۲ بسیار پایین است.

راه‌حل: آهن و ویتامین ب ۱۲ در محصولات لبنی و گوشتی بسیار زیاد است. گیاهخواران نیز می‌توانند با بالا بردن میزان مصرف سبزیجات، آجیل و دانه‌ها کمبود ب ۱۲ را جبران کنند.

بسیاری از غلات صبحانه با آهن و فولیک اسید غنی شده‌اند. گوشت، تخم‌مرغ و ماهی نیز منابع غنی برای تأمین ب ۱۲ هستند. گیاهخواران می‌توانند از شیرسویای غنی‌شده و مکمل‌های قوی ویتامین بی‌کمپلکس استفاده کنند.

کم کردن چین‌وچروک

علت: کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی مانع از آن می‌شود که بدن پوستی را که دچار آفتاب‌سوختی شده جوان‌سازی و نوسازی کند. سلنیوم یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و چین‌وچروک‌های صورت می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود سلنیوم و روی (زینک) در بدن باشد.

راه‌حل: تحقیقاتی که در ژاپن انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ایزوفلاون می‌تواند عمق چین‌وچروک‌های صورت را کم کند. ایزوفلاون گروهی از مواد شیمیایی گیاه-پایه به نام فیتواستروژن‌ها هستند. این مواد شیمیایی شبیه هورمون استروژن زنانه عمل می‌کنند. محصولاتی که با سویا درست می‌شوند مقادیر بسیار زیادی از این ماده را به صورت طبیعی در خود دارند.

روغن ماهی برای لب‌هایی صاف

علت: در هوای سرد و گرم لب‌ها ممکن است ترک بخورند، اما شاید یکی از دلایل لب‌های خشک و ترک‌خورده کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. مه مغزی یکی از جدی‌ترین مشکلات زنان در دوران یائسگی است و اغلب به دلیل کمبود مواد مغذی مهم در بدن رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر هم لب‌های ترک‌خورده دارید و هم احساس سرگیجه می‌کنید ممکن است دلیلش کمبود ویتامین ب‌۱۲ باشد. زبان قرمز و ترک‌خورده نیز یکی دیگر از نشانه‌های کمبود ویتامین ب ۱۲ است.

راه‌حل: ویتامین ب ۱۲ از طریق مصرف گوشت، ماهی سالمون، شیر، پنیر و تخم‌مرغ تأمین می‌شود. گیاهخواران و وگان‌ها می‌توانند از مکمل‌های ب ۱۲ استفاده کنند.

درمان ترک لب با پسته

ترک در گوشه لب‌ها یا چشم‌ها که می‌تواند دردناک شود اغلب به دلیل هوای سرد رخ می‌دهد، اما می‌تواند ناشی از پایین بودن سطح آهن، ویتامین ب ۱۲ و ب ۶ هم باشد. گیاهخواران و زنانی که خونریزی‌های شدید قاعدگی دارند نیز ممکن است در معرض کمبود آهن و ویتامین ب ۱۲ باشند.

راه‌حل: مصرف گوشت، افزایش مصرف آجیل و غلات می‌تواند سطح آهن خون را افزایش دهد. یکی از انواع آجیل که آهن بالایی دارد پسته است. در میان غلات نیز عدس آهن بالایی دارد. ویتامین ب را می‌توان در غلات، تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات به وفور پیدا کرد. مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی که حاوی آهن و ویتامین ب باشند نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
درمان جوش صورت

از مصرف قند خودداری کنید

علت: پوست قرمز و چرب به خصوص در اطراف بینی ناشی از هورمون‌هاست. زنان در نزدیکی قاعدگی نیز ممکن است قرمزی و چربی پوست را به دلیل نوسان هورمون‌ها در اطراف بینی و روی گونه‌ها تجربه کنند.

راه‌حل: برای مقابله با نوسان هورمونی بدن نیاز به یک رژیم غذایی مناسب دارد. هر چه افراد در رژیم غذایی روزانه کربوهیدرات تصفیه‌شده مانند نان سفید و شکر کمتر استفاده کنند و درعوض میوه تازه و سبزیجات را به ۶ واحد در روز افزایش دهند، برای در حالت تعادل نگه‌داشتن هورمون‌ها مفیدتر خواهد بود.

جوش را با آجیل از بین ببرید

علت: فقط نوجوانان نیستند که دچار آکنه و جوش می‌شوند. زنان نیز ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی در دوران میانسالی، استرس دوران میانسالی و کمبود روی جوش بزنند. در بزرگسالی، جوش بیشتر در چانه، گردن و فک ظاهر می‌شود.

راه‌حل: ۱۵ میلی‌گرم مکمل روزانه زینک کمک‌کننده است. دوز‌های بالاتر ممکن است باعث ناراحتی‌های شکمی شود؛ بنابراین مصرف بالاتر باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.
بادام مقادیر بالایی زینک و اسید‌های چرب دارد که می‌توانند باعث بهتر شدن پوست، ناخن و مو شوند.

خشکی پوست را با سیب‌زمینی شیرین رفع کنید

علت: استفاده نکردن از کرم‌های محافظتی و کمبود اسید‌های چرب ضروری باعث خشکی پوست می‌شود. خشکی پوست همچنین می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین آ و ویتامین دی باشد که اولی برای سلامت غشا سلولی و دومی برای محافظت از سلول‌های پوستی در مقابل رادیکال‌های آزاد ضروری است. فقدان استروژن در دوران میانسالی که به دلیل کم شدن فعالیت تخمدان‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به خشکی پوست شود.

راه‌حل: سبزیجات برگ سبز، آجیل، دانه‌ها و روغن ماهی به سلامتی سلول‌ها و نرم شدن پوست کمک می‌کند. بسیاری از مواقع مصرف مکمل اومگا ۳ نیاز است. مصرف ویتامین‌ای موضعی هم مفید است.

ویتامین ای، معروف به رتینول، برای داشتن پوستی سرزنده و جوان ضروری است. جگر، سیب‌زمینی شیرین و پنیر منابعی غنی برای ویتامین‌ای هستند. غذا‌های غنی از ایزوفلاون مانند سویا و بذر کتان نیز برای رفع خشکی پوست مفید است. خشکی پوست همچنین در اثر کمبود آب هم اتفاق می‌افتد. هر روز حداقل ۶ لیوان آب مصرف کنید.

صورت را با سویا لاغر کنید

علت: با بالا رفتن سن، سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند، کاهش سطح استروژن باعث می‌شود بدن نتواند به راحتی غذا‌های فراوری‌شده را هضم کند که این باعث نفخ و افزایش وزن می‌شود. کاهش استروژن باعث شل شدن پوست نیز می‌شود.

راه‌حل: مصرف غذا‌های غنی از ایزوفلاون مانند سویا مغز را فریب می‌دهد تا باور کند چرخه هورمون‌ها در سطح نرمال است. این باعث می‌شود زنان بدون برنامه غذایی خاصی بتوانند وزن کم کنند. علاوه‌بر‌این، ورزش منظم صورت یا تمرین‌های فک می‌تواند به حفظ عضلات صورت کمک کند و ظاهری زیباتر به افراد ببخشد.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین