کشف اَبَرزمینی که دور یک کوتوله قرمز می‌گردد

کشف اَبَرزمینی که دور یک کوتوله قرمز می‌گردد

جرم و دوره گردش آن نشان می‌دهد که این سیاره یک سیاره سنگی است و شعاع آن در حدود ۱.۴ شعاع زمین است؛ مساله‌ای که می‌تواند با مشاهدات آینده ماهواره TESS تایید شود.

کد خبر : ۹۳۱۲۸
بازدید : ۹۸۴۷
یک اَبَرزمین
سیاره تازه کشف شده سه برابر زمین است و هر ۲.۴ روز یک بار به دور ستاره GJ ۷۴۰ می‌گردد

دانشمندان یک اَبَرزمین جدید کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای در فاصله ۳۶ سال نوری از سیاره ما در گردش است. جِرم این سیاره تازه کشف شده سه برابر زمین است و هر ۲.۴ روز یک بار به دور ستاره GJ ۷۴۰ می‌گردد.

دمای ستاره GJ ۷۴۰ به مراتب کمتر از خورشید است و در مقایسه با خورشید، جرم بسیار کمتری هم دارد. دمای سطح آن به چیزی بین ۲۴۰۰ و ۳۷۰۰ کلوین می‌رسد که در حدود ۲۰۰۰ درجه کمتر از دمای خورشید است. ابعاد این ستاره نیز بین ۸ تا ۴۵ درصد خورشید تخمین زده می‌شود.

با در نظر گرفت تخمین دانشمندان مبنی بر آن که هر یک از این ستارگان، میانگین ۲.۵ سیاره با مدار کمتر از ۲۰۰ روز در حال گردش به دور خود دارند، ستاره‌های سردتر مانند این، گزینه‌های مناسبی برای جست‌وجوی سیارات جدید به شمار می‌روند.

بوریا تولدو پادرون، دانشجوی دوره دکتری در انیستیتوی تحقیقات اخترفیزیک (IAC) و نویسنده مقاله‌ای که در ژورنال «اخترشناسی و اخترفیزیک» (Astronomy & Astrophysics) منتشر شده است، می‌گوید: «از نظر کوتاه بودن مدار، این سیاره در بین سیاراتی که به دور این نوع از ستارگان در گردش هستند در جایگاه دوم قرار دارد.
پادرون می‌افزاید: «جست‌وجو به دنبال یافتن سیارات فراخورشیدی جدید پیرامون ستارگان سرد، از طریق اختلاف کم بین جرم سیاره و جرم این ستارگان پیش می‌رود. البته مقصود از اختلاف کمتر، در مقایسه با ستارگان با رده طیف گرمتر است (که شناسایی سیگنال سیارات را ساده‌تر می‌کند) و نیز با در نظر گرفتن تعداد زیاد این نوع ستارگان در کهکشان ما.»

داده‌هایی که محققان گردآوری کرده‌اند، همچنین نشان می‌دهد که سیاره دیگری نیز نزدیک به این سیاره وجود دارد؛ سیاره‌ای تقریبا به اندازه زحل که هر ۹ سال یک بار به دور این ستاره می‌گردد. هرچند، سیگنال‌هایی که دانشمندان دریافت می‌کنند ممکن است ناشی از چرخه مغناطیسی ستاره باشد.
از این رو برای آن که ستاره‌شناسان وجود این سیاره را تایید کنند، به اطلاعات تکمیلی از این دست نیاز است. هونای‌ای گونزالس هرناندز، پژوهشگر و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «دشواری اصلی این روش بازمی‌گردد به فعالیت شدید مغناطیسی این نوع ستارگان.
چیزی که باعث می‌شود سیگنال‌های طیف سنجی تولید شده آن، بسیار به آن دسته از سیگنال‌های تولید شده از سیارات فراخورشیدی شبیه باشند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید