اوج کارایی مغز در چه سنی است؟

اوج کارایی مغز در چه سنی است؟

یافته‌ها نشان می‌داد کارایی مغزی اغلب ورزشکاران تا سن ۲۰ سالگی به سرعت رشد می‌کند، سپس روند رشد آهسته می‌شود تا سرانجام در ۳۵ سالگی به اوج کارآیی می‌رسد.

کد خبر : ۹۰۲۳۳
بازدید : ۱۴۵۱۸
مغز انسان

تیمی مرکب از سه موسسه دانشگاهی در اروپا طی تحقیقی سن اوج کارآیی مغز را دریافته‌اند. بنابر نتایج این پژوهش، توانایی‌های رفتاری مغز انسان در ۳۵ سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس از سن ۴۵ سالگی افت می‌کند.

دانشمندان از سه موسسه پلی‌تکنیک پاریس، دانشگاه اراسموس روتردام و دانشگاه ماکسیمیلانس مونیخ در این تحقیق برای دریافتن سن بهینه مغز عملکرد ۲۴ هزار شطرنج‌باز حرفه‌ای را در ۱۲۵ سال (از ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۴) مورد بررسی قرار دادند.

در این روش جدید پژوهشگران با کمک محاسبات کامپیوتری، بر حرکات شطرنج‌بازان تمرکز کردند. به این معنی که عملکرد بازیکنان حرفه‌ای را در طول بازی زیر نظر گرفتند و هر حرکت آنان را با حرکتی که کامپیوتر می‌گفت بهترین حرکت موجود است مقایسه کردند. سپس این عملکرد را در طول سالیان فعالیت ورزشکار مورد تحلیل قرار دادند.

یافته‌ها نشان می‌داد کارایی مغزی اغلب ورزشکاران تا سن ۲۰ سالگی به سرعت رشد می‌کند، سپس روند رشد آهسته می‌شود تا سرانجام در ۳۵ سالگی به اوج کارآیی می‌رسد. محققان می‌گویند بیشتر شطرنج‌بازان توانسته‌اند کارآیی مغزی حداکثری خود را برای یک بازه زمانی ده‌ساله حفظ کنند، اما پس از ۴۵ سالگی این توانایی به تدریج رو به زوال گذاشته است.

پیشتر تحقیقات نشان داده بود که مهارت‌های شناختی در اکثر افراد از حدود میانسالی شروع به کاهش می‌کند و این روند در بقیه عمر فرد ادامه می‌یابد. نتایج پژوهش جدید در نشریه «آکادمی ملی علوم» آمریکا منتشر شده است.
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید