کلیسای تاریخی در مکزیک از زیر آب بیرون آمد

کلیسای تاریخی در مکزیک  از زیر آب بیرون آمد

این کلیسا که روزگاری محل سکونت کشیش و دفتر ثبت احوال وارئال دِ مینا را در خود جای داده بود، ژوئیه سال گذشته و در پی خشکسالی که ذخایر آب کشور را به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال گذشته رساند، دوباره ظاهر شد.

کد خبر : ۹۳۵۳۶
بازدید : ۲۸۶۸۲
کلیسای تاریخی
«معبد باکره دولورس» از زیر دریاچه «پوریسما» در «گواناخواتو» بیرون آمده است

تصاویر خیره‌کننده جدید، یک کلیسای قرن نوزدهم را که بیش از ۴۰ سال پیش زیر دریاچه‌ای در مکزیک ناپدید شد و حالا بر اثر عواقب خشکسالی شدید در منطقه از زیر آب بیرون آمده است، آشکار کرده‌اند.

در این تصاویر، «معبد باکره دولورس» دیده می‌شود که در حال فرو ریختن است و بعد از بیش از چهار دهه، از زیر دریاچه «پوریسما» در «گواناخواتو» بیرون آمده است. این بنا در سال ۱۹۷۹، با ساخت یک سد زیر آب رفت.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مکزیک با خشکسالی مواجه است و کمبود باران در سال ۲۰۲۱، سد‌های این کشور را به زیر ۵۰ درصد ظرفیت رسانده است.

به گزارش «مکزیکو نیوز دیلی»، این کلیسا که روزگاری محل سکونت کشیش و دفتر ثبت احوال «ویا رئال دِ مینا» را در خود جای داده بود، ژوئیه سال گذشته و در پی خشکسالی که ذخایر آب کشور را به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال گذشته رساند، دوباره ظاهر شد.

بنا بر گزارش روزنامه اسپانیایی زبان «میلنیو»، که اولین تصاویر را منتشر کرد، این سد شش سال قبل، به دستور خوزه لوپز پورتیو، رئیس‌جمهور پیشین و در پی شکستن سدی دیگر، به فاصله ۱۵ کیلومتری در شهر ایراتواتا، ساخته شد. دولسه وازکز، مدیر بایگانی شهرداری منطقه، به این روزنامه گفت که این پروژه با مقاومت ساکنان «ال زنگارو» روبه‌رو شد. در زمان ساخت سد، آن‌ها به شهری جدید به همین نام منتقل شدند.

وازکز گفت: «رفت‌و‌آمد به این کلیسا زیادی بود، زیرا هم محل اقامت کشیش بود و هم دفتر ثبت احوال و می‌توانست این قبیل اسناد را صادر کند.
به همین دلیل مکان بسیار مهمی به شمار می‌رفت. بنا بر تاریخ شفاهی، برای ساکنان منطقه، ترک این مکان نه تنها برای خانه‌هایشان که به دلیل تعلق‌خاطری که به این محل داشتند، بسیار سخت بود؛ تعدادی تا جایی که می‌توانستند مقاومت کردند، اما بعد دیدند که آب واقعا دارد کل شهر را می‌پوشاند.»

ساخت سد، یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین، شهر ال زنگارو و کلیسا را که به گفته برخی «منابع مستند» قدمت آن می‌تواند به ۱۰۰ سال پیش تا قرن هجدهم برسد، را زیر آب برد.

کمبود بارندگی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، بلانکا جیمنز سیسنروس، رئیس کمیسیون ملی آب مکزیک، را وادار کرد تا با ادامه خشکسالی در ۷۰ درصد کشور، اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام دهد. او در ماه آوریل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که گواناخواتو، منطقه‌ای که معبد باکره دولورس در آن واقع شده و همین‌طور گررو، میچوآکان و اوآخاکا، جزو آسیب‌دیده‌ترین مناطق این کشور هستند.

به گزارش «مکزیکو دیلی نیوز»، او گفته است بسیاری از سد‌های کشور زیر ۵۰ درصد ظرفیت هستند، یعنی ۲۳ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ و پیش بینی می‌شود که شرایط خشکسالی در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. وازکز گفت که با پسروی آب، نه تنها کلیسا بلکه گنجینه‌هایی دیگری نیز آشکار شدند. وی گفت: «یک چیز‌هایی پیدا کردیم، اما خیلی چیز‌ها قبلا غارت شده‌اند. تصورش را بکنید؛ از سال ۱۹۷۹ تا حالا زمان زیادی داشته‌اند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید