سیگنال رادیویی عجیب سیاره زهره به ما چه می‌گوید؟

سیگنال رادیویی عجیب سیاره زهره به ما چه می‌گوید؟

متخصصان می‌گویند اتمسفر بالایی سیاره زهره که سال گذشته اندازه‌گیری شد، در مقایسه با اندازه‌گیری که پیش از آن انجام شده بود، ۱۰ مرتبه کاهش یافته است.

کد خبر : ۹۳۵۳۸
بازدید : ۲۱۶۵
 سیاره زهره
اتمسفر بالایی سیاره زهره در یک چرخه خورشیدی ۱۱ ساله، تغییرات رازآلودی را پشت سر می‌گذارد


ناسا اعلام کرده که یک سیگنال رادیویی بسامد پایین را در جو سیاره زهره شناسایی کرده است. این سیگنال کشف شده، در جریان پرواز از نزدیک کاوشگر خورشیدی «پارکر» ثبت شد که نخستین بررسی مستقیم از اتمسفر سیاره زهره در ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

به گفته ناسا، این کاوشگر در پرواز خود، از فاصله تنها ۸۳۲ کیلومتری بالای سطح این سیاره سنگی عبور کرده و این سیگنال رادیویی را در آنجا ثبت کرده است.

گلین کالینسون، اخترشناس در مرکز پرواز‌های فضایی گادِرد ناسا، می‌گوید: «من از داشتن داده‌های جدیدی از سیاره زهره بسیار هیجان‌زده بودم.»

ناسا گفته است که این پرواز از نزدیک، در واقع ماه ژوئیه گذشته انجام شده، اما آن‌ها اینک تحلیل‌ها و بررسی‌های خود روی آن داده‌ها را منتشر می‌کنند. از سال ۱۹۹۲ تاکنون، این نخستین باری است که اندازه‌گیری‌های جدیدی روی سیاره زهره انجام می‌شود.

متخصصان می‌گویند اتمسفر بالایی سیاره زهره که سال گذشته اندازه‌گیری شد، در مقایسه با اندازه‌گیری که پیش از آن انجام شده بود، ۱۰ مرتبه کاهش یافته است. ناسا اکنون مطالعه‌ای را منتشر کرده که تأیید می‌کند اتمسفر بالایی این سیاره در یک چرخه خورشیدی ۱۱ ساله، تغییرات رازآلودی را پشت سر می‌گذارد.

دانشمندان می‌گویند که سیاره زهره، مانند زمین، در جو بالایی خود لایه‌ای از گاز دارد که از نظر الکتریکی، باردار است و «یونوسفر» نامیده می‌شود؛ لایه‌ای که به صورت خودبه‌خودی، امواج رادیویی گسیل می‌کند که ممکن است با آشکارسازها، کشف و ردیابی شوند.

زهره و زمین، سیاراتی دوقلو هستند؛ هر دو سنگی و از نظر ساختار و ابعاد به یکدیگر شبیه‌اند، اما زهره بر خلاف زمین، اتسمفری سَمی دارد و سطح آن با دمای ۸۶۴ درجه فارنهایت یا ۴۶۲ سلسیوس، زندگی روی آن را ناممکن می‌کند.
این، سومین پرواز از نزدیکی است که کاوشگر خورشیدی بر فراز سیاره زهره انجام داده است و هر دور گردش پیرامون آن، به منظور نزدیکتر شدن کاوشگر به خورشید، طراحی و برنامه‌ریزی شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید