تازه‌ترین تصاویر کاوشگر چینی از مریخ

تازه‌ترین تصاویر کاوشگر چینی از مریخ

البته ماهیت جو مریخ به گونه ایست که صدا‌ها کاملاً شبیه به زمین نیست و تا حدودی خفه‌تر شنیده می‌شود. اداره ملی فضایی چین امیدوار است که حداقل به مدت ۹۰ شبانه روز مریخ از کاوش‌های ژورانگ بهره بگیرد.

کد خبر : ۹۵۳۵۶
بازدید : ۱۱۳۴۸

 کاوشگر چینی

اداره ملی فضایی چین (CNSA) روز یکشنبه عکس‌ها و فیلم‌های تازه‌ای را از لحظه فرود مریخ‌نورد «ژورانگ» (خدای آتش) بر سطح سیاره سرخ و غلتیدن بر سطح آن را منتشر کرد.

اداره ملی فضایی چین اعلام کرده که ژورانگ طی ۴۲ شبانه روز مریخ که طول هر شبانه روز آن معادل ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه شبانه روز زمین است، موفق شده مسافتی معادل ۲۳۶ متر را در منطقه موسوم به دشتِ اتوپیا (Utopia Planitia) واقع در نیمکره شمالی مریخ که دریاچه‌ای یخ‌زده در آن وجود دارد، طی کند.


مریخ‌نوردِ «ژورانگ» چین که با فضاپیمای مدارگردِ «تیان‌ون-۱» راهی فضا شده بود، پس از هفت ماه روز شنبه ۱۵ مه با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آمد.

در بیانیه مطبوعاتی اداره ملی فضایی چین آمده است: «مدارگرد و مریخ‌نورد در شرایط کاری خوبی قرار دارند و گزارش‌های خود را از مریخ به سرزمین مادری و برکت‌های خود را از راه دور به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حزب ارسال می‌کند.»

اول جولای صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است.

اداره ملی فضایی چین افزون بر تصاویر فرود ژورانگ، سه ویدیو نیز از فعالیت این مریخ‌نور بر روی سطح سیاره سرخ منتشر کرده است. نخستین آن‌ها که احتمالاً اندکی پس از قرار دادن دوربین بی‌سیم توسط ژورانگ بر روی سطح مریخ گرفته شده، نشان می‌دهد که مریخ‌نورد در حال عقب رفتن است.

ویدیوی دوم نشان می‌دهد که ژورانگ در حالی که در کنار سکوی فرود خود قرار دارد، چرخ‌های خود را تکان می‌دهد. اداره ملی فضایی چین پیشتر عکسی از این صحنه منتشر کرده بود؛ و سرانجام، ویدیوی سوم جزئیات غلتیدن مریخ نورد را در سطح شیب‌دار نشان می‌دهد. نکته جالب در مورد این ویدیو این است که حاوی صدای موجود در مریخ و حرکت مریخ‌نورد است.

البته ماهیت جو مریخ به گونه ایست که صدا‌ها کاملاً شبیه به زمین نیست و تا حدودی خفه‌تر شنیده می‌شود. اداره ملی فضایی چین امیدوار است که حداقل به مدت ۹۰ شبانه روز مریخ از کاوش‌های ژورانگ بهره بگیرد.
این رُبات مریخ‌نور شباهت بسیاری به دو مریخ‌نورد‌های ساخته شده توسط سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا در دهه نخست قرن بیست و یکم دارد. وزن آن حدود ۲۴۰ کیلوگرم است و دکل بلندی دوربین را برای گرفتن عکس و کمک به ناوبری حمل می‌کند. همچنین پنج ابزار کانی شناسی سنگ‌های محلی و بررسی ماهیت کلی محیط، از جمله آب و هوا نیز به همراه دارد.

ژورانگ البته همانند مریخ‌نورد‌های کنونی آمریکایی (کنجکاوی و پشتکار) دارای ابزاری لیزری برای خُرد کردن سنگ‌ها به منظور ارزیابی شیمیایی آن‌ها است. همچنین دارای یک رادار برای جستجوی آب در زیر سطوح یخ‌زده است. ناسا پیشتر و پس از فرود مریخ‌نورد پشتکار در ۱۸ فوریه گذشته در سطح سیاره سرخ، نخستین ویدئو‌ها را از سطح مریخ منتشر کرده بود.
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید