وانت الکتریکی فورد؛ پرفروش‌ترین خودروی آمریکا

وانت الکتریکی فورد؛ پرفروش‌ترین خودروی آمریکا

وانت الکتریکی فورد از نظر ظاهری تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد. مهمترین تغییر، اضافه شدن جای بار در جلوی ماشین است. از دیگر امکانات آن، تبدیل کنسول ماشین به میز کار است. از در عقب وانت هم می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد.
کد خبر: ۹۴۱۰۶
بازدید : ۷۷۰۸
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
وانت الکتریکی فور
فورد وانت الکتریکی خود را در مراسمی بزرگ در شهر دیترویت رونمایی کرد

لحظه‌ای تاریخی برای فورد

فورد نمونه‌ای الکتریکی از وانت محبوب F ۱۵۰ را رونمایی کرد. این ماشین "لایتنینگ" یا رعد و برق نامیده شده و تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد. وانت رعد و برق اولین ماشین پرفروش در آمریکا است که با قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه می‌شود.

وانت الکتریکی فورد از نظر ظاهری تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد. مهمترین تغییر، اضافه شدن جای بار در جلوی ماشین است. از دیگر امکانات آن، تبدیل کنسول ماشین به میز کار است. از در عقب وانت هم می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد.

برای تامین نیروی ابزار برقی، یازده پریز در جا‌های مختلف ماشین گذاشته شده و می‌توان از نیروی باتری برای برق رساندن به خانه هم استفاده کرد. فورد می‌گوید قوی‌ترین مدل این وانت می‌تواند برق یک خانه را برای سه روز تامین کند.
 
وانت الکتریکی فورد
ماشین در جلو جای بار دارد و از در عقب وانت می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد

ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مدل استاندارد، ۴۲۶ اسب بخار و در مدل قوی‌تر ۵۶۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین حدود چهار ثانیه است.

فورد می‌گوید مدل استاندارد وانت F ۱۵۰ با هر بار شارژ می‌تواند تا ۳۷۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر مسافتی که مدل قوی‌تر می‌تواند با هر بار شارژ طی کند ۴۸۳ کیلومتر اعلام شده است. به گفته کارخانه، شارژ باتری از ۱۵ تا ۸۰ درصد با شارژر‌های سریع ۴۴ دقیقه طول می‌کشد. شارژ کامل باتری‌ها با برق خانگی ۱۴ ساعت زمان نیاز دارد.

جیم فارلی، مدیر فورد، ساخت مدل الکتریکی F ۱۵۰ را "لحظه‌ای تاریخی" خواند و آن را برای حرکت صنعت خودرو به سمت قوای محرکه الکتریکی بسیار مهم توصیف کرد. وانت‌های سری F فورد در ۴۳ سال گذشته پرفروش‌ترین وانت آمریکا بوده‌اند. F ۱۵۰ همچنین پرفروش‌ترین ماشین در آمریکا است و فورد از فروش آن سالانه حدود ۴۲ میلیارد دلار درآمد دارد.
 
وانت الکتریکی فورد
جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از کارخانه ساخت وانت الکتریکی فورد بازدید کرد

استقبال خریداران از وانت رعد‌و‌برق نه تنها آینده فورد را تضمین می‌کند، بلکه فرهنگ سوار شدن بر ماشین‌های الکتریکی را در جامعه جا انداخته و تاثیر مهمی بر آلودگی هوا در آمریکا خواهد گذاشت.

اهمیت این ماشین در موفقیت برنامه‌های کاهش آلودگی هوای دولت آمریکا تا حدی است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را هم به ایالت میشیگان و دفتر مرکزی فورد کشاند. او یک روز پیش از مراسم رونمایی، از کارخانه‌ای که قرار است وانت الکتریکی در آن ساخته شود بازدید کرد و چند دقیقه‌ای با یکی از این وانت‌ها رانندگی کرد.

فورد برای جلب خریداران، ماشین را ارزان‌تر از رقیبان می‌فروشد. قیمت پایه مدل استاندارد حدود ۴۰ هزار دلار است. قیمت ماشین در برخی ایالت‌ها به خاطر سوبسید‌های دولتی حتی از مدل بنزینی هم ارزان‌تر است. قیمت لوکس‌ترین مدل ماشین ۹۰ هزار دلار است.

این در حالی است که جنرال موتورز، قیمت وانت الکتریکی خود، هامر را ۱۱۲ هزار دلار تعیین کرده و قیمت پایه وانت‌های شرکت ریویان، رقیب دیگر فورد، ۸۰ هزار دلار است.

آخرین دور افتخار

لامبورگینی
سیان اولین مدل هیبرید لامبورگینی در سال ۲۰۱۹ ساخته شد

لامبورگینی برنامه خود را برای ساخت ماشین‌های الکتریکی اعلام کرد. خودروساز ایتالیایی در چهار سال آینده با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری، قوای محرکه ماشین‌های خود را هیبرید می‌کند و در نیمه دوم دهه جاری میلادی، اولین مدل کاملا الکتریکی خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

استفان وینکلمن، مدیر لامبورگینی در بیانیه کارخانه اعلام کرد که این بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ لامبورگینی است. به گفته او هدف این سرمایه‌گذاری کاهش میزان آلودگی ماشین‌های شرکت و همزمان یافتن راهی برای بهتر کردن سرعت و قدرت محصولات کارخانه است.

لامبورگینی می‌گوید پیش از آغاز این برنامه قصد دارد برای بزرگداشت موتور‌های درون‌سوز، دو مدل جدید با موتور دوازده سیلندر مشهورش بسازد.

لامبورگینی در سال ۲۰۱۹ یک مدل هیبرید به نام سیان را در تعدادی بسیار محدود تولید کرد. سیان علاوه بر موتور دوازده سیلندر ۷۷۴ اسب بخاری، یک موتور الکتریکی ۳۴ اسب بخاری دارد. حداکثر سرعت ماشین با این قوای محرکه ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است.

برنامه کارخانه این است که میزان تولید دی‌اکسید کربن محصولات کارخانه در سال ۲۰۲۵ نصف شود.

روز‌های خوش قدیم

کانسپت جدید اپلکانسپت جدید اُپل با الهام از یکی از مدل‌های دهه هفتاد کارخانه طراحی شده است

اُپل کانسپتی براساس یکی از مشهورترین مدل‌های خود در دهه هفتاد میلادی ساخته است. اُپل می‌گوید با ساخت کانسپت مانتا می‌خواسته سابقه کارخانه آلمانی را با فن‌آوری‌های آینده محصولات کارخانه پیوند بزند.

اُپل دو نسل از مدل مانتا را بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ به بازار عرضه کرد. نام ماشین به رسم ماشین‌های اسپرت آمریکایی در دهه هفتاد، از نام یک حیوان گرفته شده است. مانتا یا سفره ماهی، پاسخ اُپل به ماشین‌های اسپرت ارزان آمریکایی بود و هنگامی به بازار عرضه شد که ماشین‌های دو در محبوب بود.

اُپل در سال اول بیش از ۵۶ هزار دستگاه مانتا فروخت و در مجموع بیشتر از یک میلیون دستگاه از دو نسل این ماشین تولید شد.
 
مانتا
مانتا از مدل‌های محبوب اُپل در دهه هفتاد میلادی بود

کانسپت جدید اُپل، برداشتی مدرن از نسل اول مانتا است. به جای جلوپنجره، یک نمایشگر دیجیتال قرار داده شده که علاوه بر آرم کارخانه، می‌توان پیام‌های مختلفی روی آن نمایش داد. اُپل می‌گوید ماشین از این طریق می‌تواند با عابران و رانندگان ماشین‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

مانتای جدید به جای موتور چهار سیلندر به قوای محرکه الکتریکی مجهز است. موتور ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر حرکت کند و دنده‌اش برخلاف دیگر ماشین‌های الکتریکی، دستی است.

داخل ماشین بیشتر شبیه به مدل‌های کنونی اُپل است، اما بخش‌هایی مانند فرمان و دستگیره‌ها با الهام از مدل کلاسیک طراحی شده است.

اُپل می‌گوید برنامه‌ای برای تولید انبوه این مانتا ندارد و قصدش فقط یادآوری این نکته است که ماشین‌های الکتریکی هم می‌توانند مانند ماشین‌های کلاسیک هیجان‌انگیز باشند.

ملاقات با پاپ بدون آلودگی هوا

ماشین الکتریکی پاپ
سقف ماشین الکتریکی پاپ باتری خورشیدی دارد

فیسکر، خودروساز الکتریکی آمریکایی اعلام کرده که یک مدل ویژه از شاسی‌بلند خود را برای پاپ فرانسیس خواهد ساخت. این ماشین اولین خودروی الکتریکی است که برای رهبر کاتولیک‌های جهان ساخته می‌شود.

فیسکر قرار است تولید اولین محصول خود به نام اوشن را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند. ماشینی که برای پاپ ساخته خواهد شد براساس این شاسی‌بلند الکتریکی است. به گفته کارخانه تودوزی اش از مواد بازیافتی است و سقفش باتری خورشیدی دارد.

هنری فیسکر، مدیر کارخانه می‌گوید که توجه پاپ به محیط زیست الهام بخش این پروژه بوده و او در سفری به واتیکان طرح‌های ماشین را به پاپ نشان داده است.
 
شاسی بلند اوشن
شاسی‌بلند الکتریکی اوشن در سال ۲۰۲۲ به بازار خواهد آمد

محصولات فیسکر در کارخانه‌ای در اتریش ساخته می‌شود که متعلق به ماگنا، قطعه‌ساز بزرگ کانادایی است. فیسکر هزینه ساخت ماشین را اعلام نکرده، اما قیمت پایه شاسی‌بلند اوشن حدود ۴۰ هزار دلار است.

گر چه پاپ هیچوقت ماشین الکتریکی نداشته، اما این اولین ماشین او نیست که موتور درون‌سوز ندارد. تویوتا سال گذشته یک دستگاه از مدل هیدروژنی خود به نام میرای را ویژه ملاقات‌های عمومی پاپ طراحی و به او هدیه کرد.
منبع: بی بی سی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه