استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است.

کد خبر : ۸۹۳۶۹
بازدید : ۱۰۴۲۱
بیت کوین؛ ارز دیجیتال
فرادید | امروزه در کنار واحد‌های پولی هر کشور و در بازار ارز و سرمایه گذاری مفهوم جدیدی به نام بیت کوین یا ارز دیجیتال به چشم می‌خورد که اتفاقا در سال‌های گذشته، رشد چشمگیری داشته‌است. خصوصاً با شیوع ویروس کرونا که برخلاف تصور بسیاری از تحلیلگران، نه تنها محبوبیت این ارز کم نشد بلکه زیاد هم شده است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است.

خالق بیت کوین کیست؟

ساتوشی ناکاموتو نامی است که توسط فرد یا افراد ناشناخته‌ای برگزیده شده‌است که بیتکوین را طراحی کرده‌اند. آن‌ها همچنین اولین پایگاه داده بلاک چین را طراحی کردند. آن‌ها تا دسامبر ۲۰۱۰ در حال توسعهٔ بیت‌کوین بودند. ناکاموتو در گزارش بنیاد P۲P ادعا کرد که مردی است که در ژاپن زندگی می‌کند و در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۷۵ متولد شده‌است.

اما گمانه زنی‌ها دربارهٔ هویت واقعی ناکاموتو عمدتاً بر روی تعدادی از کارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی که در ایالات متحده و اروپا زندگی می‌کنند متمرکز شده‌است.

استخراج بیت کوین

از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می‌دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوین‌ها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است.

در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام "زنجیره بلاک" را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنش‌هایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می‌دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید.

اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس‌های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه می‌دهد تا بر ارسال بیت کوین‌ها از آدرس‌های بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند.

علاوه بر این، هر کسی می‌تواند تراکنش‌ها را با استفاده از توان محاسباتی سخت افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت کوین‌هایی را هم به عنوان جایزه بدست آورد. به اینکار اصطلاحاً "استخراج" می‌گویند.

البته برای این که با بررسی اعتبار تراکنش‌ها بتوانید بیت کوین دریافت کنید باید دو شرط را داشته باشید که یکی از آن‌ها نتیجه تلاش شما و دیگری نتیجه شانس است. به این منظور باید اعتبار ۱ مگابایت از تراکنش‌های بیت کوین را تائید کنید و این بخش آسان کار است.

اما بخش دوم که به شانس مربوط است این است که باید نخستین ماینری باشید که پاسخ صحیح یک مسئله عددی را به دست می‌آورید. این فرایند به نام «اثبات انجام کار» (Proof of Work) شناخته می‌شود.
دستگاه استخراج بیت کوین

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

در ابتدای معرفی بیت کوین، افراد مختلف می‌توانستند با یک رایانه معمولی خانگی اقدام به استخراج بلوک‌های بیت کوین بکنند، اما چند سالی است که دیگر این امکان وجود ندارد. دلیل این امر آن است که دشواری استخراج بیت کوین در طی زمان تغییر می‌یابد. برای اطمینان یافتن از روانی کارکرد شبکه بلاکچین و امکان پردازش و تائید تراکنش‌ها، شبکه بیت کوین باید در حدود هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بیت کوین استخراج کند.

با این حال، اگر یک میلیون گره استخراج‌کننده با یکدیگر همکاری کنند تا یک مسئله را حل کنند، بی‌شک این کار را بسیار سریع‌تر از زمانی که یک میلیون رایانه به صورت مستقل از هم روی آن مسئله کار کنند، حل خواهند کرد.

به همین جهت، بیت کوین طوری طراحی شده که دشواری مسئله را پس از هر ۲۰۱۶ بلوک یا تقریباً دو هفته یک بار افزایش دهد. زمانی که توان محاسباتی جمعی بیشتری برای ماین کردن بیت کوین وجود داشته باشد، سطح دشواری ماین کردن افزایش می‌یابد تا نرخ تولید بیت کوین ثابت بماند. توان محاسباتی کمتر موجب می‌شود که دشواری مسائل کاهش یابد.

برای این که درکی از میزان توان محاسباتی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در اوایل معرفی آن در سال ۲۰۰۹ داشته باشید، باید اشاره کنیم که اگر این دشواری در آن زمان برابر با یک بوده باشد، امروز به ۱۳ تریلیون واحد رسیده است.

دستگاه استخراج بیت کوین

دستگاه ماینینگ بیت کوین یک نوع سرمایه گذاری است و به همین دلیل شامل پرداخت هزینه هم می‌شود. هر چه این دستگاه قوی‌تر باشد، مصرف برق بالاتری هم خواهد داشت.

قبل از خریدن دستگاه ماینینگ باید مصرف برق آن را سنجید و میزان سودآوری را محاسبه کرد. توجه به پارامتر‌هایی مانند هزینه تجهیزات، نرخ هش، مصرف برق و قیمت فعلی بیت کوین به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید.

با این حال ماینینگ به کسب و کاری پر سود تبدیل شده است. در حال حاضر افراد زیادی هستند که حاضرند پول خود را صرف بهره برداری از مزارع استخراج بیت کوین کنند.

امروزه با توجه به افزایش شدید سختی شبکه و تقاضای زیاد برای استخراج بیت کوین، سخت‌افزار‌هایی با نام اسیک (ASIC) تولید شده‌اند.

اسیک مخفف اصطلاح مدار‌های مجتمع با کاربرد‌های خاص می‌باشد که صرفاً برای استخراج و تولید بیت کوین طراحی شده‌اند. این اسیک‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه میزان هش پاور یا قدرت هش که تولید می‌کنند، قیمت‌های متفاوتی دارند.
استخراج بیت کوین با موبایل

آیا استخراج بیت کوین با موبایل امکانپذیر است؟

اگر اخبار مربوط به ارز‌های دیجیتال را دنبال می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که اخیراً تلفن همراهی معرفی شده به نام Exodus که با استفاده از آن می‌توان ارز دیجیتال استخراج کرد. البته این ادعایی است که از سوی برند سازنده این تلفن همراه مطرح شده و مشخص نیست تا چه اندازه صحت دارد.

البته نرم‌افزار‌های مختلفی برای تلفن همراه طراحی و ساخته شده‌اند که از طریق آن‌ها می‌توان به استخر ارز‌های دیجیتال پیوست و استخراج را آغاز کرد.

اما برای انجام این کار نیاز به یک سیستم قوی است که توانایی کار در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته را داشته باشد. به همین خاطر نمی‌توان گفت که یک تلفن همراه، هرچقدر هم که توان پردازشی بالایی داشته باشد، بتواند به راحتی وارد چرخه استخراج شده و فرایند ماینینگ را شروع کند؛ بنابراین در صورتی که به دنبال یک روش ساده برای بدست آوردن ارز‌های دیجیتال هستید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید.

استخراج یا خرید بیت کوین؟

به نظرمی رسد انتخاب عاقلانه گزینه دوم یا همان خرید ارز دیجیتال بیت کوین است. علاوه بر تمام مواردی که در خصوص روند استخراج بیان شد، هزینه نگهداری و خنک نگهداشتن دستگاه‌های استخراج، مسئله دیگری است که باید به آن توجه داشت.

قطعاً از چنین دستگاهی نمی‌توان در محیط خانه نگهداری کرد و باید به فکر فضایی مناسب با امنیت بالا برای نگهداری آن‌ها بود. به همین خاطر اگر واقعا خواهان سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتالی هستید به جای آنکه درگیر مشکلات استخراج ارز دیجیتال به فکر خرید بیت کوین از انواع صرافی‌های ارز دیجیتال باشید.

صرافی‌های آنلاین زیادی در ایران در حال خرید و فروش ارز دیجیتال هستند. شما می‌توانید یکی از این صرافی‌ها را انتخاب کرده و بعد از ثبت نام در آنها، با استفاده از ارز به خرید و فروش بیت کوین مشغول شوید. بهتر است که در یک صرافی ایرانی که از طیف گسترده‌ای از ارز‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند عضو شده و برای خرید ارز‌های دیجیتال، به راحتی از ارز ریال استفاده کنید.

در این صورت نه تنها خطر بسته شدن حسابتان وجود ندارد، بلکه با پشتیبانی ایرانی که وجود دارد به راحتی می‌توانید مشکلات احتمالی حساب کاربریتان را رفع کنید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید