ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ

ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ

مطالعه جو مریخ و سیستم اقلیمی این سیاره محور ماموریت کاوشگر امید است و انتظار می‌رود تصاویر زیادی از مریخ به زمین ارسال کند.

کد خبر : ۹۰۶۰۸
بازدید : ۹۵۹۵
مریخ
اولین عکس ارسالی "کاوشگر" امید از مریخ

کاوشگر امل (امید) امارات متحده عربی اولین عکسی را که از سیاره مریخ گرفته، به زمین فرستاد. این کاوشگر که سه‌شنبه هفته گذشته وارد مدار مریخ شد، اولین ماموریت فضایی کشوری از جهان عرب است.

کاوشگر "امید" که هفت ماه پیش از ژاپن به فضا پرتاب شد بعد از طی سفر ۵۰۰ میلیون کیلومتری در مدار مریخ قرار گرفت تا درباره سیاره سرخ تحقیق کند.

مطالعه جو مریخ و سیستم اقلیمی این سیاره محور ماموریت این کاوشگر است و انتظار می‌رود تصاویر زیادی از مریخ به زمین ارسال کند. اولین عکس ارسالی "امید" یک روز بعد از قرار گرفتن این کاوشگر در مدار و از فاصله ۲۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتری سطح سیاره مریخ گرفته شده است.
مأموریت امارات در مدار مریخ

در عکس چه می‌بینیم؟

قطب شمال مریخ سمت چپ بالای تصویر (بالای صفحه) دیده می‌شود. در مرکز عکس درست روی خط تلاقی شب و روز، کوه المپوس (المپ)، بزرگترین آتشفشان کل منظومه شمسی، قابل رویت است. سمت راست آن سه آتش‌فشان هم‌خط دیده می‌شوند که آسکریوس، پاوونیس و آریسیا نام دارند.

دره ژرف و وسیع مارینر هم در لبه سمت راست مریخ در این تصویر دیده می‌شود که بخشی از آن زیر ابر قرار گرفته است.

توییتر رسمی ماموریت کاوشگر امید، توییت محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی را بازنشر کرده که در آن نوشته است: "ارسال اولین تصویر کاوشگر امل لحظه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ ماست و نشانگر پیوستن امارات به کشور‌های پیشرفته‌ای که در اکتشافات فضایی حضور دارند. امیدواریم این ماموریت به کشف‌های تازه‌ای از مریخ منجر شود که بشریت از آن سود ببرد. "

امارات اولین بار در سال ۲۰۱۴ برنامه‌های فضایی خود برای رسیدن به مریخ را اعلام کرد. کاوشگر ۱۳۵۰ کیلوگرمی "امید" با راکت H-۲ A به فضا پرتاب شد و برای خروج از جو زمین و سفر ۵۰۰ میلیون کیلومتری خود به سرعتی معادل ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت رسید.

تنها آمریکا، روسیه، اروپا و هند چنین پروژه‌ای را با موفقیت انجام داده‌اند. کاوشگر "امید" در امارات و زیر نظر کارشناسان آمریکایی طی شش سال تولید و آماده پرتاب شد. این پروژه یکی از برنامه‌هایی است که دولت امارات می‌گوید با هدف دور کردن این کشور از وابستگی به نفت و گاز، و تحقق آینده‌ای بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان در دست دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید