فضاپیمای نیوهورایزنز در نقطه عطف کاوش‌های فضایی

فضاپیمای نیوهورایزنز در نقطه عطف کاوش‌های فضایی

نیو هورایزنز پنجمین کاوشگر فضایی برای دستیابی به سرعت فرار مورد نیاز برای خروج از منظومه شمسی است.

کد خبر : ۹۴۹۳۴
بازدید : ۱۱۱۷۱
فضاپیمای نیوهورایزنز به نقطه عطفی در کاوش‌های فضایی رسید
فرادید | فضاپیمای تاریخ ساز نیوهورایزنز، کاوشگر پلوتو، هم اکنون در فاصله ۵۰ برابر فاصله زمین تا خورشید در کمربند کوییپر عکسی از موقعیت فضاپیمای ویجر ۱ ثبت کرد. با عبور فضاپیمای نیوهورایزنز از میان منظومه شمسی، فاصله آن از میلیون‌ها به میلیارد‌ها کیلومتر و مدت زمانی که طول می‌کشد با زمین ارتباط برقرار کند از چند دقیقه به چند ساعت افزایش یافت. در ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، نیوهورایزنز به یک نقطه نادر در فضا، به فاصله ۵۰ واحد نجومی رسید.

به گزارش فرادید؛ نیوهورایزنز پنجمین سفینه فضایی است، که پس از سفر‌های افسانه‌ای وویجر ۱ و ۲ و پیشینیان آنها، به این فاصله رسیده است. فاصله آن تقریبا ۷.۵ میلیارد کیلومتر است. منطقه‌ای دور افتاده که دستورات رادیویی که با سرعت نور حرکت می‌کند، برای رسیدن به فضاپیما به ۷ ساعت زمان نیاز دارد. سپس ۷ ساعت دیگر اضافه کنید تا تیم کنترل در زمین متوجه شود که پیام دریافت شده است.

آلیس بومن مدیر ماموریت نیوهرایزنز می‌گوید: "دشوار است که تصور کنید چیزی تا این اندازه از ما دور است. چیزی که این فاصله را ملموس می‌کند، این است که چه مدت طول می‌کشد تا ما روی زمین تایید کنیم که سفینه، دستورالعمل‌های ما را دریافت کرده است. در حالت فعلی این زمان تقریبا به ۱۴ ساعت رسیده است و این فاصله بسیار زیاد را واقعی می‌کند."
فضاپیمای نیوهورایزنز به نقطه عطفی در کاوش‌های فضایی رسید
نیوهورایزنز در این فرصت به دست آمده از منظره‌ای عکاسی کرده است که در آن، از جایی که نیوهورایزنز در کمربند کوبیر قرار دارد، فضاپیمای وویجر ۱ رویت می‌شود. قبلا هرگز یک فضاپیما در کمربند کوییپر از مکان یک فضاپیمای دورتر که در فضای میان ستاره‌ای قرار دارد، عکس نگرفته است. اگرچه وویجر ۱ برای دیدن مستقیم بسیار کم نور است، اما به دلیل ردیابی رادیویی ناسا، دقیقا مکان آن مشخص است.

نیوهورایزنز عملا برای این که در تاریخ ماندگار شود، طراحی شده است. این فضاپیما با سرعت ۵۸۵۰۰ کیلومتر در ساعت، در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۸۴ به فضا ارسال شد و هنوز هم سریعترین جسمی است که توسط بشر ساخته شده و از زمین پرتاب شده است. نیوهورایزنز با گذر نزیک (فلایبای) از مشتری و کمک گرفتن از گرانش این سیاره در بهمن ۱۳۸۵، نه تنها از سفر خود به پلوتو حدود ۳ سال کم کرد، بلکه توانست بهترین منظره از حلقه‌های کمرنگ مشتری را بدست آورد و اولین فیلم از فوران آتشفشان در نقطه‌ای از منظومه شمسی، به جز زمین، را ثبت کند.
فضاپیمای نیوهورایزنز به نقطه عطفی در کاوش‌های فضایی رسید
نیوهورایزنز با موفقیت ماموریت‌های اکتشافات سیستم پلوتو در دی ماه ۱۳۹۳ و پس از آن، دورترین گذر نزدیک در تاریخ و اولین نگاو نزدیک به جرمی در کمربند کوییپر، با عبور از Arrokoth در ۱۱ دی ۱۳۹۷ را پشت سر گذاشت. نیوهورایزنز از مکان منحصر به فردش در کمربند کوییپر، مشاهداتی را انجام می‌دهد که از هیچ جای دیگری نمی‌توان انجام داد. حتی ستاره‌ها از نظر این فضاپیما متفاوت به نظر می‌رسند. تابستان امسال تیم ماموریت برای بالا بردن توانایی‌های علمی این فضاپیما، یک ارتقای نرم افزاری را ارسال خواهند کرد که باتری هسته‌ای فضاپیما، باید انرژی کافی آن را تا اواخر دهه ۲۰۳۰ میلادی فراهم کند.
فضاپیمای نیوهورایزنز به نقطه عطفی در کاوش‌های فضایی رسید
کاوشگر New Horizons یک کاوشگر فضایی بین سیاره‌ای است که به عنوان بخشی از برنامه New Frontiers ناسا راه اندازی شد. عملیات مهندسی این کاوشگر توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز (APL) و انستیتوی تحقیقات سوث وست (SwRI)، با تیمی به سرپرستی S. Alan Stern انجام شد.

این فضاپیما در سال ۲۰۰۶ با مأموریت اصلی برای انجام تحقیق بر روی سیستم پلوتو در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد. نیو هورایزنز پنجمین کاوشگر فضایی برای دستیابی به سرعت فرار مورد نیاز برای خروج از منظومه شمسی است.
فضاپیمای نیوهورایزنز به نقطه عطفی در کاوش‌های فضایی رسید

منبع: NASA
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    و ما اندر خم یک کوچه ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید