مرسدس بنز کلاس اس؛ خودروی نخبه‌پسند

مرسدس بنز کلاس اس؛ خودروی نخبه‌پسند

ویژگی‌های پیشرفته‌تر کلاس اس وام‌گرفته ازخودرو‌های چهار در معمولی و اس‌یو‌وی مرسدس است.

کد خبر : ۹۵۰۳۸
بازدید : ۶۰۸۴۷

این اتومبیل آخرین نسخه یکی از بهترین خودرو‌های جهان است. فکر نمی‌کنم بتوان گفت «بهترین»، زیرا هیچ اتومبیلی وجود ندارد که در همه ابعاد بهتر از بقیه باشد یا حتی از بعضی جهات چنان سرآمد باشد که نقص‌های دیگرش را کاملا بپوشاند.

اما لیموزین مرسدس بنز کلاس اس همیشه خاص بوده و بیش از نیم قرن است که در صدر بوده است یا نزدیک به صدر نشسته و تاکنون نیز این‌گونه بوده است.

این مدل کاملا جدید نیست؛ بسیاری از اجزاء ساختار آن وام‌گرفته از نسخه پیشین این اتومبیل است که چند سال پیش عرضه شد. اما نسخه جدید از جلو و عقب، با پهلو‌های ساده و فضای داخلی کاملا جدید، ظاهری تازه دارد و از همه مهم‌تر [تجسم]آخرین فناوری خودروسازی است.

اکنون، مرسدس چنان از آخرین نسخه کلاس اسی که پرچمدار این نشان تجاری است، راضی و خوشنود است که وقتی در تبلیغش گفت بهترین «تجربه راننده شخصی» را خواهم داشت [انگار قرار است شوفر کسی باشم.]گویی که تقریبا لذت مرا از بین برد.
(یادآوری کنم که قیمت این خودرو ۱۰۰ هزار پوند است، تا بلکه کمی بیشتر بهت‌زده شوید.)، اما این سخن تبلیغاتی چندان هم غیر‌منطقی نبود، زیرا صندلی عقب جایی است که صاحبان و کاربران این وسایل نقلیه مانند سفیران، رهبران تجاری و مستبدان بیشتر اوقات خود را بر آن سپری خواهند کرد. وجود سیستم تعلیق بادی به جای فنر‌های فلزی خام، تضمین می‌کند که شما بدون اینکه متوجه وضعیت نامناسب جاده‌های بریتانیا یا سرعت‌گیر‌های دردسرساز آن شوید، این اتومبیل را برانید.

مشخصات

مرسدس بنز اس ۳۵۰ دی
قیمت: ۹۵۶۹۶ پوند (منظور قیمت مدلی است که آزمایش شد. قیمت پایه ۷۸۷۰۵ پوند است.)
ظرفیت موتور: ۲.۹ لیتر دیزل، ۶ سیلندر خطی، ۹ اس‌پی اتوماتیک
توان خروجی (اسب بخار): ۲۸۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت): ۲۴۹
شتاب ۰ تا ۶۰ (ثانیه): ۶.۴
مصرف سوخت (کیلومتر بر لیتر): ۱۶.۶
انتشار گاز دی‌اکسید کربن (دبلیو‌ال‌تی‌پی، گرم در کیلومتر): ۱۹۰

همان‌طور که تصور می‌کنید، فضایی باشکوه دارید با صندلی‌هایی که می‌توانند تقریبا مانند تخت به حالت افقی در آیند و بدون اینکه گرما یا سرمای اضافی را در اطراف اندام‌های تحتانی خود حس کنید، به شما ماساژ آرام‌بخشی بدهند.
امکان ندارد سروصدایی از موتور به گوشتان برسد، پس می‌توانید [آن بازرگانی باشید که]تمرکز خود را متوجه معامله بعدی برای تصاحب شرکت رقیب می‌کند یا [آن دولتمردی باشید که]برای تعطیلی حزب مخالف دردسرآفرین توطئه می‌چینید. شاید مرسدس بنز باید همان کاری را انجام دهد که روسای جنرال موتورز زمانی که این خودرو به اتومبیل برگزیده گانگستر‌های مافیایی تبدیل شد با خط تولید کادیلاک خود کردند.
جنرال موتورز به دلیل ترس از لکه‌دار شدن نشان تجاری معتبر خود از نمایندگی‌هایش خواست از گانگستر‌ها سفارش خرید نگیرند. آیا مرسدس بنز واقعا می‌خواهد که نشان تجاری‌اش یادآور شرورترین دیکتاتور‌های کره زمین باشد و چیزی را در اختیار آن‌ها بگذارد که در ایمنی و ضدگلوله بودن آوازه‌اش رشک‌برانگیز است؟

به هر حال، راندن این اتومبیل برای من هنگام رفتن به رستوران برای ناهار مطمئنا خوب بود و رانندگی به همان اندازه آرام و مطبوع بود که از نسخه برقی کلاس اسی که وعده عرضه نزدیک آن به بازار داده شده، انتظار می‌رود.
این را هم باید یادآور شد که این خودرو با چنین طراحی سنگینی هنوز هم به طرز شگفت‌انگیزی مصرف سوخت خوبی دارد. بدیهی است که بیشتر مشتریان آن نگران قیمت سوخت نیستند، اما برخی از آن‌ها احتمالا دغدغه‌های محیط زیستی دارند.
میزان انتشار دی‌اکسیدکربن و مصرف گازوئیل و بنزین این خودرو به شکل شگفت‌انگیزی پایین است و این ادای احترامی است به حدود ۱۵۰ سالی که این شرکت صرف بهبود موتور احتراق داخلی کرده است. هرچند وقت بازنشسته‌شدنش فرا رسیده است.

راز پنهان کلاس اس این است که لذت واقعی در صندلی جلو است. این‌جا جایی است که شما می‌توانید از سواری لذت ببرید و در حالی که ماشین تقریبا خودش را می‌راند، فرمان نسبتا ضخیم آن را که حسی از لطافت و ورزشکاری دارد در دست بگیرید.
آخرین «چیزی» که این خودرو عرضه می‌کند، حسی ذاتی است که می‌داند چه زمانی می‌خواهید خط‌تان را عوض کنید و شما را از «دردسر» این کار معاف می‌کند. گذشته از این، چرم نرم ناپا و زیبا، تزیینات چوبی در داشبورد و صفحه نمایش غول‌پیکر به سبک تسلا هم در این اتومبیل وجود دارند.
همچنین می‌توانید از یک منوی خارق‌العاده حاوی تجربیات «انرژی‌بخش» دست به انتخاب بزنید: سمفونی چند حسی‌ای با ترکیب تهویه هوا، نورپردازی داخلی (نور‌های رنگی)، ماساژ و موسیقی تقویت‌کننده روحیه.
این شبیه‌ترین چیز به یک اسپا (Spa) روی چهار چرخ است و راننده می‌تواند نهایت بهره را از این ویژگی‌های حس‌نواز ببرد. هنگام نزدیک شدن به اتومبیل، دستگیره‌های در نیز به استقبال شما می‌آیند. (اگر انصاف داشته باشیم باید بگویم که این ویژگی ابتدا در رنج روور در قالب ویژگی اضافی ارائه شد.)

جای تعجب است که تعداد زیادی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر کلاس اس وام‌گرفته از خواهر و برادر‌های چهار در معمولی و اس‌یو‌وی آن است. به نظرم آمد که سیستم کنترل با فرمان‌های صوتی حتی از ویژگی‌های چندحسی آن شگفت‌انگیزتر است.
بگویید «سلام، مرسدس» (Hello Mercedes) و از او بخواهید که شما را به ساحل هونستانتون برساند و او این کار را انجام می‌دهد. از او بخواهید سانروف را ببندد و اطاعت امر می‌کند. [امر کنید]صدای رادیو را بالا می‌برد و درجه هوا را پایین می‌آورد و وقتی می‌گویید همان‌طور که همسفر من گفت، «متشکرم» (Thank you)، به شما خواهد گفت که «خواهش می‌کنم» (you're welcome).
این خودرو خودش را پارک می‌کند و شما می‌توانید عملکرد‌های آن را از روی تخت اتاق‌خوابتان کنترل کنید. نمایشگر روی شیشه جلو دارای راهنمای راهبری ماهواری است، با فلش‌های آبی رنگی که به اطراف می‌چرخند و به شما نشان می‌دهند دقیقا کجا بروید.
این همان چیزی است که هرگز نمی‌دانستید که نیازش دارید، اما اکنون بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید. بسیاری از اتومبیل‌های دیگر نیز هستند که این روز‌ها با هزینه کمتری همان کار را می‌کنند، اما آن‌هایی که بتوانید کنترلشان را کاملا در اختیار داشته باشد، آن هم از نشمین‌گاهی چنان پرتجمل، تعدادشان زیاد نیست.
برای کسانی که بیشتر می‌خواهند (نمی‌توانم بنویسم بیشتر «نیاز» دارند)، مرسدس-مایباخ بسیارتجملی و مرسدس-ای‌ام‌جی بسیار پرقدرت‌تر نیز وجود دارند و اگر می‌خواهید آینده را رانندگی کنید، توصیه می‌کنم منتظر نسخه کاملا برقی بمانید.

کلاس اس پیشتر یک ماشین جدی بود که ویژگی برجسته‌اش اعتباری بود که از خود بر ذهن دیگران به جای می‌گذاشت.
این گفته‌ها علت محبوبیت این اتومبیل بین افراد جدی است. این خودرو هنوز از چنین کیفیتی برخوردار است و حتی با وجود خودرو‌هایی مانند رولزرویس، بنتلی، رنج روور، بی ام‌و، آئودی، پورشه و بله تسلا، همچنان برای افراد جدی خواهان داشتن لیموزین اولین انتخاب است. با این حال، مرسدس بنز تصمیم گرفته است که کلاس اس را علاوه بر بزرگ و جسور بودن، هوشمند و سرگرم‌کننده نیز بکند.
این مانند ادا‌های دوستانه‌ای است که این روز‌ها معمول شده است، مثل مدیرعاملی که کراوات نمی‌زند یا نخست‌وزیری که در مصاحبه‌ای غیررسمی بذله‌گو ظاهر می‌شود. هرچند در لوای این اطوار هنوز حس قدرت و هدفمندی برقرار است و تغییری در آن پیش نیامده. کلاس اس هنوز هم جدی است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید