زمین تندتر می‌چرخد؛ باید یک ثانیه از زمان کم کنیم!

زمین تندتر می‌چرخد؛ باید یک ثانیه از زمان کم کنیم!

دانشمندان یک مشاهدۀ شگفت‌انگیز انجام دادند: «چرخش زمین به دور محور خود شتاب گرفته است.»

کد خبر : ۸۹۶۷۴
بازدید : ۱۰۲۲۱
چرخش زمین
فرادید | حرکت وضعی زمین نام چرخشی است که سیارهٔ زمین به دور خود انجام می‌دهد. دانشمندان زیادی در قرن‌ها پیش و تا به الان این چرخش را تایید کردند و چرخش زمین از غرب به شرق است. اگر از سمت ستارهٔ قطبی به زمین نگاه کنیم، زمین خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور خود دوران می‌کند. بین دو نقطهٔ قطب شمال و قطب جنوب امتداد دارد.

به گزارش فرادید؛ دانشمندان یک مشاهدۀ شگفت‌انگیز انجام دادند: «چرخش زمین به دور محور خود شتاب گرفته است.» در حالی که بسیاری از مردم جهان با توجه به وقایع ناگوار سال ۲۰۲۰ انتظار داشتند این سال هر چه زودتر تمام شود، اکنون دانشمندان می‌گویند کره زمین نیز در این عجله سهیم بوده و سال گذشته را سریع‌تر از حالت عادی چرخیده است، رخدادی که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.

سرعت چرخش زمین

یک چرخش به دور محور زمین معادل ۲۴ ساعت یا تقریباً ۸۶۴۰۰ ثانیه است. در حالی که این دوره علی‌رغم تغییرات ناشی از حرکت هسته‌ی گداخته‌ی زمین یا آب و هوای زمین تا حد زیادی ثابت بوده، اما چرخش شتابان آن ممکن است ما را مجبور کند که «یک ثانیه» را از کل سال حذف کنیم.

به عبارت دیگر، برای اولین‌بار ممکن است نیاز به کاهش یک ثانیه از سال داشته باشیم، زیرا زمین با سرعت بیشتری می‌چرخد. همانطور که زمان و تاریخ نشان می‌دهد، کوتاه‌ترین روزی که با استفاده از ساعت‌های اتمی ثبت شده، ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۲۰ بود که ۱.۴۶۰۲ میلی‌ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامد. رکورد قبلی در ۵ ژوئیه ۲۰۰۵ اندازه‌گیری شد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است سال ۲۰۲۱ با اختلاف بسیار کمی، کوتاه‌ترین سال در دهه‌های اخیر باشد. به منظور همگام‌سازی مجدد ساعت‌ها، دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که ما "یک ثانیه کامل" را از یک روز کاهش دهیم که «یک ثانیه جهش منفی» نامیده می‌شود. این اولین‌باری است که یک ثانیه کسر می‌شود. ۲۷ ثانیه جهشی گذشته مثبت بوده است، روندی که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد که با توجه به زمان و تاریخ، به این معناست که یک ثانیه اضافه شده است.
کوتاه ترین سال

در حالی که هنوز علت دقیق این رویداد به طور کامل مشخص نیست، دانشمندان در گذشته اظهار داشتند که سرعت چرخش بیشتر ممکن است به گرم شدن کره زمین ارتباط داشته باشد، زیرا ذوب شدن یخچال‌های طبیعی می‌تواند بر توزیع جرم سیاره یا فرآیند‌های زمین‌شناسی در زیر سطح تأثیر بگذارد. همچنین سرعت چرخش زمین می‌تواند به دلیل جریان هسته مذاب داخل، تغییر فاصله زمین و ماه، شرایط آب و هوایی و الگو‌های اقیانوسی نیز تغییر کند.

بدون در نظر گرفتن علت، عمل سادۀ حذف یک ثانیه از یک روز می‌تواند پیامد‌های فاجعه‌باری برای فناوری‌های مدرن داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از دانشمندان خواستار تغییر زمان خورشیدی به زمان اتمی بین‌المللی هستند که مبتنی بر شبکه بین‌المللی ساعت‌های اتمی همگام است.
حذف یک ثانیه در روز

از زمانی که ساعت‌های اتمی به طور گسترده در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نگهبانان ساعت زمین مجبور بوده‌اند گاهی "ثانیه جهشی" را به آن‌ها اضافه کنند تا بتوانند آن‌ها را با زمان خورشیدی هماهنگ کنند. زمان خورشیدی با توجه به موقعیت زمین در ارتباط با خورشید، ماه و ستارگان تعیین می‌شود.

یک ثانیه توسط ساعت‌های اتمی به عنوان ۹ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۷۷۰ دوره تابش ساطع شده از یک اتم سزیم-۱۳۳ در انتقال بین دو سطح حالت پایه خود تعریف می‌شود.

طی ۵۰ سال گذشته، کره زمین برای انجام یک چرخش حول محور خود، کمی بیش از ۲۴ ساعت یا ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه زمان صرف کرده است و به همین دلیل، از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۲۷ "ثانیه جهشی" به ساعت‌های اتمی اضافه شده است.

ثانیه‌های جهشی معمولاً در تاریخ ۳۰ ژوئن یا ۳۱ دسامبر به ۲۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه ساعت هماهنگ جهانی (UTC) اضافه می‌شوند. ثانیه‌های جهشی در تاریخ ۳۰ ژوئن در دو سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ به ساعت هماهنگ جهانی اضافه شدند و آخرین باری که "ثانیه جهشی" به آن اضافه شد شب سال نو ۲۰۱۶ بود که ساعت‌های جهانی برای یک ثانیه متوقف شدند. ثانیه‌های جهشی به طور همزمان در سراسر جهان اضافه می‌شوند.
ثانیه جهشی

سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ سال بسیار عجیبی بود و پس از آن اتفاق عجیبی شروع به رخ دادن کرد و اینکه چرخش زمین همانطور که در طول قرن گذشته اتفاق افتاده است، به جای کند شدن شدت گرفت. اکنون انجام یک چرخش کامل زمین به دور خودش کمی کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد و نگهبانان ساعت در سرویس بین‌المللی چرخش زمین و سیستم‌های مرجع مستقر در پاریس (IERS) با این تصمیم مواجه شدند که یک ثانیه جهشی منفی را به ساعت اضافه کنند، کاری که تاکنون هرگز انجام نشده است.

تغییر ناشی از چرخش سریع‌تر زمین در اواسط سال ۲۰۲۰ و در ماه ژوئیه اتفاق افتاد. روز ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ با ۱.۴۶۰۲ میلی ثانیه کوتاه‌تر از ۲۴ ساعت کامل، کوتاه‌ترین روز ثبت شده بود. در حقیقت، ۲۸ روز در سال ۲۰۲۰ رکورد کوتاه‌ترین روز را ثبت کردند و هر کدام یکی پس از دیگری از رکوردداران قبلی که در سال ۲۰۰۵ رخ داده بودند، پیشی گرفتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید