فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN۱۵ پس از چهار بار شکست

ساعاتی قبل در بامداد پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت، فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، که مالک اصلی آن ایلان ماسک است، آزمایش پرتاب به ارتفاع ۱۰ کیلومتری و بازگشت و فرود را با موفقیت انجام داد.
کد خبر :
۹۳۴۹۵
بازدید :
۲۸۴۸

فرادید | فضاپیمای استارشیپ SN ۱۵ متعلق به شرکت اسپیس ایکس که جایگزین نمونه SN ۱۲ شده بود، امروز در پرتاب آزمایشی خود، فرودی موفقیت آمیز داشت.
اسپیس ایکس به دنبال عملیاتی کردن استارشیپ برای حمل مسافر به ماه است و فرود فضانوردان ناسا به سطح ماه در پروژه آرتمیس را بر عهده دارد. همچنین در نگاهی خوشبینانه اسپیس ایکس در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۶ با استارشیپ به مریخ برود. پرتاب امروز به صورت آزمایشی و بدون سرنشین انجام شد.
به گزارش فرادید؛ این اتفاق نقطه عطفی مهم برای شرکت خصوصیِ ایلان ماسک، غول میلیاردرِ فناوری، در توسعه یک وسیله نقلیه قابل حمل با بالابر سنگین قابل استفاده مجدد بود تا در نهایت فضانوردان و محمولههای بزرگ بار را به ماه و مریخ حمل کند.
ساعاتی قبل در بامداد پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت، فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، که مالک اصلی آن آیلان ماسک است، آزمایش پرتاب به ارتفاع ۱۰ کیلومتری و بازگشت و فرود را با موفقیت انجام داد.
استارشیپ SN۱۵ دارای ۳ موتور رپتور بود، اما نسخه نهایی آن با ۶ موتور برای سفر به ماه و مریخ طراحی شده است و توان حمل ۱۰۰ مسافر را دارد. این فضاپیما بر روی راکت قدرتمند Super Heavy سوار میشود که داری ۳۰ موتور رپتور است.اسپیس ایکس به دنبال عملیاتی کردن استارشیپ برای حمل مسافر به ماه است و فرود فضانوردان ناسا به سطح ماه در پروژه آرتمیس را بر عهده دارد. همچنین در نگاهی خوشبینانه اسپیس ایکس در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۶ با استارشیپ به مریخ برود. پرتاب امروز به صورت آزمایشی و بدون سرنشین انجام شد.
به گزارش فرادید؛ این اتفاق نقطه عطفی مهم برای شرکت خصوصیِ ایلان ماسک، غول میلیاردرِ فناوری، در توسعه یک وسیله نقلیه قابل حمل با بالابر سنگین قابل استفاده مجدد بود تا در نهایت فضانوردان و محمولههای بزرگ بار را به ماه و مریخ حمل کند.

استارشیپ از سایت پرتاب SpaceX در بوکا چیکا، تگزاس، در امتداد ساحل استارت زده شد و به حداکثر ارتفاع برنامه ریزی شده خود ۱۰ کیلومتر (۶ مایل) رسید، و سپس قبل از پرواز با دماغه پایین با کنترل آیرودینامیکی به سمت زمین، لحظهای معلق شد.
با نزدیک شدن به زمین، مانور حرکت در حالت عمودی و تحت فشار موشک، یک وسیله نقلیه ۱۶ طبقه و سه موتوره با برخورد ملایم به چرخ دنده فرود خود پایین آمد.
مهندس اصلی ادغام اسپیس ایکس، جان اینسپاسکر، در هنگام اظهار نظر زنده برای پرواز گفت: "ما پایین هستیم، استارشیپ فرود آمده است. "
ویدئوهای فرود نشان میدهد که پس از قطع موتورها شعلههای آتش همچنان در زیر موشک میسوزد، اما یک سیستم مهار آتش خودکار جریان مداوم آب را روی صفحه فرود آموزش میدهد و در نهایت آتش را خاموش میکند.

آزمایش امروز بدون محافظ در شصتمین سالگرد اولین پرواز فضایی با خدمه آمریکایی انجام شد. این موازی تاریخی تصادفی، اما مناسب است، زیرا موفقیت SN ۱۵ یک گام بزرگ رو به جلو در برنامههای اسپیس ایکس برای کمک به گسترش رد پای بشریت تا مرز نهایی است.
فولاد ضد زنگ SN ۱۵ (شماره سریال ۱۵) از سایت آزمایش استارباکس اسپیس ایکس، نزدیک دهکده بوکا چیکا در جنوب تگزاس پرتاب شد. این وسیله نقلیه حدود ۶.۲ مایل (۱۰ کیلومتر) به آسمان صعود کرد، تعدادی مانور را انجام داد و شش دقیقه پس از برخاستن، در برخوردی ایمن، روی بالشتک فرود بتونی تعیین شده خود، پایین آمد.
چهار نمونه قبلی استارشیپ پس از تلاش برای پروازهای مشابه در پنج ماه گذشته، همه تکه تکه شدند و در هر مورد تقریبا به جز «فرود نرم» از هر نقطه عطفی برخوردار بودند.
به نظر میرسید نمونه SN ۱۰ پرتاب موفقی داشته باشد، اما در کمال تعجب اندکی پس از برخاستن از پایگاه، منفجر شد. در آزمایش امروز هم یک آتش سوزی پس از فرود رخ داد، اما جزئی بوده و زود خاموش شد.
در روزهای آینده نسلهای بعدی استارشیپ آزمایش خواهند شد. در نهایت انسان با این فضاپیمای استارشیپ به مریخ سفر خواهد کرد.
تاریخچه اسپیس ایکس

اسپیساکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار پیپل و تسلا موتورز تأسیس شد. زیرا او قصد داشت کارهایی بیشتر از بازنشستگی و کارهای انسان دوستانه با ثروتش بکند؛ همینطور دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا یک فرصت تجاری بود که میتوانست در ایالات متحده آمریکا به بهرهبرداری برسد.
رؤیای او ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود که بتواند بارها به فضا برود و قابل استفاده مجدد باشد. در مارس ۲۰۰۶، ماسک ۱۰۰میلیون دلار از سرمایه خود را روی شرکت سرمایهگذاری کرد.
در ۴ اوت ۲۰۰۸، اسپیساکس سرمایه ۲۰میلیون دلاری از طرف «فاندرس فاند» را قبول کرد. در اوایل ۲۰۱۳ حدود دو سوم شرکت متعلق به مؤسس آن بود و ۷۰میلیون سهم آن به ارزش ۸۷۵میلیون دلار به وسیله سهام اختصاصی بهدست آمده بود؛ که تقریباً تا فوریه ۲۰۱۲، اسپیساکس ۱٬۳بیلیون دلار ارزش داشت. پس از پرواز دراگون سی۲+ در می ۲۰۱۲، ارزش سهام خصوصی شرکت نزدیک به دو برابر شد به مقدار ۲٬۳بیلیون دلار رسید.
در ۲۰۱۲، یک عرضه اولیه سهام (IPO) تا پایان ۲۰۱۳ حدی ممکن بود، اما پس از آن ماسک در ژوئن ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد برای برگزاری هرگونه IPO تا پس از ترابری و اسکان بشر در مریخ و پرواز بهطور منظم به آن، دست نگه دارد.
شرکت رشد بسیاری از زمان تأسیسش در ۲۰۰۲ کردهاست، تعداد کارمندان آن از ۱۶۰ در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۵۰۰ نفر در ژوئیه ۲۰۰۸ و بیش از ۱٬۱۰۰ نفر در ۲۰۱۱، ۱۸۰۰ در اوایل ۲۰۱۲ و ۳۰۰۰ نفر در اوایل ۲۰۱۳ رسید. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، این شرکت به ۳۸۰۰ کارمند و پیمانکار رشد کرده بود. در ژانویه ۲۰۰۵، اسپیساکس ۱۰٪ از سهام اساستیال را خرید.
در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، اسپیساکس گشایش دپارتمان ایمنی فضانورد و تضمین مأموریت را اعلام کرد. شرکت، فضانورد سابق ناسا کن باورساکس را برای نظارت بر این بخش به عنوان معاون رئیس شرکت استخدام کرد. اسپیساکس در واقع یک شرکت ترابری فضایی خصوصی است.
در ۴ اوت ۲۰۰۸، اسپیساکس سرمایه ۲۰میلیون دلاری از طرف «فاندرس فاند» را قبول کرد. در اوایل ۲۰۱۳ حدود دو سوم شرکت متعلق به مؤسس آن بود و ۷۰میلیون سهم آن به ارزش ۸۷۵میلیون دلار به وسیله سهام اختصاصی بهدست آمده بود؛ که تقریباً تا فوریه ۲۰۱۲، اسپیساکس ۱٬۳بیلیون دلار ارزش داشت. پس از پرواز دراگون سی۲+ در می ۲۰۱۲، ارزش سهام خصوصی شرکت نزدیک به دو برابر شد به مقدار ۲٬۳بیلیون دلار رسید.
در ۲۰۱۲، یک عرضه اولیه سهام (IPO) تا پایان ۲۰۱۳ حدی ممکن بود، اما پس از آن ماسک در ژوئن ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد برای برگزاری هرگونه IPO تا پس از ترابری و اسکان بشر در مریخ و پرواز بهطور منظم به آن، دست نگه دارد.
شرکت رشد بسیاری از زمان تأسیسش در ۲۰۰۲ کردهاست، تعداد کارمندان آن از ۱۶۰ در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۵۰۰ نفر در ژوئیه ۲۰۰۸ و بیش از ۱٬۱۰۰ نفر در ۲۰۱۱، ۱۸۰۰ در اوایل ۲۰۱۲ و ۳۰۰۰ نفر در اوایل ۲۰۱۳ رسید. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، این شرکت به ۳۸۰۰ کارمند و پیمانکار رشد کرده بود. در ژانویه ۲۰۰۵، اسپیساکس ۱۰٪ از سهام اساستیال را خرید.
در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، اسپیساکس گشایش دپارتمان ایمنی فضانورد و تضمین مأموریت را اعلام کرد. شرکت، فضانورد سابق ناسا کن باورساکس را برای نظارت بر این بخش به عنوان معاون رئیس شرکت استخدام کرد. اسپیساکس در واقع یک شرکت ترابری فضایی خصوصی است.

ماسک معتقد است هزینه بالای سرویسهای فضایی دیگران به دلیل بوروکراسیهای غیرضروری آنان است. او یکی از ۱۰ هدف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام کردهاست. اسپیساکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به نخستین شرکت خصوصی شد که توانستهاست هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.
برپایهٔ برنامهٔ اسپیساکس، نخستین گروه از انسانها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید. پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یکبار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسانها در مریخ ایجاد خواهد شد.
منابع: Spacex، Reuters
۰