پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!

پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!

این بالگرد کوچک ۱.۸ کیلوگرمی به نام "اینجنیوئیتی" بخشی از مریخ نورد پِرسیویِرَنس (پشتکاری) است که بیش از یک ماه پیش در گودالی به نام جِزیرو فرود آمد.

کد خبر : ۹۱۹۹۹
بازدید : ۱۱۶۲۹
بالگرد در مریخ؟!
تصویر تخیلی از پرواز در مریخ


سازمان فضایی آمریکا می‌گوید انتظار دارد اولین هلی‌کوپتری که تاکنون به مریخ منتقل شده است را اوایل آوریل به پرواز در آورد.

این بالگرد کوچک ۱.۸ کیلوگرمی به نام "اینجنیوئیتی" بخشی از مریخ نورد پِرسیویِرَنس (پشتکاری) است که بیش از یک ماه پیش در گودالی به نام جِزیرو فرود آمد.

این دستگاه پرنده یک رشته پرواز‌های کوتاه در هوای رقیق مریخ را امتحان خواهد کرد. ناسا گفته است که یک تکه پارچه به اندازه یک تمبر از بال هواپیمای برادران رایت به این بالگرد چسبانده شده است. این بالگرد درحال حاضر همچنان به مریخ نورد وصل است. در روز‌های پایان هفته پوشش محافظ آن جدا شد و در روز‌های آینده هلی کوپتر زمین گذاشته خواهد شد.

این نقطه در پایان یک "ناحیه پرواز" ۹۰ متری قرار دارد که اینجنیوئیتی احتمالا چندین پرواز آزمایشی در طول آن انجام خواهد داد. همزمان پرسیویرنس سعی خواهد کرد از پرواز‌های این بالگرد عکس یا حتی فیلم بگیرد، که البته دشوار خواهد بود.

اینجنیوئیتی (فکر بکر) بسیار سبک است تا بتواند در اتمسفر رقیق مریخ پرواز کند. این هلی کوپتر مجهز به چهار تیغه فیبر کربنی است که به صورت دو پروانه یک متری که در دو جهت مختلف می‌گردند قرار می‌گیرند. این‌ها با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌گردند که خیلی سریعتر از بالگرد‌های مسافربری در زمین است.
بالگرد در مریخ؟!
تکه کوچکی از پارچه هواپیمای برادران رایت به زیر صفحه خورشیدی بالگرد چسبانده شده است

مهندسان می‌خواهند اولین پرواز این هلی کوپتر ساده باشد به طوری که به ارتفاع سه متری برسد، برای ۳۰ ثانیه در جای خود در آسمان ثابت بماند، دور بزند و بعد بنشیند. اگر این بخش موفق باشد در مرحله بعد پرواز‌های پیچیده‌تر آزمایش خواهد شد.

لوری گِلِیز از مدیران علوم سیاره‌ای ناسا گفت که این بالگرد می‌تواند راه را برای پرواز‌های اکتشافی هموار کند.

"آیا می‌توانیم از جا‌هایی عکس بگیریم که از فضا قابل رویت نیست یا مریخ نورد نمی‌تواند به آن‌ها برسد؟ آیا یک بالگرد می‌تواند پیشاپیش ناحیه اکتشافی را برای مریخ نورد بررسی کند و به تعیین بهترین مسیر و بهترین جای ممکن برای مطالعه کمک کند؟ آیا با داشتن قابلیت پرواز می‌توانیم به ماموریت‌های آینده انسانی کمک کنیم؟ ".

"این‌ها سوالاتی است که جوابشان امروز مشخص نیست، اما نمایش قابلیت‌های فناوری به ما امکان خلاقیت و محک زدن توانایی‌های تازه را می‌دهد. " ناسا ماموریتی به نام "سنجاقک" (Dragonfly) را برای دهه ۲۰۳۰ ا تایید کرده است که از یک پرنده رباتیک برای پرواز بالای سطح تایتان، قمر کیوان، استفاده خواهد کرد.

اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که در دهه ۱۹۸۰ یک وسیله را در آسمان یک سیاره دیگر به پرواز در آورد، زمانی که بالن‌های ویگا در اتمسفر زهره به پرواز درآمدند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید