شخصیت دلفین‌ها، شبیه انسان است

شخصیت دلفین‌ها، شبیه انسان است

استدلال ما این بود که اگر عاملی، چون هوش و زندگی گروهی در شخصیت انسان نقش دارند، دلفین‌ها هم باید ویژگی‌های شخصیتی مشابه نخستی‌سانان داشته باشند.

کد خبر : ۹۰۷۹۴
بازدید : ۹۹۵۳
دلفین ها باهوشند
روشن است که دلفین‌ها مانند انسان باهوش و اجتماعی‌اند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دلفین‌ها ویژگی‌های شخصیتی مشابه انسان‌ها و «نخستی‌سانان» دارند، گرچه در محیط کاملا متفاوتی تحول پیدا کرده‌اند.

این پروژه که ۱۳۴ دلفین پوزه‌دراز محبوس در سراسر جهان را بررسی کرده است، به دانشمندان کمک می‌کند که بفهمند چطور ویژگی‌های شخصیتی انسان به طور مستقل تحول یافته است.

این پژوهش نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی مشترک میان انسان‌ها و دلفین‌ها، به‌خصوص شامل کنجکاوی و خوی اجتماعی است. دلفین‌ها در محیطی کاملا متفاوت از نخستی‌سانان و آخرین نیای مشترکشان در حدود ۹۵ میلیون سال پیش تحول یافتند.
بلیک مورتون، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: «دلفین‌ها مانند نخستی‌سانان مغز‌هایی دارند که بسیار بزرگ‌تر از اندازه‌ای است که بدنشان برای کارکرد معمولی نیاز دارد. این اضافه وزن مغز، اساسا آن‌ها را هوشمندتر می‌کند و گونه‌های هوشمندتر، اغلب خیلی کنجکاوند.»

دکتر مورتون که استاد روان‌شناسی دانشگاه هال است، به آسوشیتدپرس گفت که گروه او دلفین‌ها را به این دلیل برگزیدند که مانند نخستی‌سانان، جانوران هوشمندی هستند که در گروه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند، ولی از بسیاری جهات متفاوتند.
او گفت در یک طرح پذیرفته شده، پنج ویژگی برای شخصیت انسانی تعیین می‌شود: ذهن باز، آگاهی، برونگرایی، همگرایی و حس عصبی. این ویژگی‌ها فارغ از محیط، در همه انسان‌ها تکرار شده‌اند.

دکتر مورتون گفت: «دانشمندان هنوز کاملا نمی‌دانند چرا رفتار ما به این پنج ویژگی بستگی دارد؛ بنابراین یک راه‌حل، مقایسه خود با سایر جانوران، بررسی ویژگی‌های مشترک و دلایل آن‌ها است. بیشتر مطالعات روی نخستی‌سانان انجام شده‌اند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم راه متفاوتی برویم و دلفین‌ها را مطالعه کنیم.»

دکتر مورتون افزود: «استدلال ما این بود که اگر عاملی، چون هوش و زندگی گروهی در شخصیت ما نقش دارند، دلفین‌ها هم باید ویژگی‌های شخصیتی مشابه نخستی‌سانان داشته باشند.»

او گفت: «مدتی است که می‌دانیم دلفین‌ها از جهات دیگر هم به ما شبیه‌اند؛ مثلا وقتی تصویرشان را در تلویزیون می‌بینیم، روشن است که باهوش و اجتماعی‌اند. همین خصلت‌ها در رفتار ما هم وجود دارد، اما مهمتر این که شخصیت آن‌ها هم از جهاتی شبیه ما است.»

دکتر مورتون افزود: «نمی‌خواهم تفسیر نادرستی صورت گیرد و بگویند که دلفین‌ها هم دقیقا ویژگی‌های شخصیتی ما را دارند، که البته ندارند. فقط می‌گویم که ویژگی‌های شخصیتی، مشابه‌اند.»

پدیدآورندگان این گزارش، برای تحقیق خود اطلاعات مربوط به ۵۶ دلفین نر و ۷۸ دلفین ماده در مراکز نگهداری دلفین‌ها درهشت کشور را گرد آوردند و شخصیت هر دلفین را بر اساس پرسشنامه‌های کارکنان این مراکز، ارزیابی کردند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید