ارتباط الگوی خواب و افسردگی
بهتر است جغدشب باشید یا چکاوک روز؟

ارتباط الگوی خواب و افسردگی

«مشکلاتی که به دلیل جغد شب بودن برای سلامتی افراد ایجاد می‌شود، به احتمال زیاد نتیجه آن است که یک جغد شب مجبور است در دنیایی زندگی کند که برای یک انسان سحرخیز طراحی شده است. این باعث می‌شود که ریتم‌های شبانه‌روزی بدن این افراد دچار اختلال شود.»
کد خبر: ۹۴۷۸۸
بازدید : ۱۱۱۰۹
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
ارتباط ساعت خواب و افسردگی
فرادید| آیا از آن آدم‌هایی هستید که صبح‌های زود و پر از ذوق از تخت‌خواب بیرون می‌جهند و آماده رفتن هستند؟ یا از آن آدم‌هایی هستید که زنگ ساعت را تا آخرین ثانیه‌های ممکن به تعویق می‌اندازند و بدن خسته‌شان را تا محل کار می‌کشند؟

به گزارش فرادید، اگر چکاوک صبح هستید باید برایتان هورا بکشیم، زیرا عادات طبیعی خواب یا ریتم‌های شبانه‌روزی شما با برنامه کاری مرسومِ ۸ صبح تا ۵‌عصر و ساعاتی که بچه‌ها به مدرسه می‌روند و تعطیل می‌شوند، مطابقت دارد.


اما برطبق مطالعه‌ای که اخیراً در نشریه مولکولار سایکی‌اتری منتشر شده، خیلی بد است اگر در دسته جغد‌های شب قرار می‌گیرید که در ساعات بعدازظهر و عصرگاهی عملکرد بهتری دارند.

این مطالعه داده‌هایش را از طریق کنترل فعالیت مشارکت‌کنندگان با استفاده از مچ‌بند‌های الکترونیکی گردآوری کرد. بیش از ۸۵۰۰۰ مشارکت‌کننده این مچ‌بند‌ها را بسته بودند.

محققان اطلاعات خوابیدنِ مشارکت‌کنندگان را با گزارش‌هایی که آن‌ها درباره خلق‌شان ارائه می‌کردند مقایسه کردند و دریافتند افرادی که چرخه خواب‌شان با ساعات معمول کاری تطابق نداشت، بیشتر احتمال داشت که از افسردگی، اضطراب و احساس بیماری شکایت کنند.

متخصص خواب، کریستن ناتسون، که دانشیار عصب‌شناسی و طب پیشگیرانه در دانشگاه نورث‌وسترن، است می‌گوید: «مشکلاتی که به دلیل جغد شب بودن برای سلامتی افراد ایجاد می‌شود، به احتمال زیاد نتیجه آن است که یک جغد شب مجبور است در دنیایی زندگی کند که برای یک انسان سحرخیز طراحی شده است. این باعث می‌شود که ریتم‌های شبانه‌روزی بدن این افراد دچار اختلال شود.»

نویسنده این مطالعه، دکتر جسیکا تیرل، استاد ارشد در دانشگاه پزشکی اکستر در انگلستان، می‌گوید: «مقابله با ساعت درونی بدن تا حد زیادی با سطوح متفاوت افسردگی مرتبط است و هر چه این عدم تطابق بیشتر می‌شود، افسردگی نیز عمیق‌تر می‌شود.»

مطالعات قبلی نشان داده بودند که بین افسردگی و چرخه‌های خواب ارتباط وجود دارد. تیرل می‌گوید: «کارکنانِ شب‌کار بیشترین حد از افسردگی و کمترین حد از سلامتی را گزارش داده بودند.»
 
ارتباط ساعت خواب و افسردگی

خبر خوب برای سحرخیزان

ناتسون می‌گوید: «خبر خوب برای سحرخیزان این است که برطبق یافته‌های این مطالعه افرادی که عاشق صبح‌زود بیدار شدن هستند نسبت به افرادی که جغد شب هستند، کمتر دچار بی‌نظمی در ساعات خواب می‌شوند.»

تیرل توضیح می‌دهد: «اگر شما سحرخیز هستید، کمتر احتمال دارد که دچار افسردگی شوید و بیشتر احتمال دارد که از سطح سلامتی‌تان رضایت داشته باشید. یکی از علل آن است که سحرخیزان کمتر احتمال دارد دچار "جت‌لگِ اجتماعی" شوند.»

او توضیح می‌دهد: «جت‌لگِ اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که ما آخر هفته‌ها در مقایسه با روز‌های کاری دیرتر به رختخواب می‌رویم و دیرتر از خواب بیدار می‌شویم. این مفهوم از مفهوم جت‌لگ که ما معمولاً در سفر به دو منطقه زمانی متفاوت تجربه می‌کنیم، قرض گرفته شده است. تفاوت آن است که جت‌لگِ اجتماعی نتیجه مغایرت بین ریتم ساعت زیستی یک فرد و زمان‌بندی‌های روزانه‌ای است که محدودیت‌های اجتماعی آن را تعیین کرده‌اند.»

ناتسون می‌گوید یکی دیگر از دلایل احتمالی می‌تواند آن باشد که افراد سحرخیز بیشتر از سایرین در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند. او توضیح می‌دهد: «قرار گرفتن در معرض نور در میان گونه سحرخیز بیشتر است و ممکن است در میان سایرین با عادات خواب متفاوت، کمتر شود. درحقیقت نوردرمانی یکی از درمان‌های متدوال برای درمان برخی از انواع افسردگی‌هاست.»

ناتسون می‌گوید: «عدم تطابق ساعت زیستی با ساعت اجتماعی ممکن است به خوابِ ناکافی و بی‌کیفیت منجر شود که هر دو می‌توانند روی خلق افراد اثر منفی گذاشته و اختلالات خلقی را بدتر کنند.»

و درآخر، مشکل مرغ و تخم‌مرغ همچنان وجود دارد. به همین دلیل تحقیقات اغلب ارتباط را نشان می‌دهند و نه علت را. ممکن است که افرادی که افسردگی دارند، بیشتر از سایرین دچرا بی‌نظمی در خواب باشند. این رابطه باید در تحقیقات بعدی بررسی شود.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
برچسب ها: خواب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه