روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار

روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار

در عصر حاضر کسی کم و بیش دچار این معضل است که نمیتواند بر روی کارهایی که انجام میدهد تمرکز کند. اما روش‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها، شما تمرکز کردن را می‌آموزید و میتوانید در کارهایتان به موفقیت برسید.
کد خبر: ۹۱۶۵۴
بازدید : ۶۷۹۹
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
فرادید| بس‌شک برای شما هم پیش آمده که وقتی تصمیم می‌گیرید کاری را انجام بدهید، هرچقدر تلاش می‌کنید نمی‌توانید تمرکز کنید. مدام حواس‌تان پرت می‌شود، ذهنتان منحرف می‌شود و هزار و یک فکر و درگیری ذهنی دیگر به سراغتان می‌آید که شما را از انجام دادن کارتان باز می‌دارد و اولویت‌بندی‌هایتان را به هم می‌ریزد. این یکی از بارزترین خصوصیات زندگی در عصر حاضر است. هرکسی کم و بیش دچار این معضل است. اما روش‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها، شما تمرکز کردن را می‌آموزید و میتوانید در کارهایتان به موفقیت برسید.

این روش‌ها متفاوت و زیادند. در این مطلب به تعدادی از این روش‌ها میپردازیم. با ما همراه باشید.

✓ هرگونه حواس پرتی را از خود دور کنید
 
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
تلفن خود را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش کرده و از شبکه‌های اجتماعی خارج شوید. هرچه حواس پرتی شما کمتر باشد، تمرکز آسان‌تر خواهد بود.

• اگر می‌خواهید از رایانه خود برای کار استفاده کنید، اما به جای آن در اینترنت گشت و گذار می‌کنید. برای جلوگیری از انجام این کار اگر به اینترنت در حین کار نیاز ندارید سعی کنید وای‌فای خود را خاموش کنید یا از افزونه‌هایی استفاده کنید که دسترسی شما را به سایت‌های مختلف محدود کند.

✓ استراحت کنید
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
به نظر غیراخلاقی می‌رسد، اما وقفه بسیار مفید است. یادآوری را روی تلفن یا لپ تاپ خود تنظیم کنید و سعی کنید هر ۵۰ تا ۶۰ دقیقه استراحت کوتاهی کنید.

• هر وقت استراحت می‌کنید مجبور نیستید از صندلی خود بلند شوید و از صندلی بیرون بیایید. مرور ساده رسانه‌های اجتماعی یا دیدن یک فیلم کوتاه می‌تواند برای مغز شما یک استراحت باشد.

• استراحت و ایجاد وقفه بین کار می‌تواند به شما کمک کند انرژی خود را تجدید کرده و با ایده‌های تازه بازگردید.

لیست کار‌هایی که باید انجام شود را تهیه کنید
دیدن لیست کار‌هایی که دارید روی کاغذ می‌تواند آن را ملموس کند. لیستی ساده از تمام کار‌هایی که برای انجام آن روز به آن نیاز دارید را بنویسید و سپس هر کدام را که انجام دادید، خط بزنید.
• دیدن لیست کار‌هایی که انجام شده است و خط خورده است، می‌تواند به مغز یک انرژی مضاعف و به شما انگیزه برای ادامه کار دهد.
• اگر نمی‌خواهید میز خود را با تکه‌های کاغذ شلوغ کنید، به جای آن از تلفن یا رایانه خود استفاده کنید.

✓ وقت خود را به کار‌های کوچکتر تقسیم کنید
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
شروع یک لیست بزرگ برای انجام کار‌ها می‌تواند ترسناک باشد. سعی کنید برای هر ساعت به طور جداگانه برنامه ریزی کنید تا واقعاً احساس کنید کارهایتان تمام شده است.

• به عنوان مثال، می‌توانید یک ساعت پیش رو را چنین برنامه‌ریزی کنید؛ به مدت ۱۵ دقیقه به ایمیل‌ها پاسخ دهید، اولین پیش نویس را به مدت ۲۰ دقیقه بنویسید، و سپس پیش نویس خود را برای ۲۵ دقیقه باقیمانده ویرایش کنید.

• می‌توانید هر کار را به عنوان یک هدف کوچک انجام دهید که باید در طول ساعت انجام شود.
• سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یادداشت کنید که چه کار‌هایی را انجام می‌دهید تا بتوانید میزان بهره‌وری خود را ببینید.

✓ برای شروع، چند کار ساده انجام دهید
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
اگر واقعاً در تلاش برای انجام کار‌ها هستید، کار‌های سخت را بعدا انجام دهید. چند کار ساده را انتخاب کنید که می‌توانید به سرعت انجام دهید، سپس آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از رفتن به سراغ کار‌های سخت، آن‌ها را انجام دهید.

• این به شما کمک می‌کند مغز خود را در «حالت کار» قرار دهید.

• خیلی طولانی به کار‌های آسان نپردازید! بعد از حدود ۱ ساعت، به سراغ کار‌هایی بروید که باید حتما آن‌ها را انجام دهید.

✓ سعی کنید هم زمان چندین کار انجام ندهید
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کار
اگرچه به نظر می‌رسد یک روش آسان برای انجام کار‌ها است، اما ممکن است بهترین بازده را نداشته باشید. در عوض، یک کار را انتخاب کنید که باید روی آن تمرکز کنید تا بتوانید تمام توجه خود را به آن نشان دهید و بهترین تلاش خود را انجام دهید.

• بهتر است یک کار را به بهترین نحو انجام دهید و تمام کنید تا اینکه ۱۰ کار را نیمه تمام و ناقص انجام دهید.

✓ به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید
روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کارموسیقی بدون کلام در واقع می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد. موسیقی کلاسیک یا ساز را امتحان کنید تا مغز شما آرام شود و روی کار خود تمرکز کنید.

• اگر طرفدار موسیقی کلاسیک نیستید، موسیقی الکترونیکی نیز می‌تواند به شما در حفظ تمرکز کمک کند، زیرا معمولاً کلمات زیادی ندارد.

✓ در اوقات فراغت خود ریلکس کنید

اگر تمام ساعات روز را به کار خود سپری کنید، دچار فرسودگی شغلی خواهید شد. هنگامی که کار نمی‌کنید، حتماً به بیرون بروید، مدیتیشن کنید یا اگر شرابطش را دارید کمی دراز بکشید.

• همچنین می‌توانید یوگا را به عنوان راهی آرامش بخش امتحان کنید.

✓ به اندازه کافی بخوابید

وقتی خسته هستید، ذهن شما بیشتر سرگردان می‌شود. سعی کنید هر شب حداقل ۸ ساعت بخوابید تا در روز آرام باشید و آماده باشید.

• سعی کنید زنگ ساعت را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که به موقع بخوابید.

• کم‌خوابی همچنین می‌تواند منجر به ضعف سلامت جسمی و روحی شود، بنابراین به نفع شما است که از خوابیدن لذت ببرید.

✓ هر روز ورزش کنید

اگر در طول روز نمی‌توانید تمرکز کنید. سعی کنید روز خود را با یک پیاده روی طولانی تا رفتن به محل کار یا ورزش در پارک محله خود آغاز کنید، یا اینکه وقت ناهار خود را به یک باشگاه بروید تا کمی ورزش کنید تا بدن خود را کار دهید و ذهن خود را متمرکز کنید.

• یوگا، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و شنا همه از راه‌های بسیار کم تأثیر برای پمپاژ خون هستند.

• لازم نیست هر روز وقت زیادی را برای تمرین صرف کنید، حتی ۲۰ دقیقه ورزش متوسط نیز می‌تواند برای تمرکز و سلامت کلی شما مفید باشد.
برچسب ها: روانشناسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه