اثرات بلندمدت کرونا

اثرات بلندمدت کرونا

۱۳ درصد از مشارکت‌کنندگانی که در هنگام بستری علائم بیماری کلیوی نداشتند در هنگام مرخصی علائمی از بیماری کلیوی را نشان می‌دادند.

کد خبر : ۸۹۳۸۱
بازدید : ۱۱۶۲۴
علائم کرونا بعد از 6 ماه
فرادید | یک مطالعه جدید که در چین انجام شده است نشان می‌دهد، اکثر بیمارانی که به دلیل بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شدند هنوز بعد از ۶ ماه از علائم متنوع این بیماری شامل خستگی مفرط و مشکلات خواب رنج می‌برند.

فرادید به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، این مطالعه که بروی ۱۷۰۰ بیمار در شهر ووهان چین - کانون اصلی شیوع بیماری کووید ۱۹-- انجام شده است نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از بیماران هنوز بعد از ۶ ماه حداقل یکی از علائم بیماری را دارند.

بیشتر بخوانید:

این یافته‌ها نشان می‌دهد حتی افرادی که از بیماری کووید ۱۹ بهبود پیدا می‌کنند همچنان ممکن است گرفتار اثرات بلندمدت این بیماری که تاکنون ۹۰ میلیون نفر را در سراسر جهان دچار کرده است، باشند.

این مطالعه بزرگترین مطالعه‌ایست که تاکنون انجام شده و نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده است. محققان این پژوهش دریافتند که خستگی مفرط و مشکلات بی‌خوابی شایع‌ترین علائم پساکووید ۱۹ در بیماران بهبودیافته بود و به ترتیب بین ۶۳ تا ۲۶ درصد از بیماران همچنان بعد از ۶ ماه این دو علامت را داشتند.

این بیماری همچنین می‌تواند مشکلات روانی بلندمدت به جای بگذارد. نتایج این پژوهش نشان داد که اضطراب و افسردگی در ۲۳ درصد از بیماران شایع بود. بیمارانی که با شدت بیشتری بیمار شده بودند همچنان علائم آسیب ریوی را بعد از ۶ ماه در تصاویر رادیولوژی نشان می‌دادند.
اثرات بلندمدت کرونا

دکتر بین کائو از بیمارستان دوستی چین و ژاپن و دانشگاه پزشکی پایتخت، می‌گوید: «ازآنجاییکه کووید ۱۹ یک بیماری جدید است ما همچنان مشغول شناسایی اثرات بلندمدت آن هستیم. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که اغلب بیماران بعد از مرخصی از بیمارستان تا مدت‌ها حداقل با یکی از علائم این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که اهمیت مراقبت‌های پس از مرخصی از بیمارستان را خصوصاً در قبال آن بیمارانی که به شدیدترین شکل ممکن گرفتار شده‌اند، نشان می‌دهد. این مطالعات همچنین اهمیت انجام مطالعات دنباله‌دار را برای شناسایی طیف کامل اثرات کووید ۱۹ بروی افراد نشان می‌دهد.»

اثرات بلندمدت کووید ۱۹

دانشمندان در سراسر جهان در حال شناسایی اثرات بلندمدت ویروس کرونا هستند که به اصطلاح از آن به عنوان علائم «کووید طولانی» یاد می‌شود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا خستگی مفرط، تنگی نفس، سرفه، درد مفاصل و درد در قفسه سینه را به عنوان شایع‌ترین علائم کووید طولانی فهرست کرده است. بقیه علائم کووید طولانی شامل مشکل در فکر کردن و تمرکز مانند «مه مغزی»، افسردگی و سردرد است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا می‌گوید: «درحالیکه اکثر بیماران بعد از بهبودی به زندگی عادی برمی‌گردند، برخی از بیماران علائم بیماری را حداقل برای چند هفته بعد از مرخصی از بیمارستان دارند. حتی افرادی که بستری نشده، اما بیماری خفیف داشته‌اند هم ممکن است علائم طولانی‌مدت کووید را تجربه کنند.»

مطالعه‌ای که در ماه آگوست منتشر شد دریافت ۱۰ درصد از بیماران حداقل تا ۱۲ هفته بعد از بیماری همچنان علائم بیماری را داشتند. اما مطالعه‌ای که اخیراً در چین انجام شده بزرگترین مطالعه در نوع خود است که اثرات بلندمدت بیماری را بروی بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده‌اند مطالعه کرده است.

میانگین سنی بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند ۵۷ سال بود که همگی بین ۷ ژانویه تا ۲۹ مه ۲۰۲۰ از بیمارستان ووهان مرخص شدند. به غیر از بیمارانی که در این مدت در اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، بیمارانی که به دلایل مشکلات شدید جسمانی و روانی قادر به مشارکت در این پژوهش نبودند و آن‌هایی که تمایلی به شرکت در پژوهش نداشتند، بقیه بیماران که ۷۰ درصد از کل بیماران را تشکیل می‌داد، مورد مطالعه قرار گرفتند.

همه مشارکت‌کنندگان به پرسشنامه‌هاییکه علائم بیماران را ارزیابی می‌کرد پاسخ دادند. آن‌ها همچنین توسط پزشکان معاینه شدند و آزمایش‌هایی مانند پیاده‌روی ۶‌دقیقه‌ای و آزمایش خون دادند. غیرمنتظره بود، اما ۱۳ درصد از مشارکت‌کنندگانی که در هنگام بستری علائم بیماری کلیوی نداشتند در هنگام مرخصی علائمی از بیماری کلیوی را نشان می‌دادند.

البته تیمی از محققان در موسسه تحقیقات دارویی برگامو در ایتالیا که در این پژوهش مشارکت نداشتند، نظرشان را درباره این پژوهش درج کرده و گفته‌اند نتایج این پژوهش باید «با احتیاط تفسیر شود»، زیرا در نحوه اندازه‌گیری محدودیت‌هایی وجود داشته است.

اما، سایر یافته‌ها مانند خستگی مفرط، مشکلات بی‌خوابی و اضطراب یا افسردگی با یافته‌های مطالعات پیشین درباره علائم کووید طولانی مطابقت دارد. تحقیقی که بروی نجات‌یافتگان بیماری سارس انجام شد نیز نشان داد ۴۰ درصد از بهبودیافتگان همچنان بعد از ۳ سال از خستگی مفرط رنج می‌برند. تحقیق دیگری نشان داد که ۳۸ درصد از بهبودیافتگان سارس علائمی از صدمات ریوی را ۱۵ سال بعد از بهبود نشان می‌دهند.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید